هورمون ها

هورمون دوپامین و پاداش که باعث انگیزه و حس رضایت می شود

دوپامین که به هورمون پاداش نیز معروف است یکی از هورمونهای موثر و تحریک کننده نورونها می باشد . این هورمون از ترکیب آلی خانواده  کاتکولامین ها و فنتیل‌امین‌هاست که نقش حیاتی در بدن و مغز دارد .

نقش دوپامین در بدن

هورمون دوپامین ( پاداش و انگیزه ) در بدن نقش پیامرسان عصبی و در خون نقش هورمونی دارد . پیام رسان های عصبی ترکیب شیمیائی ویژه ای می باشند که در بدن تولید می شوند .

تاثیر هورمون دوپامین در بدن عبارت است از :

  • تاثیر دوپامین بر سیستم حرکتی بدن
  • دوپامین و لذت بردن از کارها
  • پیگیری رویاها و آرزوها
  • تمرکز بیشتر
  • تاثیر دوپامین بر ادراک ( درک مسئله )
  • روابط عمومی قوی تر با دوپامین

سطح دوپامین به طور معمول در سیستم عصبی تنظیم می شود ، اما عوامل تاثیرگذار دیگری هم هستند که می توانید جهت افزایش سطح دوپامین از آنها استفاده کنید .

تاثیر هورمون دوپامین بر رفتارهای اجتماعی

هورمون های زیادی در بدن وجود دارند که برخی از آنها مانند هورمون اندورفین در تسکین درد و احساس سرخوشی در فرد تاثیر ویژه ای دارند اما به یقین می توان گفت که هورمون دوپامین با میزان اثر گذاری بالا در نورون ها یک محرک قوی برای برقراری ارتباط , کنترل احساسات , لذت بردن از زندگی مورد نیاز مغز می باشد .

تاثیر پاداش و شادی در جلوگیری از بیماری پارکینسون

پارکینسون و دوپامین به صورت مستقیم بر روی هم تاثیر گذار می باشند . پارکینسون با اختلال در ترشح دوپامین در مغز باعث ایجاد مشکلاتی مانند اظطراب و افسردگی در فرد مبتلا می شود .

همانطور که پیشتر گفته شد دوپامین با ایجاد حس لذت و شادی درجلوگیری از بیماری های عصبی مانند پارکینسون نقش کلیدی را ایفا می کند .

علائم کمبود دوپامین در بدن

همانقدر که دوپامین تاثیر فراگیر بر روی مغز و بدن ما دارد ، نبود دوپامین به میزان کافی نیز با عث اختلالات شناختی , رفتاری و بروز بیماریهایی عصبی مانند پارکینسون خواهد شد . عدم تمرکز , نداشتن رضایت مندی و لذت از زندگی , کند شدن تحرک از علائم کمبود دوپامین در بدن می باشند .

شایع ترین علائم کمبود دوپامین در بدن عبارتند از :

  • افسردگی
  • روانگسیختگی
  • روان پریشی ، از جمله توهم یا توهم
  • بیماری پارکینسون

تیروزین یکی از بیست اسیدآمینه اصلی

آنزیم های موجود در بدن شما قادر به تبدیل تیروزین به دوپامین هستند ، بنابراین داشتن سطح تیروزین کافی برای تولید دوپامین مهم است.

دوپامین می تواند زندگی را نجات دهد

این ماده شیمیایی معمولاً نقش ثانویه ای در بدن دارد ، اما در شرایط خاص پزشکی ، به معنای واقعی کلمه یک نجات دهنده زندگی است. پزشکان از دوپامین تجویز شده (اینوتروپین) برای درمان:

  • فشار خون پایین
  • برون ده قلبی ضعیف (هنگامی که قلب خون کافی خارج نمی کند)
  • جریان خون ضعیف به اندام های حیاتی
  • برخی موارد شوک سپتیک

باید در نظر داشت چنانچه در حال مصرف دارویی دوپامین هستید ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد . که می تواند شامل ضربان قلب نامنظم ، ضربان قلب سریعتر ، مشکل تنفس ، درد قفسه سینه ، تهوع و استفراغ و سردرد باشد .

نقش دوپامین در سیستم عصبی مرکزی

نقش دوپامین در سیستم عصبی مرکزی ، دوپامین به گیرنده های غشایی خاص ارائه شده توسط نورون ها متصل می شود . و نقش کلیدی را در کنترل حرکت ، یادگیری ، حافظه فعال ، شناخت و احساسات ایفا می کند.

دوپامین مغز در اختلالات مختلف عصبی و روانی مانند بیماری پارکینسون ، اسکیزوفرنی و اعتیاد به آمفتامین و کوکائین نقش دارد. بنابراین ، این سیستم هدف اصلی داروهای قدرتمندی است که در درمان بیماریهای عصبی و روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول درباره هورمون عشق و شادی آور دوپامین :

دوپامین چیست ؟

ماده شیمیائی که تاثیر فراگیری در عملکرد مغز دارد و به عنوان هورمون عشق ، شادی آور و پاداش هم شناخته می شود . طبق تحقیقات انجام شده این هورمون در کنار هورمون ملاتونین به چرخه خواب و بیداری کمک می کند .

چرا دوپامین به هورمون عشق و انگیزه نیز شناخته می شود ؟

بزرگترین پاداش این هورمون برای مغز انسان ایجاد حس شادی و عشق و انگیزه می باشد . همین امر سبب تمرکز بیشتر افراد ، ایجاد قدرت درک مسئله و همچنین روابط اجتماعی قوی تردر فرد می شود که نهایتا به رضایت از زندگی منجر خواهد شد .

عوامل تحریک و افزایش دوپامین طبیعی در بدن کدامند ؟

عوامل متعددی در تحریک و افزایش سطح دوپامین برای رسیدن به میزان نرمال این هورمون نقش دارند ، که از مهمترین آنها می توان به ورزش کردن منظم ، خوردن پروتئین به میزان کافی ، خواب عمیق و با کیفیت ، گوش دادن به موسیقی ، مراقبه و ریلکس کردن و همچنین نور آفتاب اشاره کرد .

آیا کمبود دوپامین با برخی بیماریهای اختلالات عصبی مرتبط است ؟

همانطور که میزان مناسبی از دوپامین عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی را به طور کل در پی خواهد داشت ، کمبود این هورمون نیز می تواند در صورت مزمن بودن منجر به اختلالات عصبی نظیر پارکینسون شود .


راههای افزایش سطح دوپامین

سطح هورمون دوپامین به طور معمول از طریق سیستم عصبی در مغز تنظیم می شود اما عدوامل دیگری از جمله تغذیه ، ورزش و سبک زندگی افراد می تواند در افزایش سطح دوپامین موثر باشند .

عوامل تاثیرگذار در افزایش سطح دوپامین عبارتند از :

  • مصرف میزان مناسبی از از پروتئین
  • مصرف چربی اشباع شده کمتر
  • پروبیوتیک مصرف کنید
  • لوبیا مخملی بخورید
  • اغلب ورزش کنید
  • به اندازه کافی بخوابید
  • به موسیقی گوش دهید
  • مدیتیشن و مراقبه را فراموش نکنید
  • در صورت نیاز مصرف قرص و مکمل دوپامین

باید در نظر داشته باشید که جهت مصرف قرص و یا مکمل دوپامین باید این کار را تحت نظر و صلاحدید پزشک متخصص انجام دهید ، زیرا دوز مصرفی در این نوع قرصها بسیار مهم می باشد .

شروع صبح و انگیزه طول روز با دوپامین

شهرت دوپامین از تأثیر آن در خلق و خوی و لذت و همچنین چرخه تقویت انگیزه – پاداش است. که شروع صبح را با تقویت دید مثبت در شما آغاز و ادامه طول روز را با انرژی و انگیزه مضاعف ناشی از پاداش های مختلف به شما همراهی خواهد کرد .

ما می دانیم که دوپامین بسیاری از عملکردهای حیاتی عصبی و شناختی را انجام می دهد. با وجود تحقیقات زیاد ، هنوز مطالب زیادی در مورد فعل و انفعالات دوپامین با سایر انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها وجود دارد.

اگر دچار ناهنجاری حرکتی ، علائم اختلال خلقی هستید یا معتقدید که اعتیاد دارید ، به پزشک مراجعه کنید.

گیرنده های دوپامین در بدن

گیرنده های دوپامین کلیه ، لوزالمعده ، ریه ها و در رگ های خونی متعدد خارج از سیستم عصبی مرکزی وجود دارند .

دوپامین کلیوی در حال حاضر به عنوان تنظیم کننده مهم استخراج سدیم و تعادل الکترولیت ها شناخته می شود ، در حالی که نقص در تولید دوپامین کلیوی و/یا عملکرد گیرنده های دوپامین ممکن است به ایجاد اشکال مختلف فشار خون بالا در انسان و حیوان کمک کند.

دوپامین می تواند زندگی را نجات دهد

این ماده شیمیایی معمولاً نقش ثانویه ای در بدن ایفا می کند ، اما در شرایط خاص پزشکی ، به معنای واقعی کلمه نجات دهنده است. پزشکان برای درمان موارد زیر از دوپامین (اینوتروپین) استفاده می کنند:

  • فشار خون پایین
  • خروجی قلب ضعیف (هنگامی که قلب خون کافی را پمپ نمی کند)
  • جریان خون ضعیف به اندام های حیاتی
  • برخی موارد شوک سپتیک

هورمون های دیگری نیز وجود دارند که باعث حس رضایت و شادی در افراد می شوند ، که یکی از آنها سروتونین می باشد .

هورمون سروتونین چیست

سروتونین مانند دوپامین یک پیام رسان عصبی شیمیائی می باشد هورمون سروتونین بیشتر در دستگاه گوارش موجود است ، و تاثیرات زیادی در بدن از جمله خواب ، پلاکت های خون ،و خلق و خو دارد .

کمبود بیش از حد سروتونین در بدن می تواند منجر به بیماریهای مختلف از جمله فیبرومیالژیا شود که احساس درد در نقاط مختلف بدن از جمله علائم آن می باشد . همچنین ترشح این هورمون می تواند در کنترل سندرم هایی مانند IBS ( روده تحریک پذیر ) تاثیرگذار باشد .

تاثیر انواع هورمون ها بر سطح دوپامین

دوپامین تنها هورمونی نمی باشد که باعث حس رضایت و شادی در فرد می گردد . انواع هورمون های دیگر نیز وجود دارند که می توانند برروی هورمون دوپامین تاثیر بگذارند .

انتقال دهنده عصبی گلوتامات یکی از عوامل تاثیر گذار بر بالا بردن حس خوب و در در چرخه لذت و پاداش در مغز نقش دارد. . مطالعه‌ای در سال 2014 به بررسی چگونگی تأثیر استرس و هورمون‌های جنسی بر انتقال عصبی دوپامین در دوران نوجوانی پرداخت.

محققان خاطرنشان کردند که تستوسترون، استروژن و گلوکوکورتیکوئیدها با یکدیگر تعامل دارند و بر سطح دوپامین تأثیر می‌گذارند.

تاثیر پروبیوتیک بر روده و تولید دوپامین

روده بعد از مغز موثرترین عضو در بدن است ،زیرا حاوی تعداد زیادی سلول عصبی است که مولکول‌های پیام‌رسان انتقال‌دهنده عصبی بسیاری از جمله دوپامین را تولید می‌کنند.

تصور می شود که پروبیوتیک ها برای عملکرد روده مفید می باشند . انواع باکتری ها در دستگاه گوارش وجو دارند که در هضم بهتر غذا موثر هستند ، و در برخی مواد غذائی مانند ماست پروبیوتیک در دسترس می باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا