پوست و مو و زیبایی

جراحی زیبایی بینی قبل و بعداز عمل

جراحی زیبایی بینی

عمل جراحی زیبایی بینی امروزه بسیار رایج شده است. اگر به فکر جراحی زیبایی بینی هستید یا مایل به دانستن اطلاعاتی در این زمینه هستید بهتر است این مطلب را تا انتها با ما باشید

جراحی بینی یا رینوپلاستی اقدامی است که در جهت زیبایی یا بهبود عملکرد بینی انجام می شود. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای تغییر شکل می باشد. جراحی زیبایی بینی پروسه ای پیچیده است که زیر نظر پزشک متخصص انجام می گیرد.

چرا باید عمل جراحی زیبایی بینی انجام داد؟

معمولا پشت عمل جراحی بینی برای هر فرد یک انگیزه ای وجود دارد و متخصص زیبایی نیز علت های گوناگون را در نظر می گیرد و سپس اقدام به عمل جراحی می کند. از جمله عوامل جراحی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگ کردن بینی
  • کوچک کردن بینی
  • برداشتن قوز بینی
  • عمل بینی گوشتی
  • جراحی انحراف بینی
  • عمل بینی استخوانی
  • پلیپ بینی
  • کوچک کردن سوراخ های بینی
  • تغییر زاویه بینی نسبت به لب بالا

سن مناسب برای عمل جراحی زیبایی بینی

در عمل جراحی زیبایی بینی به سن فرد توجه می شود زیرا باید فرد در سن رشد سریع نباشد. معمولا برای دختران حداقل سن 15 سال و برای پسران حداقل سن 17 سال در نظر گرفته می شود.

جراحی زیبایی بینی در افراد میانسال و کهنسال

در افراد کهنسال بافت های بینی به حالت افتادگی و دچار سستی می شوند. از آنجا بحث زیبایی سن و سال نمی شناسد گاها افراد کهنسال نیز تمایل و انگیزه جهت انجام جراحی زیبایی بینی دارند که متخصص زیبایی با در نظر گرفتن شرایط جسمانی و نداشتن عوارض تنفسی در آینده تصمیم می گیرد.

درد عمل جراحی زیبایی بینی

طبیعتا هر گونه عمل جراحی همراه با مقداری درد و عوارض می باشد اما بر خلاف تصور عامه مردم عمل جراحی زیبایی بینی همراه با درد قابل ملاحظه ای نمی باشد و فرد در صورت مراقبت در ماههای ابتدایی درد قابل ملاحظه ای را حس نخواهد کرد.

میزان سر بالا بودن نوک بینی توسط زاویه ای که از برخورد دو خط فرضی که یکی عمود به لب بالایی است و دیگری خطی است که دو سر سوراخ بینی را بهم متصل میکند محاسبه میشود.

قبل از عمل جراحی زیبایی بینی باید چه نکاتی را در نظر گرفت

اولین و مهم ترین اقدام قبل از شروع عمل جراحی این است که فرد به مدت 8 ساعت چیزی نخورده باشد و به اصطلاح عامیانه در حالت ناشتا باشد زیرا در صورت بیهوشی حین عمل ممکن است محتویات معده برگشت بخورد و عوارض جدی به دنبال دارد.

افراد سیگاری باید حداقل به مدت دو هفته قبل از عمل جراحی سیگار را ترک نمایند. میزان اکسیژن خون با ترک سیگار بالا می رود.

دو هفته قبل و بعد از عمل نباید از داروهای مسکن مانند پروفن و استامینوفن استفاده کرد زیرا مصرف این داروها می تواند باعث خونریری حین عمل جراحی شود.

آزمایش های معمول از جمله آزمایش میزان قند خون، آزمایش میزان کم خونی، آزمایش ایدز، آزمایش تشخیص بارداری باید انجام گیرد.

انواع جراحی زیبایی بینی

متناسب با نوع بینی جراحی آن نیز فرق دارد. در ادامه به انواع جراحی زیبایی بینی می پردازیم:

جراحی زیبایی بینی استخوانی

پوست بینی در نوع جراحی بینی فاکتور تعیین کننده می باشد. بینی استخوانی دارای پوست نازک و استخوان و غضروف محکم است در حالی که بینی گوشتی دارای پوست ضخیم و غضروف غیر محکم می باشد.

جراحی زیبایی در بینی های استخوانی نتیجه بهتری در پی دارد زیرا هر چقدر استخوان و غضروف محکم تر و پوست بینی نازک تر باشد نتیجه عمل جراحی موفقیت آمیزتر است.

جراحی بینی گوشتی

روش های جراحی زیبایی بینی بر کاهش میزان غضروف و برش دادن آن استوار بوده اند و تقریبا در باره بینی های گوشتی موفقیت خاصی حاصل نمی شد. اما امروزه روش های جدید تر عرضه شد و افراد با بینی گوشتی نیز از عمل جراحی زیبایی بینی رضایت دارند. در تکنیک های جدید ابتدا غضروف بینی تقویت و سپس شکل داده می شوند و با تغییر حالت، بازآرایی داده می شوند. با این اقدامات، افتادگی بینی بسیار کاهش می یابد.

جراحی بینی عروسکی

عمل جراحی زیبایی بینی به حدی وسیع شده است که در دنیا برای آن معیارهای استاندارد در نظر می گیرند. استانداردها براساس شکل، اندازه و زوایای اجزای مختلف بینی نسبت به هم و نسبت به صورت تعیین می شوند.

مزایای جراحی زیبایی بینیتوضیحات
تقارن صورتتقارن صورت باعث ظاهر متعادل می شود
بهبود شکلبهبود شکل بینی باعث جلب توجه نگاه ها به سمت صورت و زیبایی آن می شود
حجم متناسبکاهش حجم بینی می تواند باعث تناسب بینی با بقیه اجزای صورت شود
از بین بردن قوز بینی قوز بینی ناشی از پل بینی می باشد و می توان با عمل جراحی زیبایی آن را اصلاح کرد

کاربرد لیزر در جراحی زیبایی بینی

لیزر درمانی در علم پزشکی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در بسیاری از زمینه ها به کمک علم پزشکی آمده است. در زمینه عمل جراحی زیبایی بینی تا امروز لیزر نتوانست نقش مهمی را ایفا کند. تنها کاربرد لیزر در عمل جراحی زیبایی بینی به چند برش ساده خلاصه می شود و تاثیری خاص بر روی استخوان، غضروف و یا مخاط بینی ندارد.

حمام کردن بعد از عمل جراحی بینی

بعد از عمل جراحی به مدت یک هفته به هیچ وجه نباید پانسمان روی بینی خیس شود. بهتر است قبل از عمل به حمام بروید. برای حمام رفتن عجله نکنید. بعد از یک هفته در صورتی که می خواهید به حمام بروید حتما از یک نفر کمک بگیرید تا به شما کمک کند و گچ روی بینی خیس نشود.

ورزش بعد از عمل جراحی بینی

افراد بعد از عمل جراحی زیبایی بینی تمایل دارند بدانند که میزان تحرک انها متناسب با زمان بعد از عمل باید چقدر باشد. نکته مهم این است که انجام فعالیت های سنگین ورزشی به هیچ وجه در ماه اول و دوم بعد از عمل توصیه نمی شود. معمولا بعد از 12 ساعت فرد می تواند به صورت اهسته و قدم زنان راه برود. حتما از همراهان بخواهید شما را در راه رفتن یاری کنند. بعد از دو هفته می توانید به آرامی پیاده روی کنید. بعد از گذشت دو ماه می توانید به آرامی خم شوید و بدوید.

به یاد داشته باشید هر چقدر کیفیت استراحت شما بهتر باشد میزان بهبودی عمل جراحی نیز بهتر است.

در صورت مشاهده علائم زیر بعد از عمل جراحی فورا موضوع را با پزشک مربوطه در میان بگذارید:

  • تب بالای 5/38درجه
  • تهوع و استفراغ مکرر
  • اسهال
  • گیچی
  • درد شدید در ناحیه ی بینی
  • تنگی نفس
  • ضربان بالای قلب یا تنفس سریع
  • جوش های پوستی فراوان در بدن
  • پس از عمل زیبایی بینی به مدت 10 تا 14 روز از مکالمه ی طولانی با تلفن بپرهیزید.

افتادگی نوک بینی بعد از عمل جراحی زیبایی

بزرگ ترین دغدغه افراد بعد از عمل جراحی زیبایی بینی افتادگی نوک بینی می باشد.

میزان سر بالا بودن نوک بینی توسط زاویه ای که از برخورد دو خط فرضی که یکی عمود به لب بالایی است و دیگری خطی است که دو سر سوراخ بینی را بهم متصل میکند محاسبه میشود.

این زاویه باید در خانم ها بین ۹۵ تا ۱۱۰ درجه و در آقایان حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه باشد. در محاسبه ی میزان سر بالا بودن نوک بینی اندازه ی قد افراد حائز اهمیت است. در افراد بلند قد بهتر است که نوک بینی خیلی سر بالا نباشد. زیر باعث می شود که دیگران فقط سوراخ های بینی را ببینند.

افتادگی نوک بینی بعد از عمل جراحی

افتادگی نوک بینی بعد از عمل جراحی می توان اتفاق بیفتد اما احتمال آن بسیار اندک است. افتادگی نوک بینی بر اثرنیروی جاذبه زمین و یا به علت شل شدن بافت های نگهدارنده نوک بینی است. معمولا جراحان میزان سربالا بودن نوک بینی را بیشتر از حد انتظار در نظر می گیرند تا در صورت افتادگی نوک بینی بعد از عمل جراحی، باز هم میزان نوک بینی به اندازه مناسب بالا باشد.

عده ای براساس یک باور اشتباه فکر می کنند که هر چقدر میزان استفاده از چسب بیشتر باشد می توان جلوی افتادگی نوک بینی را گرفت. در صورتی که استفاده غیر معمول از چسب می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود.

آبریزش بعد از عمل جراحی زیبایی بینی

عمل جراحی زیبایی بینی مثل همه جراحی های دگیر دارای عوارض سطحی می باشد. یکی از عوارض بعد از جراحی زیبایی بینی، آبریزش بینی می باشد. معمولا تا 72 ساعت بعد از عمل جراحی فرد دارای آبریزش بینی می باشد و مشکل خاصی بروز نمی کند. برای کنترل آبریزش بینی می توان تحت نظر پزشک از داروهای آنتی هیستامین کمک گرفت.

هم چنین جهت جلوگیری از آبریزش بینی از مصرف نوشیدنی های محرک مانند کافئین و قهوه می بایست خودداری شود.

ریسک عمل جراحی زیبایی بینی

عمل جراحی زیبایی بینی همراه با فاکتورهای ریسک می باشد که فرد با در نظر گرفتن همه آنها به پزشک اجازه انجام عمل جراحی را می دهد.

از جمله ریسک های عمل جراحی زیبایی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خون ریزی بینی اولین ریسک عمل جراحی زیبایی بینی می تواند باشد.
  • آسیب یا ایجاد حفره بر روی سپتوم بینی (دیواره ای که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند)
  • مشکلات پوستی ،مانند از کار افتادن بافت پوست (نکروز پوست یا پوست مرده) یا حساسیت به چسب ها و باندپیچی
  • عفونت ،برای جلوگیری از ریسک ابتلا به عفونت به شما آنتی بیوتیک داده می شود
  • انسداد و گرفتگی بینی که ناشی از تورم درون بینی می باشد
  • عوارض بیهوشی
  • نارضایتی از میزان زیبایی بعد از عمل جراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا