خوراکی هامواد مغذی معدنی

فواید پتاسیم چیست ، یک یون مهم در بدن

پتاسیم یک یون مهم در بدن می باشد و بسیاری از فعالیتهای حیاتی بدن مانند قلب و سیستم عصبی مرکزی فعالیت طبیعی خود را مرهون فواید پتاسیم می باشند و اما در ادامه مقاله بخوانید از غذاهایی که پتاسیم بدن را افزایش می دهند تا علت و درمان کمبود پتاسیم در بدن با سالویا همراه باشید .

فواید پتاسیم چیست

پتاسیم سومین ماده معدنی فراوان در بدن است که برای عملکرد طبیعی کلیه سلول ها ضروری است و به تنظیم ضربان قلب ، مایعات ، عملکرد مناسب عضلات و اعصاب کمک میکند و برای سوخت و ساز کربوهیدرات ها بسیار حیاتی است .

سوالات متداول درباره فواید ، عوارض و همچنین غذاهای حاوی پتاسیم :

فواید پتاسیم برای بدن ؟

پتاسیم یونی مهم در بدن انسان می باشد که در بهبود فعالیت قلب ، عضلات و اعصاب ، کاهش فشار خون ، حفاظت در برابر سکته ، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه تاثیرگذار می باشد . این ماده معدنی و الکترولیت نقش مهمی در عملکرد صحیح ماهیچه ها به خصوص ماهیچه هایی که ضربان قلب و تنفس شما ر کنترل می کنند دارد .

غذاهای حاوی پتاسیم کدامند ؟

غذاهای حاوی پتاسیم اسفناج پخته شده ، بروکلی پخته شده ، سیب زمینیها ، سیبزمینی های شیرین ، قارچ ، نخود فرنگی ، خیار ، کدو سبز ، کدو تنبل و سبزیجات را شامل می شود . .آب میوه هایی مانند پرتقال ، گوجه ، آلو ، زردآلو ، گریپ فروت نیز آب میوه های غنی از پتاسیم می باشند .

عوارض کمبود پتاسیم در بدن چیست ؟

در صورتی که با کمبود پتاسیم مشخص ضده در نتایج آزمایشگاهی معتبر روبرو هستید احتمالا با علائمی مانند ضعف و گرفتگی شدید عضلات ، نارسایی تنفسی ، یبوست ، انسداد درناک روده ، احساس بی حسی یا خارش شدید در پاها و بازوها ، ضربان نامنظم قلب و اسپاسم عضلانی متناوب روبرو خواهید شد .

عوارض ناشی از افزایش پتاسیم در خون چیست ؟

پتاسیم اضافی دربدن توسط کلیه ها از خون خارج می شود اما در صورتیکه بدن به دلیل نارسایی و بیماریهای کلیوی قادر به دفع مازاد پتاسیم موجود در خون نباشد به این عارضه ه آن پتاسیم بالا یا هیپرکالمی می گویند که می تواند خطرناک باشد و از عوارض پتاسیم بالا درخون از حمله قلبی می توان نام برد .

فواید پتاسیم

  • کمک به کاهش فشار خون
  • حفاظت در برابر سکته
  • جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

کمک به کاهش فشار خون

فشار خون بالا عامل خطر برای بیماری های قلبی است که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است . رژیم سرشار از پتاسیم به بدن کمک می کند تا سدیم اضافی خون را که می تواند فشار خون را بالا ببرد راکاهش دهد به ویژه برای افرادی که فشار خون آنها در حال حاضر زیاد است .

حفاظت در برابر سکته

سکته مغزی در صورت عدم وجود جریان خون به مغز رخ می دهد . مطالعات نشان می دهد افرادی که پتاسیم بیشتری مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد کمتر دچار سکته می شوند .

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

سنگ کلیه در ادرار غلیظ تشکیل می شود ؛ کلسیم یک ماده معدنی در سنگ کلیه است که تحقیقات نشان می دهد که پتاسیم میزان کلسیم در ادرار را کاهش می دهد و می تواند به مبارزه با سنگ کلیه کمک کند .

غذا های حاوی پتاسیم

فواید غذاهای سرشار از پتاسیم برای بدن
تعدادی از غذاهای سرشار از پتاسیم

بیشتر افراد با خوردن یک رژیم متعادل ؛ پتاسیم کافی را دریافت می کنند .در ادامه به برخی از بهترین منابع طبیعی پتاسیم اشاره شده است .

  • سبزیجات دارای برگ تازه مانند اسفناج ،کدو حلوایی ،هویج ،گوجه فرنگی
  • میوه ها مانند موز ، پرتقال ،گریپ فروت ، آواکادو ، زردآلو ، طالبی
  • سیب زمینی
  • آجیل مانند بادم
  • شیر
  • گوشت ، مرغ
  • حبوبات مانند لوبیا

توجه داشته باشید که بعضی پخت و پزها مانند جوشاندن باعث کاهش محتوای پتاسیم در برخی غذا ها می شود .

کمبود پتاسیم در بدن

شرایطی که می توانند سبب کمبود پتاسیم یا هیپوکالمی (پایین تر از نرمال بودن سطح پتاسیم خون ) شوند شامل موارد زیر است :

  • بیماری های کلیوی
  • استفاده بیش از حد از داروهای مدر (ادرار آور)
  • تعریق بیش از حد
  • اسهال و استفراغ
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها
  • کمبود منیزیم

علائم کمبود پتاسیم در بدن

کاهش موقت پتاسیم ممکن است علامتی نداشته باشد ؛ به عنوان مثال وقتی بعد از یک تمرین سخت ؛زیاد عرق می کنید ممکن است سطح پتاسیم شما بعد از خوردن غذا قبل از هرگونه آسیبی عادی شود . اما همانطور که اشاره شد یکی از علائم کمبود پتاسیم دربدن تعریق زیاد بدن می باشد .

اما موارد شدید میتواند تهدید کننده زندگی باشد و با این علائم همراه است :

  • ضعف و گرفتگی شدید عضلات
  • نارسایی تنفسی
  • یبوست
  • انسداد درناک روده
  • احساس بی حسی یا خارش شدید در پاها و بازوها
  • ضربان نامنظم قلب
  • اسپاسم عضلانی متناوب

درمان کمبود پتاسیم

مقدار پتاسیم با استفاده از آزمایش خون ساده قابل تشخیص است و سپس از طریق یک متخصص به علت کمبود پتاسیم هم واقف شوید و بر اساس آن برای مراحل درمانی بعدی اقدام نمائید .

تاثیرات افزایش پتاسیم در بدن

کلیه های شما به نگه داشتن مقدار مناسب پتاسیم در بدن کمک می کند . مصرف زیاد آن می تواند  برای افرادی که به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند و قادر به از بین بردن پتاسیم اضافی از خون نمی باشند و یا مصرف برخی داروها که سطح پتاسیم را بالا می برند منحر به هیپرکالمی (بالا بودن سطح پتاسیم خون ) شود .

تقریبا ۹۸% پتاسیم در سلول های شما یافت می شود که ۸۰% در سلول های عضلانی و ۱۸% دیگر در استخوان ها ، کبد ، گلبول های قرمز خون شما وجود دارد .

هیپرکالمی عمدتا بدون علامت و یا با علائم بسیار کم خواهد بود و لی در موارد شدید تر می تواند باعث تپش قلب ، تنگی نفس و درد قفسه سینه شود که در این مرحله قند خون می تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی تبدیل شود که نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد .

درمان افزایش پتاسیم در بدن

موارد خفیف را می توان با با داروهایی که دفع پتاسیم را افزایش می دهد درمان کرد . موارد شدید ممکن است نیاز به در مان های پیچیده تری داشته باشد .

دیالیز کلیه می تواند پتاسیم را از بین ببرد . این روش درمانی برای موارد نارسایی کلیه ارجحیت دارد . در موارد دیگر پزشک ممکن است انسولین و گلوکز را برای انتقال پتاسیم از خون به سلول ها برای از بین بردن آن توصیه کند. 

در نهایت این پزشک متخصص می باشد که نحوه درمان را انتخاب می کند و بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایشهای شما اقدام به گام دیگر درمانی خواهد نمود .

پتاسیم و سندرم قلب شکسته

پتاسیم به میزان مناسب برای عملکرد ماهیچه های قلب ضروری می باشد . وجود این ماده معدنی به خصوص برای پیشگیری و تعدیل برخی بیماریها و سندرم ها مانند سندرم قلب شکسته مفید خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا