پزشکی

علت سردی دست و پا چیست

چرا دست و پاهایم سرد هستند , جواب این سوال را باید در خون و یا عروق خونی که رگ های باریکی جهت انتقال خون در سراسر بدن هستند یافت . عروق خونی یا خود به صورت مستقیم عامل این اتفاق هستند و یا اینکه مشکلاتی دیگری مانند کم خونی , عملکرد نادرست قلب , فقر آهن , بیماری رینود , تعداد کم گلبولهای قرمز و موارد دیگر در علت سردی نقش دارند .

دلیل سردی دست و پا چیست

دلایل مختلفی برای این عارضه عنوان شده است که مهمترین علت را در خون و یا عروق خونی باید جستجو کرد البته موارد دیگری مانند عملکرد ناصحیح قلب در پمپاژ خون و عدم گردش جریان خون مناسب نیز در این میان مطرح می باشند که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد .

برخی از دلایل مهم و شایه دست و پا عبارتند از :

  • کم خونی
  • سندرم رینود
  • بیماری شریانی
  • دیابت
  • کم کاری تیروئید
  • کمبود ویتامین B12
  • استعمال دخانیات
  • استرس و اضطراب

کم خونی

زمانی اتفاق می افتد که میزان کافی گلبول قرمز در خون موجود نباشد که معمولا ناشی از کمبود آهن است که این باعث پایین آمدن سطح هموگلوبین (پروتئین غنی از آهن) میشود و نمی تواند اکسیژن ر ا از ریه های شما به سایر بدن منقل کند و نتیجه ی آن سردی دست و پا می شود .کم خونی با آزمایش خون مشخص می شود و شما می توانید با خوردن غذاهای سرشاز از آهن مانند سبزیجات و مکمل های آهن این کمبود را جبران کنید .

سندرم رینود

بیماری یا سندرم رینود و سردی دست و پا .

رینود سندرمی که اغلب در مناطق سردسیری و بیشتر در میان زنان دیده می شود . به این ترتیب که سرمای هوا باعث انقباض و در نتیجه باریک تر شدن رگ های خونی می شود و درنهایت انتقال خون در برخی از نقاط بدن دچار اختلال می شود .

بیماری شریانی

یکی دیگر از علت های سردی دست و پا بیماری شریانی می باشد .هنگامی که شریان ها باریک باشد و یا عملکردی نداشته باشد جریان خون به سمت دست و پا کاهش می یابد. در اینجا دو نوع بیماری شریانی بررسی می شود .

تصلب شرایین گردش جریان خون به خصوص در پاها مختل می کند. سیگار کشیدن، فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا از جمله عوامل خطر ابتلا به تصلب شرایین هستند.

بیماری شریان محیطی PAD

تقریبا یک سوم افراد بالای ۵۰ سال که به دیابت مبتلا هستند دچار این بیماری می شوند . PAD با ایجاد پلاک بر روی دیواره رگ های خونی باعث می شود که شریان ها باریک تر و یا مسدود شوند .

فشار خون بالا ریوی

رابطه فشار خون بالا و سردی دست پا .

فشار خون بالا به شریان های ریه آسیب می زند و اغلب شامل رینود می شود . فشار خون به مقدار فشاری که به رگها به وسیله خون وارد می شود گفته می شود و فشار خون بالا ممکن است به رگ ها آسیب وارد نماید .

دیابت

گردش خون ضعیف یک علامت دیابت است . سطح بالای قند خون می تواند منجر به تنگ شدن شریان ها و کاهش خون رسانی به بافت ها شود که این باعث احساس سرما در دست و پا می شود .

کم کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید نتواند به میزان کافی در بدن هورمون تولید کند .هورمونهای تولید شده وظیفه تنظیم مصرف انرژی , تولید گرما و تهیل رشد در بدن را برعهده دارند که می تواند یکی از عاتهای سردی دست و پا باشد .

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 برای حفظ گلبول های قرمز بسیار مهم است و کمبود آن می تواند باعث احساس سرما شود .این ویتامین به طور طبیعی در گوشت و فرآورده های لبنی یافت می شود .

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث آسیب و تنگ شدن رگ های خونی در سراسر بدن شده و رسیدن خون را به هر ناحیه بدن دشوار می کند .

استرس و اضطراب

یکی از واکنش های طبیعی بدن در برابر استرس جاری کردن آدرنالین در جریان خون است . آدرنالین باعث انقباض رگ های خونی می شود که این کاهش جریان خون به اندام ها را در پی دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا