پزشکیسبک زندگی

علت بدخوابی و بی خوابی چیست و چگونه تبدیل به کابوس می شود

علت بدخوابی و بی خوابی چیست ؟ مشکلات جسمی مزمن مانند وقفه تنفسی و یا اختلالات روحی مانند استرسهای طولانی مدت . دلایل بسیاری باعث کیفیت خواب پائین می باشند که در این مقاله از وب سایت پزشکی سالویا به بررسی دقیق آنها خواهیم پرداخت .

علت بدخوابی چیست

علت های زیادی برای بد خوابی وجود دارد که بسیاری از آنها قابل پیشگیری میباشند. اما دلایل کم خوابی و بی خوابی هر چه که باشد در نهایت اثرات مخرب یکسانی بر روی بدن خواهند گذاشت، حال چه کودک و چه بزرگسال.

علائم مشکلات کمبود خواب ممکن است شامل ناتوانی در تمرکز در طول روز، سردردهای مکرر، تحریک پذیری، خستگی در طول روز، زود بیدار شدن از خواب، بیدار شدن در طول شب یا چندین ساعت تلاش برای به خواب رفتن باشد.

دلایل کیفیت خواب پائین

کیفت خواب پائین می تواند شامل مسائل روحی، جسمی و یاهردو آنها باشد . که تعدادی از این موارد عبارتند از:

  • مصرف برخی خوردنیها نزدیک به خواب
  • استرس حاد و مزمن
  • دمای محیط
  • نور نامناسب در محیط خواب
  • الکل ( نوشیدن مشروبات الکلی )
  • کافئین – قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا
  • نامنظم بودن ساعت خواب
  • ورزش کردن در شب
  • نور مصنوعی ( مانند چراغ خواب و یا چراغهای مخفی با نور کم )
  • آپنه خواب ( یک اختلال جدی در تنفس به هنگام خواب )

بسیاری از موارد ذکر شده قابل مدیریت و کنترل می باشند . اما در این میان آپنه خواب یک مسئله بسیار جدی میباشد، که در دراز مدت عوارض خطرناکی را از خود به جای خواهد گذاشت . که در ادامه به شرح مفصل این عارضه که خود نشانه ای از مشکل جدی دیگر میباشد خواهیم پرداخت .

اهمیت دمای محیط برای خواب راحت

دمای محیط خواب در خواب راحت شما و جلوگیری از بی خوابی بسیار موثر است . البته اینکه میزان دما چقدر باشد بستگی به فرد دارد، بعضی ها سرمایی هستند و برخی دیگر گرمایی، پس به بهترین دمای محیط متناسب با نیازهای خود دست یابید .

آپنه خواب یا وقفه تنفسی چیست

آپنه خواب به معنای یک وقفه تنفسی در زمان خواب میباشد . این اتفاق باعث کمبود شدید اکسیژن در خون می شود، و درنهایت کیفیت خواب پائینی را رقم خواهد زد . و فرد را در طول روز در وضعیت مه مغزی قرار می دهد . علت و درمان آپنه خواب ارتباط مستقیم با نوع وقفه تنفسی شما دارد که طی آزمایشهایی مشخص قابل شناسایی میباشد .

سطح پائین اکسیژن در خون باعث درد و تپش قلب می شود . همچنین یکی از علائم وقفه تنفسی سردرد شدید صبحگاهی و عدم نشاط و انرژی کافی در طول روز که تداوم این وضعیت حتی در کوتاه مدت باعث بر هم خوردن نظم زندگی شما خواهد شد .

ورزش شبانه و بی خوابی

در نظر داشته باشید که ورزش یکی از کلیدهای موفقیت در زندگی شما میباشد. اما اگر در صبحگاه این کار را انجام دهید، زیرا ورزش شبانه ضربان قلب را بالا می برد و خواب را از سر شما می پراند .

در نتیجه برنامه زمانی خواب شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و کم کم خوابیدن در زمان طلایی شبانه را فراموش خواهید کرد، که این به طور طبیعی در تضاد با عملکرد طبیعی برخی هورمونها در بدن میباشد، مانند هورمون ملاتونین که باعث کمک به خواب بهتر برای شما می شود .

اگر فرد مضطربی هستید فعلا نخوابید

استرس به خصوص در نوع مزمن آن بی خوابی را با خود به همراه خواهد داشت . توصیه می شود که تا زمانی که بر استرسها و نگرانی های خود مسلط نشده اید به رختخواب نروید و هرگز نخوابید.

استرس مزمن موجب بد خوابی عمیقی در شما خواهد شد . در این وضعیت ضربان قلب شما بالا و همچنین نحوه تنفس شما ضعیف خواهد شد، که در نهایت باعث بی خوابی و یا کیفیت بسیار پائین خواب شما می شود، در عین حال دیدن کابوسهای شبانه را به یک روال عادی تبدیل خواهد کرد .

بررسی علائم کیفیت خواب پائین

کیفیت خواب پائین در کودکان و بزرگسالان با خود علائم یکسانی را در پی خواهد داشت. این علامتها هشداری برای عوارض جدی تر در بلند مدت می باشند که عبارتند از :

  • عدم تمرکز در طول روز
  • خستگی مفرط ( و احساس شدید به خواب روزانه )
  • کاهش یادگیری به خصوص در کودکان
  • کاهش سیستم ایمنی بدن
  • کمبود حافظه
  • سیاهی دور چشم

یکی از موارد بسیار مهمی که باعث کاهش گیرایی، زیبایی و جذابیت شما خواهد شد، کیفیت خواب پائین میباشد. این امر در کوتاهترین زمان ممکن باعث سیاهی دور چشم می شود، اتفاقی که طبعا مورد علاقه هیچ کس نیست .

البته در نظر داشته باشید که برخی علائم ذکر شده در علائم بدخوابی و بی خوابی با بعضی بیماریها و یا سندرم های دیگر ممکن است مشترک باشند .

علتهای دیگر بدخوابی کدامند

از علتهای دیگر بدخوابی می توان به خوابیدن بیش از حد در طول روز، عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تکرر ادرار، دردهای فیزیکی، جت لگ و برخی داروهای تجویزی نیز ممکن است منجر به مشکل در خواب شود، اشاره کرد.

علت بدخوابی و بی خوابی در نوزادان

بد خوابی ممکن است در نوزادان نیز رخ دهد. طبیعی است که نوزادان چند بار در طول شب از خواب بیدار شوند. با این حال، بیشتر نوزادان پس از 6 ماهگی شروع به خوابیدن در طول شب می کنند.

اگر نوزاد شما ( چند ماهگی خود را سپری می کند ) علائم بی‌خوابی را نشان می‌دهد، ممکن است نشانه‌ای از دندان درآوردن، بیماری، گرسنگی و یا ناراحتی گاز یا مشکلات گوارشی باشد. یکی از علتهای بی خوابی می تواند کولیک نوزاد شما باشد، که دلایل مختلفی مانند رفلاکس معده برای این اتفاق پیش بینی شده است .

اختلالات خواب چیست؟

اختلالات خواب به دسته ای از مواردی گفته می شود، که کیفیت پائین خواب را رقم می زنند . و در نهایت باعث خستگی و تمایل شدید به خواب در طول روز می شود، برخی از اختلالات خواب عبارتند از :

  • آپنه انسدادی خواب
  • سندرم پای بیقرار
  • اختلال فاز خواب تاخیری

آپنه انسدادی خواب یکی از موارد آپنه خواب میباشد که در ادامه به توضیح موارد اشاره شده خواهیم پرداخت .

اختلال آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب وضعیتی است که در آن انسداد مجاری هوایی فوقانی وجود دارد. این منجر به مکث در تنفس در طول شب می شود که ممکن است باعث بیدار شدن ناگهانی و اغلب با صدای خفگی شود. خروپف معمولا در این اختلال رخ می دهد.

سندرم پای بیقرار و بدخوابی

سندرم پای بیقرار نیز ممکن است باعث ایجاد مشکل در خواب شود. این وضعیت باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در پاهای شما می شود، مانند گزگز یا درد. این احساسات باعث می شود که پاهای خود را مرتباً حرکت دهید، از جمله در هنگام استراحت، که می تواند خواب شما را مختل کند.

اختلال فاز خواب تاخیری

اختلال فاز خواب تاخیری یکی دیگر از شرایطی است که می تواند خواب را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت باعث تاخیر در چرخه ۲۴ ساعته خواب و بیداری می شود. ممکن است تا نیمه های شب احساس خواب آلودگی نکنید یا به خواب نروید. این چرخه خواب بیدار شدن در صبح زود را برای شما سخت تر می کند و منجر به خستگی در طول روز می شود.

بررسی اختلالات خواب در کودکان

اختلالات خواب بر بسیاری از کودکان تأثیر می گذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ تخمین زد که تا ۵۰ درصد از بچه ها اختلال خواب را تجربه خواهند کرد. بر اساس این مطالعه، انواع رایج اختلالات خواب عبارتند از:

  • آپنه انسدادی خواب (۱ تا ۵ درصد)
  • راه رفتن در خواب (۱۷ درصد)
  • برانگیختگی های گیج کننده (۱۷.۳ درصد در کودکان تا ۱۳ سالگی و ۲.۹ تا ۴.۲ درصد در نوجوانان بالای ۱۵ سال)
  • وحشت خواب (۱ تا ۶.۵ درصد)
  • کابوس (۱۰ تا ۵۰ درصد در کودکان ۳ تا ۵ ساله)
  • بی خوابی رفتاری دوران کودکی (۱۰ تا ۳۰ درصد)
  • اختلال فاز خواب تاخیری (به ویژه ۷ تا ۱۶ درصد در نوجوانان)
  • سندرم پای بیقرار (۲ درصد)

وجود مشکل در خواب کودک می تواند کل خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. اما راه هایی برای کمک به بهبود خواب کودکان وجود دارد. اگر فرزند شما اختلال خواب دارد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است بتواند کمک کند.

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر مشکلات خواب شما ادامه دارد و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، باید به پزشک مراجعه کنید. آنها سعی خواهند کرد با انجام معاینه فیزیکی و پرسیدن سوالاتی در مورد الگوهای خواب شما، علت اصلی بی خوابی شما را پیدا کنند.

در طول ویزیت شدن بوسیله دکتر متخصص و کاردان، حتماً در مورد داروهای تجویزی، محصولات بدون نسخه و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها و مکمل‌ها باعث تحریک بیش از حد می‌شوند و اگر خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف شوند، می‌توانند خواب شما را مختل کنند.

همچنین باید ذکر کنید که آیا مشکلات دیگری مانند افسردگی، اضطراب یا درد مزمن را تجربه می کنید. این عوامل همچنین ممکن است بر توانایی خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر پزشک شما مشکوک به آپنه خواب، سندرم پاهای بیقرار یا اختلال خواب دیگری باشد، ممکن است آزمایش خواب را تعیین کند. برای این آزمایش، احتمالا شب را در بیمارستان یا مرکز خواب سپری خواهید کرد.

پزشک متخصص چگونه علائم بدخوابی و بی خوابی شما را زیر نظر می گیرد؟

یک متخصص خواب در طول شب شما را زیر نظر خواهد داشت. فشار خون، ضربان قلب، تنفس، سطح اکسیژن و امواج مغزی شما برای هرگونه نشانه ای از اختلال خواب کنترل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا