پزشکیگیاهان دارویی

خواص دمنوش برگ زیتون آیا حریف کرونا می شود

خواص دمنوش برگ زیتون شامل پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای مزمن، التهابات و همچنین فواید ضد میکروبی می شود . در ادامه با اثرات مفید استفاده از این معجون منحصر به فرد آشنا می شویم .

خواص دمنوش یا عصاره برگ زیتون

عصاره برگ زیتون به دلیل داشتن ترکیب شیمیائی به نام الئوروپین در کاهش فشار خون، دیابت، پیگیری ازسرطان و تصلب شرائین موثر است . البته این موارد بخشی از فواید این دمنوش فوق العاده است .

عصاره برگ زیتون در کدام کشورها استفاده می شود

عصاره برگ زیتون قرن هاست که در کشورهایی مانند یونان، مراکش و تونس به عنوان طب سنتی استفاده می شود. به همین دلیل است که توصیه شده است از روغن، برگ زیتون و میوه آن همزمان موورد استفاده قرار گیرد . بر روی برگ زیتون مناطق مختلفی در ایران هم تحقیقات جامعی انجام شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

خواص عصاره برگ زیتون عبارتست از :

  • محافظ معده (محافظ دستگاه گوارش)
  • محافظت کننده عصبی (از سیستم عصبی مرکزی محافظت می کند)
  • ضد میکروبی (ممانعت از رشد میکروارگانیسم ها)
  • ضد سرطان (خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد)
  • ضد التهاب (کاهش خطر التهاب)
  • ضد درد (کاهش محرک های درد)
  • آنتی اکسیدان (جلوگیری از اکسیداسیون یا آسیب سلولی)

ترکیب شیمیائی الئوروپین چیست

الئوروپین به انگلیسی oleuropein Trusted Source یک ماده فعال در برگ زیتون است . تصور می شود که این ماده مغذی به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عصاره برگ زیتون کمک می کند.

خاصیت ضد آنتی اکسیدانی دمنوش برگ زیتون

دمنوش برگ زیتون دارای خاصیت آنتی اکسیدانی میباشد . بدان معنا که بدن را درمقابل رادیکالهای آزاد که می توانند به سلولهای سالم آسیب برسانند و باعث بروز بیماریهایی مزمن مانند سرطان شوند محافظت نمایند .

یکی از منابع غنی از آنتی اکسیدان ویتامین C است که به وفور دردسترس است . مصرف منظم این ترکیبات می تواند مانع اکسیداسیون در بدن شود . اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که منجر به تولید رادیکالهای آزاد در بدن خواهد شد که دربلند مدت با عث بروز بیماریهای مزمن و پیری زودرس خواهند شد .

دمنوش برگ زیتون و سلامت قلب

محققان بر این باورند که دمنوش برگ زیتون می تواند اثرات مثبتی بر تصلب شرایین یا تنگی شریان ها داشته باشد که یکی از عوامل خطرناک برای قلب محسوب می شود. سطوح بالای LDL یا کلسترول “بد” و کلسترول تام از عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۵، اثرات عصاره برگ زیتون را بر سطح کلسترول ارزیابی کرد. موش هایی که این عصاره را به مدت هشت هفته مصرف کردند سطح کلسترول را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

از مغز در برابر آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند

طبق تحقیقات انجام شده اولئوروپین از مغز در برابر آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند .اثرات آنتی اکسیدانی دمنوش برگ زیتون همچنین ممکن است به جلوگیری از آسیب یا از دست دادن نورون های دوپامین که با بیماری پارکینسون مرتبط است کمک کند.

وظیفه نورون های دوپامینرژیک مغز

نورون های دوپامینرژیک مغز میانی منبع اصلی دوپامین (DA) در سیستم عصبی مرکزی پستانداران هستند. از دست دادن آنها با یکی از برجسته ترین اختلالات عصبی انسان، بیماری پارکینسون (PD) مرتبط است.

نورون‌های دوپامینرژیک در ناحیه «خشن» مغز، ماده سیاه پارس فشرده، که غنی از DA است و حاوی نوروملانین موجود ردوکس و محتوای آهن بالایی است، یافت می‌شوند.

دمنوش برگ زیتون فشار خون را کاهش می دهد

دمنوش برگ زیتون در کاهش پرفشاری خون سیستولیک و دیاستولیک موثر میباشد . طبق تحقیقات انجام شده یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که عصاره برگ زیتون با موفقیت فشار خون را کاهش می دهد. فشار خون پایین می تواند خطر سکته مغزی و حمله قلبی را به حداقل برساند .

عصاره برگ زیتون دیابت نوع ۲ را درمان می کند

بررسی عصاره برگ زیتون و دیابت نوع ۲ نشان داد که عصاره روغن برگ زیتون می تواند به بهبود ترشح انسولین در سلول ها کمک کند.بررسی عصاره برگ زیتون و دیابت نوع ۲ نشان داد که عصاره روغن برگ زیتون می تواند به بهبود ترشح انسولین در سلول ها کمک کند.

برگ درخت زیتون (Olea europaea L.) به طور گسترده درطب سنتی کشورهای اروپایی و مدیترانه ای به عنوان عصاره، چای گیاهی و پودر استفاده می شود. که حاوی چندین ترکیب بالقوه فعال زیستی هستند که ممکن است خاصیت هیپوگلیسمی داشته باشند.

برای بررسی اثربخشی ۵۰۰ میلی گرم عصاره برگ زیتون خوراکی که یک بار در روز به شکل قرص مصرف می شود، در مقابل دارونما در بهبود هموستاز گلوکز در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ (T۲DM) .

در این کارآزمایی بالینی کنترل‌شده، ۷۹ بزرگسال مبتلا به دیابت ۲ به‌طور تصادفی تحت درمان با قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی عصاره برگ زیتون به‌صورت خوراکی یک‌بار در روز یا دارونمای مشابه قرار گرفتند. مدت مطالعه ۱۴ هفته بود. اندازه‌گیری‌های هموستاز گلوکز شامل Hba۱c و انسولین پلاسما اندازه‌گیری و با استفاده از تیمار مقایسه شد.

در کارآزمایی بالینی تصادفی شده، افراد تحت درمان با عصاره برگ زیتون سطح HbA1c و انسولین ناشتا را به طور قابل توجهی پایین تر نشان دادند. با این حال، سطح انسولین پلاسما پس از غذا به طور قابل توجهی در گروه درمان متفاوت است.

نتیجه تحقیقات انجام شده نشان داد که عصاره برگ زیتون با بهبود هموستاز گلوکز در انسان مرتبط است. عصاره برگ زیتون ممکن است یک درمان کمکی موثر باشد که هموستاز گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت عادی می کند.

دستورالعمل دوز عصاره برگ زیتون

دوز مکمل روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم است. می توانید مقدار آن را به چند دوز در روز تقسیم کنید. اولین باری که مصرف عصاره را شروع می کنید با دوز کمتر شروع کنید و به تدریج دوز را همانطور که بدن شما اجازه می دهد افزایش دهید. مصرف عصاره برگ زیتون ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین را کاهش می دهد
  • فشار خون را کاهش می دهد
  • به درمان دیابت نوع ۲ کمک می کند
  • باعث کاهش وزن می شود
  • رادیکال های آزاد را از بین می برد
  • ایمنی را تقویت می کند
  • با تبخال مبارزه می کند

درمان تبخال با عصاره برگ زیتون

خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی عصاره برگ زیتون باعث پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت تبخال می شود . روش درمان هم ساده است کافیست ۱ تا ۲ قطره را روی پنبه بریزید و روی زخم قرار دهید.

تحقیقات داخلی انجام شده درباره عصاره برگ زیتون

بر اساس مقاله منتشر شده در سامانه مدیریت نشریات علمی در برگ زیتون از جنبه دارویی در کاهش فشار خون، دیابت، سرطان و تصلب شرائین مؤثر است. در این تحقیق بر اساس طرح کاملاَ تصادفی، نمونه‌های برگ از سرشاخه‌های انتهایی و میانی شش رقم زیتون : میشن، بلیدی، کرونایکی، کنسروالیا، روغنی و زرد از دو منطقه‌ گرگان و گنبد در اردیبهشت ماه جمع‌آوری و عصاره متانولی نمونه‌ها (متانول ۸۰ درصد) و با استفاده از روش خیساندن تهیه گردید.

میزان الئوروپین عصاره‌ها توسط دستگاه HPLC اندازه‌گیری شد. بر اساس نتایج حاصله حداکثر مقدار الئوروپین در برگ‌های میانی رقم روغنی گنبد با میانگین (۸۰۳/۲۹ میلی‌گرم بر گرم) وجود داشت. زیتون در شرایط محیطی گنبد با دارا بودن اقلیم نیمه خشک ومیانگین نزولات جوی کمتر و میانگین دمای بالاتر نسبت به اقلیم مدیترانه‌ای گرگان، تحت تنش بوده و در منطقه گنبد نسبت به گرگان، مواد مؤثره و میزان الئوروپین بیشتری تولید می‌شود. همچنین میزان ماده آلی در گنبد نسبت به گرگان کمتر است اما در مورد سایر پارامترهای خاک تفاوت قابل توجهی بین این دو منطقه وجود نداشت.

خواص برگ زیتون حریف کرونا می شود ؟

برگ زیتون با دارا بودن خاصیت ضد آنتی اکسیدانی می تواند گزینه خوبی در مقابل ویروس کرونا باشد . همچنین به سبب تقویت سیتم عصبی مرکزی نقش مهمی در عملکرد نورونهای مغزی ایفا می کند، و همین امر باعث بهبود عمکرد انواع هورمونها از جمله هورمون دوپامین خواهد شد .

اما به دلیل جهش هایی که ویروس کرونا از ابتدا شیوع تا به امروز داشته است، می بایست مجموعه ای از گزینه ها را برای مقابله با این ویروس موزی مد نظر داشته باشیم . از جمله مهمترین آنها کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن و خواب کافی و عمیق میباشد . بدخوابی و بی خوابی یکی از عوامل مهم تحلیل قوای جسمانی و ضعف سیستم دفاعی بدن محسوب می شود، که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم .

منبع
National Library Of Medicineسامانه مدیریت نشریات علمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا