خوراکی هاغذا

فواید سبوس گندم برای بدن

سبوس گندم به علت اینکه به طور دائم در معرض نور خورشید قرار دارند دارای فواید بسیاری است . این ماده مغذی سرشار از انواع ویتامینها و مواد معدنی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد .

ویتامینها ومواد معدنی مهم در سبوس گندم

سبوس گندم سرشار از ویتامین ب , ویتامین ای , پانتوتنیک اسید , آهن , منیزیوم , فسفر , پتاسیم , روی , مس , منگنز و سلنیوم است که در جلوگیری از پیری زودرس بسیار تاثیرگذار می باشد .

تاثیر سبوس گندم بر بدن انسان عبارت است از :

  • جلوگیری از یبوست
  • جلوگیری از بروز بواسیر
  • پیشگیری از سرطان کولون
  • افزایش قد در کودکان و نوجوانان
  • جلوگیری از ریزش مو
  • پیشگیری از سفیدی زودهنگام مو
  • سلامت دستگاه گوارش
  • وزن سالم را حفظ می کند
  • مفید برای پوست صورت ( در ترکیب با ماده دیگر به عنوان ماسک صورت مورد استفاده قرار می گیرد )

سبوس گندم سرشار از فیبر است و حاوی مواد شیمیایی شیمیایی لیگنان و اسید فیتیک است – همه این موارد ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پستان همراه باشد.

فیبر و دستگاه گوارش

فیبر و دستگاه گوارش
فواید سبوس گندم برای دستگاه گوارش

فیبر یک ماده غذائی با ارزش به خصوص برای دستگاه گوارش می باشد که با افزایش حجم مدفوع باعث درمان یبوست , جلوگیری از بروز بواسیر و پیشگیری یا دست کم کاهش ابتلا به سرطان کولون موثر می باشد . جهت آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله غذاهای پرفیبر را مطالعه نمائید .همچنین نشان داده شده است که سبوس گندم علائم نفخ و ناراحتی را کاهش می دهد و باکتری های سالم روده را افزایش می دهد ، زیرا غنی از پروبیوتیک (مواد غذایی برای باکتری های مفید پروبیوتیک) است.

سبوس گندم همچنین به دلیل دارا بودن اسید فیتیک و لیگنان ممکن است نقش محافظتی در برابر ایجاد سرطان پستان داشته باشد .

کاهش خطر حمله های قلبی

به عنوان منبع سرشار از فیبر ، سبوس گندم ممکن است تری گلیسیرید خون را کمی کاهش دهد . تری گلیسیرید به انواع چربی در خون گفته می شود که در صورت افزایش باعث بیماری قلبی خواهد شد .

سبوس گندم و باکتری های مفید روده

یکی دیگر از فواید سبوس گندم کاهش علائم نفخ و ناراحتی و افزایش باکتری های مفید روده می باشد به این دلیل که این ماده غذائی غنی از پروبیوتیک بوده واین از جمله مواد غذائی برای باکتری های با فایده برای دستگاه گوارش انسان محسوب می شود .

محتوای متوسط (گرم / 100 گرم غذا) از ترکیبات زیست فعال در گندم سبوس دار و سبوس گندم و بخشهای جوانه.

ترکیب زیست فعالگندم سبوس دارسبوس گندمجوانه گندم
اسید α-لینولئیک (18: 3n-3)0.160.53
ترکیبات گوگردی0.50.71.2
کل گلوتاتیون0.0070.0380.27
فیبر (به عنوان AOAC)13.244.617.7
لیگنین ها1.95.61.5
الیگوساکاریدها1.93.710.1
اسید فیتیک0.94.21.8
مواد معدنی و عناصر کمیاب1.123.392.51
ویتامین های گروه B0.00910.03030.0123
ویتامین E (توکوفرول ها و توکوترینول ها)0.00470.00950.0271
کاروتنوئیدها0.000340.00072*
پلی فنول ها0.151.100.37 <
اسیدهای فنلیک0.111.070.07 <
فلاونوئیدها0.0370.0280.300
لیگنان0.00040.00500.0005
آلکیلرسورسینول0.070.27*
فیتواسترول ها0.080.160.43
جدول محتوای متوسط (گرم / 100 گرم غذا) از ترکیبات زیست فعال در گندم سبوس دار و سبوس گندم و بخشهای جوانه.

فواید باکتری و میکروارگانیسم ها

میکروب ها موجودات زنده کوچکی هستند که در اطراف ما یافت می شوند و بسیار کوچک هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. آنها در آب، خاک و هوا زندگی می کنند. بدن انسان خانه میلیون‌ها میکروب است که میکروارگانیسم‌ها نیز نامیده می‌شوند.

برخی از میکروب ها ما را بیمار می کنند، برخی دیگر برای سلامتی ما مهم هستند. رایج ترین انواع آن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها هستند. میکروب هایی به نام تک یاخته نیز وجود دارد. اینها موجودات زنده کوچکی هستند که مسئول بیماری هایی مانند توکسوپلاسموز و مالاریا هستند.

پروبیوتیک ها یکی از همین میکرو ارگانیسم های مفید برای روده ( بیشتر در روده بزرگ ) می باشند . این میکروارگانیسم در مواد غذائی مانند ماست پروبیوتیک نیز وجود دارد ، که میزان ( دوز مصرفی در هر وعده ) در نهایت مشخص کننده کیفیت تاثیرگذاری آن می باشد .

سوالات متداول درباره سبوس گندم

سبوس و جوانه گندم حاوی چه ویتامینهای و تکیباتی می باشند ؟

سبوس گندم و جوانه گندم نیز تقریباً حاوی تمام ویتامین های گروه B است: تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، اسید پانتوتنیک ، پیریدوکسین ، بیوتین و فولات ها و همچنین منبع ویتامین E و کاروتنوئیدها هستند.

محتوای متوسط (گرم / 100 گرم غذا) از ترکیبات زیست فعال در گندم سبوس دار و سبوس گندم و بخشهای جوانه به چه میزان است ؟

میزان فیبر در هر 100 گرم گندم سبوس دار 13.2 ودر سبوس گندم 44.6 همچنین در جوانه گندم 17.7 گرم می باشد .


علائم کمبود فیبر در بدن

کمبود فیبر در بدن با نشانه هایی مانند دل ضعفه , یبوست , بواسیر , حالت تهوع و خستگی , قند خون بالا ظاهر می گردد و در صورتی که در دراز مدت فیبر را ز سبد غذائی خود حذف کرده و یا به میزان کافی مصرف نکرده باشید خطر ابتلا به سرطان کولون افزایش می یابد .

ماسک صورت با سبوس گندم

یکی دیگر از فواید سبوس گندم استفاده از آ در تولید ماسکهای صورت می باشد . در ادامه انواع ساخت ماسک صورت با سبوس گندم و خاصیتی برای پوست دارند را به تفصیل شرح خواهیم داد .

ماسک صورت سبوس گندم به دلیل دارا بودن انواع ویتامینها برای پوست بسیار مفید می باشد . طرز تهیه آن بدین صورت است که دوقاشق غذاخوری سبوس گندم را با دو قاشق ماست مخلوط کرده و به عنوان ماسک روی صورت قرا دهید . ماست دارای روی ( زینک ) , ویتامین ب و لاکتیک اسید می باشد که اثرات خوبی بر روی پوست شما به جای خواهد گذاشت .

ماسک صورت به خصوص در چند سال گذشته طرفداران پرو پا قرصی پیدا کرده است به دلیل اهمیت آبرسانی به پوست و همچنین داشتن پوستی شفاف از طریق لایه برداری به همین دلیل اکثر افراد سعی می کنند در ساخت انواع آبرسانها و لایه بردارهای صورت از ترکیبات مغذی استفاده نمایند که پیسنهاد می کنیم در همین راستا مقاله ماسک صورت آلوورا را نیز در سایت سالویا بخوانید و همزمان طرز تهیه ماسک و ژل آلوورا آشنا شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا