پزشکی

آنتی اکسیدان چیست

آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی ، به ویژه در میوه ها ، سبزیجات و سایر غذاهای کامل گیاهی نیز یافت می شوند که از سلولهای بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و چندین ویتامین مانند ویتامین E و C آنتی اکسیدان های موثری هستند که به شکل مکمل نیز موجود می باشند .

آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که اگر میزان آنها در بدن شما زیاد شود می توانند بدن را با بیماری های متعددی از جمله دیابت ، بیماری های قلبی و سرطان دچار نمایند . و یکی دیگر از اثرات مخرب این رادیکال ها ایجاد وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو در بدن می باشد ، از این رو تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن مهم می باشد .

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند بدون اینکه خود را ناپایدار کنند ، الکترون را به یک رادیکال آزاد اهدا کنند. این باعث می شود رادیکال آزاد تثبیت شود و واکنش کمتری نشان دهد.

بیماری هایی که افزایش رادیکالهای آزاد می توانند در بدن ایجاد کنند :

  • دیابت
  • بیماری های قلبی
  • سرطان

اگر در حال استفاده از مکمل هایی با دوز بالای آنتی اکسیدان هستید ممکن است سلامتی شما دچار مخاطره شود به همین جهت درباره میزان دوز این مکمل ها و همچنین تداخل آنها با برخی دارو ها با درمانگر ( پزشک متخصص ) خود در ارتباط باشید .


خاصیت آنتی اکسیدان برای بدن

آنتی اکسیدان جهت جلوگیری از اکسیداسیون که می تواند منجر به واکنش های شیمیایی که باعث تولید رادیکال های آزاد می شود موثر باشد .اگر چه چندین سیستم آنزیمی در بدن وجود دارد که اثرات رادیکال های آزاد تا حدی خنثی می کند اما آنتی اکسیدان های ریز مغذی (ویتامین ها) ویتامین E (α- توکوفرول) ، ویتامین C (اسید اسکوربیک) و B- کاروتن هستند که بدن نمی تواند این ریز مغذی ها را تولید کند ، بنابراین باید در رژیم غذایی تأمین شوند.

آنتی اکسیدان ها موادی ساخته شده به وسیله انسان یا طبیعی هستند که در بسیاری از غذاها از جمله میوه ها و سبزیجات یافت می شوند که برخی از مواد غذائی حاوی آنتی اکسیدان عبارتند از :

  • بتاکاروتن
  • لوتئین
  • لیکوپن
  • سلنیوم
  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • ویتامین E

ویتامین C یک آنتی اکسیدان در بدن ازجمله ویتامینهای مهم در ساخت کلاژن در بدن می باشد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز بوده و به دلیل اینکه بدن قادر به تولید و ذخیره آن نیست مصرف ان به صورت روزانه توصیه می شود .

هسپریدین و رسوراترول 2 آنتی اکسیدان قوی

هسپریدین با خاصیت ضدالتهابی و رسوراترول  به عنوان یک فیتوآلکسین 2 انتی اکسیدان مهم برای بدن . هسپریدین یک ماده شیمیایی گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که در در میوه های مرکبات مانند پرتقال ، گریپ فروت ، لیمو و نارنگی وجود دارد .

رزوراترول به عنوان یک فیتوآلکسین علیه عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها و قارچ ها عمل می کند. 

خاصیت آنتی اکسیدانی میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ

لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی است و رنگدانه ای که باعث خواص برخی میوه ها و سبزیجات شده است . میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ حاوی خاصیت های گوناگونی از قبیل آنتی اکسیدان ، ویتامین و مواد معدنی مفید و موثر برای بدن نیز می باشند .

نقش رادیکال های آزاد در ایجاد استرس اکسیداتیو

اکسیداسیون یک فرآیند طبیعی و ضروری است که در بدن شما اتفاق می افتد . از طرف دیگر ، استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که عدم تعادل بین فعالیت رادیکال های آزاد و فعالیت آنتی اکسیدانی وجود داشته باشد . در صورت عملکرد صحیح رادیکالهای آزاد می توانند به مبارزه با عوامل بیماری زا کمک کنند.


رادیکال های آزاد می توانند باعث ایجاد واکنش های شیمیایی با زنجیره بزرگ در بدن شما شوند زیرا به راحتی با سایر مولکول ها واکنش نشان می دهند. به این واکنشها اکسیداسیون گفته می شود. آنها می توانند مفید یا مضر باشند.

رادیکال های آزاد و سایر ROS ها یا از فرآیندهای متابولیکی ضروری در بدن انسان و یا از منابع خارجی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه X ، ازن ، استعمال سیگار ، آلاینده های هوا و مواد شیمیایی صنعتی حاصل می شوند.

منبع
U.S. National Library of MedicineU.S. Department of Health and Human ServicesUS National Library of Medicine National Institutes of Health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا