پزشکی

آپنه خواب یا وقفه تنفسی چیست و چه عوارضی دارد

مکث غیر ارادی در تنفس سبب ضعیف شدن کیفیت خواب می شود که همین امر برای فرد خواب آلودگی، عدم تمرکز در صبح ، افسردگی و مشکلاتی دیگر را به همراه دارد و دلیل آن اختلالی به نام آپنه خواب یا وقفه تنفسی می باشد که در ادامه در مورد علائم ، علت و راه های درمان آن توضیح داده شده است .

آپنه خواب (وقفه تنفسی) چیست ؟

آپنه خواب یک اختلال شایع اما جدی است که در آن نفس فرد  در طول خواب به طور مکرر متوقف و مجدد شروع می شود و باعث کاهش اکسیژن به مغز و سایر قسمت های بدن می شود .

در حالی آپنه خواب در افراد بالای ۵۰ سال شایع تر است اما می تواند در هر سنی از جمله کودکان تاثیرگذار باشد .

انواع وقفه تنفسی در خواب

رایج ترین آپنه خواب مسدود شدن راههای تنفسی می باشد که ماهیچه های پشت گلو قادر باز کردن مسیر تنفسی نیستند و در مرحله بعد اختلال در دستگاه تنفسی بوسیله به هم ریختگی در سیستم عصبی مرکزی می باشد و نهایتا گزینه سوم آپنه خواب ترکیبی از دو گزینه قبلی می باشد .

آپنه خواب انسدادی

رایج ترین آپنه می باشد ؛ وقتی اتفاق می افتد که ماهیچه های پشت گلو با وجود تلاش برای تنفس نتواند مجاری هوایی را باز نگه دارند .

آپنه خواب مرکزی

در این نوع وقفه تنفسی مجاری هوا مسدود نمی شود اما مغز نمی تواند به درستی تنفس را هنگام خواب کنترل کند .

آپنه خواب مختلط

ترکیبی از آپنه خواب انسدادی و مرکزی می باشد که توسط پزشک متخصص باید شناسایی و گامهای درمانی سریع برداشته شود .

سوالات متداول درباره آپنه خواب ( وقفه تنفسی )

آپنه خواب یا وقفه تنفسی چیست ؟

آپنه خواب یا وقفه تنفسی یک اختلال شایع و جدی در خواب می باشد که بدن را با کاهش اکسیژن مواجه کرده و ممکن است عوارض بلند مدتی به همراه داشته باشد .

آیا ( وقفه تنفسی ) باعث کابوس می شود ؟

ممکن است و این بستگی به میزان کاهش اکسیژن پدید آمده برای بدن خواهد داشت . وقفه تنفسی تجربه کیفیت خواب ضعیف برای فرد مبتلا را رقم می زند و این یعنی یک خواب نامطلوب و شاید بعد از آن یک بیداری نامطلبوب تر .

آپنه خواب چگونه درمان می شود ؟

درمان آپنه خواب بستگی به نوع آن دارد و از تغییر در سبک زندگی تا استفاده از دستگاههای خاص برای باز نگاه داشتن مجاری تنفسی متغیر می باشد .


علائم وقفه تنفسی چیست

علائم آپنه خواب چیست .

شناسایی علائم وقفه تنفسی در خواب به تنهایی دشوار است زیرا برجسته ترین علائم فقط هنگام خواب مشاهده می شود . شایع ترین آنها شامل موارد زیر است :

  • خواب آلودگی در روز به دلیل قطع خواب در شب
  • خواب بی قرار یا بی خوابی
  • عدم تمرکز
  • خر و پف بلند
  • بیدار شدن مکرر در شب برای ادرار کردن
  • بیدار شدن از خواب با دهان خشک یا گلو درد
  • سردرد صبحگاهی
  • سوزش قلب
  • کاهش میل جنسی
  • تحریک پذیری

علت آپنه خواب انسدادی

هنگام خواب ؛ ماهیچه هایی که مجاری هوا را باز نگه می دارند به همراه زبان شل می شوند و باعث تنگ شدن راه هوایی می شوند .

ممکن است که افراد مبتلا به آپنه‌ خواب انسدادی متوجه نشوند که خواب‌شان قطع شده است. در واقع برخی از افراد مبتلا به این نوع از آپنه‌ خواب فکر می‌کنند که در تمام طول شب ، خواب راحت و خوبی داشته‌اند .

علت آپنه خواب مرکزی

در این نوع سیستم عصبی مرکزی درگیر می باشد وکنترل های عصبی برای تنفس معیوب است و این باعث اختلال در کنترل و ریتم تنفس می شود . در واقع مغز نمی تواند سیگنال های مورد نیاز را برای تنفس ارسال کند و شما برای مدت کوتاهی نفس نمی کشید .

انسداد بینی به دلیل انحراف سپتوم ( سپتوم ، دیواره موجود در وسط بینی) ، آلرژی یا مشکلات سینوسی از جمله عواملی است که احتمال ابتلا به آپنه خواب را بالا می برد .

رابطه یائسگی و آپنه خواب

اگرچه آپنه خواب در مردان شایع تر است اما احتمال افزایش آن در زنان در دوران یائسگی بیشتر می باشد . در دوران یائسگی سطح هورمون استروژن و پروژسترون در بدن زنان کاهش می یابد . این هورمون ها به عنوان محرک عمل می کنند و در باز نگه داشتن راه های هوایی نقش دارند . با کاهش آن ها احتمال گرفتگی تنفس بالا می رود .

علاوه بر این ؛ تغییرات هورمونی منجر به افزایش وزن و توزیع مجدد چربی ها در بدن به ویژه در ناحیه گلو می شود که می تواند باعث اختلال در تنفس شود .

عوارض آپنه خواب

عوارض آپنه خواب چیست .

اختلالات خواب با عوارض متعددی برای جسم و روح به همراه است که زندگی شما را می تواند تحت تاثیر قرار دهد که شامل موارد زیر است :

  • تصادفات وسیله نقلیه
  • اختلال در شناخت و مشکل در تمرکز
  • تغییرات خلق وخوی
  • فشار خون
  • سکته مغزی
  • مشکلات حافظه
  • خستگی مزمن
  • سندرم متابولیک

رابطه میان آپنه خواب و افسردگی

خواب عمیق و به اندازه جهت پاکسازی سموم مغز بسیار با اهمیت است که آپنه خواب مانع از آن می شود و یکی از اثرات زیان بار آن می تواند ایجاد افسردگی در فرد مبتلا باشد . وقفه تنفسی با ایجاد عوارض مختلف سطح کیفی زندگی فرد مبتلا را به طور جدی هدف گرفته و بعد از مدتی علائم افسردگی در زندگی شخص نمایان می سازد .

درمان وقفه تنفسی در خواب

بسته به علت و سطح آپنه روش های مختلف درمانی وجود دارد . هدف از درمان عادی سازی تنفس است که نیازمند مجموعه از تغییر و تحولات در سطح زندگی شخص می باشد .

تغییر در سبک زندگی

اصلاح سبک زندگی برای عادی سازی تنفس ضروری است و اولین قدم در درمان می باشد که در ادامه به آن اشاره شده است .

  • کاهش وزن
  • ترک سیگار
  • ترک الکل ،قرص خواب آور و داروهای آرام بخش
  • ورزش منظم
  • عدم مصرف کافئین و غذاهای سنگین دو ساعت قبل از خواب
  • تنظیم ساعت خواب برای آرامش و خواب بهتر
  • خوابیدن به پهلو یا بر روی شکم به جای خوابیدن بر پشت
  • استفاده از دستگاه بخور و رطوبت ساز

کاهش وزن

پزشکان معمولا برای افراد مبتلا به آپنه خواب ؛کاهش وزن را توصیه می کنند . اضافه وزن به ویژه در قسمت فوقانی بدن می تواند خطر انسداد راه هوایی را افزایش دهد .با کاهش مقدار کمی از وزن میزان تنگی حلق شما کمتر شده و علائم آپنه خواب را کاهش می دهد .

ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث افزایش التهاب و احتباس مایعات در گلو و مجاری هوایی می شود که در بروز آپنه خواب نقش دارد .

ترک الکل ،قرص خواب آور و داروهای آرام بخش

از مصرف آنها به ویژه قبل از خواب خودداری کنید زیرا آنها عضلات گلو را شل می کنند و در تنفس اختلال ایجاد می کنند .

ورزش منظم

ورزش منظم می تواند برای بهبود آپنه خواب مفید باشد .

ورزش منظم می تواند بر مدت و کیفیت خواب تاثیر عمده ای داشته باشد و سطح انرژی شما را افزایش داده و قلب شما را تقویت کند . یوگا قدرت تنفس را بهبود می بخشد و می تواند سطح اکسیژن شما را از طریق تمرینات مختلف تنفسی بهبود بخشد .

خوابیدن به پهلو یا بر روی شکم به جای خوابیدن بر پشت

از خوابیدن بر پشت اجتناب کنید زیرا زبان و بافت های نرم سبب گرفتگی مجاری هوایی می شوند . برخی افراد فقط هنگام خوابیدن به پشت آپنه خواب را تجربه می کنند . باید توجه داشته باشید عدم خواب کافی در طول شب عوارض جدی بر بدن به جای خواهد گذاشت که یکی از آنها ایجاد آلزایمر در فرد می باشد .

استفاده از دستگاه بخور و رطوبت ساز

هوای خشک بدن و سیستم تنفسی را تحریک میکند . استفاده از دستگاه بخور می تواند مجاری هوایی شما را باز کند و احتقان را کاهش دهد . اگر این اقدامات علائم و نشانه‌های شما را بهبود ندادند باید سایر روش‌های درمانی را امتحان کنید . برخی درمان های موجود عبارتند از :

  • (CPAP)دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی
  • جراحی
  • (MRD)دستگاه جابه جایی فک پایین

(CPAP)دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی

ماسکی است که بر روی بینی یا دهان قرار گرفته و به آرامی هوا را در مجاری هوایی وارد می کند و به باز نگه داشتن آن کمک می کند .

جراحی

روش های مختلف جراحی برای آپنه خواب وجود دارد که می تواند مجاری هوایی را گسترده تر کند .جراح ممکن است لوزه ها ، آدنوئید ها (لوزه سوم) یا بافت اضافی را در قسمت پشت گلو یا داخل بینی را بردارد .

(MRD)دستگاه جابه جایی فک پایین

این دستگاه برای افرادی که به آپنه خواب خفیف یا متوسط مبتلا هستند مناسب می باشد .

این دستگاه دهانه فک را در حالت خواب در جلو قرار می دهد تا فضای پشت زبان گسترش یابد و به باز نگه داشتن راه هوایی فوقانی و جلوگیری از آپنه و خرو پف کمک میکند . عوارض جانبی آن می توان به درد در فک یا دندان و یا تشدید بیماری مفصل گیجگاهی فکی اشاره کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا