روانپزشکی

علت تعریق زیاد بدن چیست

تعریق بیش از حد دارای علل مختلفی از جمله بیماری های عصبی تا استرس و همچنین اختلال در عملکرد غدد هایپرهیدروزیس می توانند سر منشع چنین مشکلی باشند .

تعریق بدن

برای همه شما اتفاق افتاده است که در هوای گرم ، هنگام ورزش و یا وقتی که دچار اضطراب ، استرس و یا عصبی می شوید ؛ عرق کنید .این امری طبیعی است و درست است که در برخی مواقع می تواند آزار دهنده باشد ولی عرق کردن امری بسیار مهم است و چیزی نیست که بخواهید از آن بترسید .

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عرق کردن باعث خجالت و ناراحتی شما شده است و مورد تمسخر دیگران قرار گرفته اید ، به شما پیشنهاد می شود که این مقاله را دنبال کنید .

تعریق زیاد بدن و علت آن

عرق کردن مانند یک تهویه مانع از گرم شدن بیش از حد شما می شود , با افزایش دما سیستم عصبی به طور خودکار غدد بدن شما را تحریک می کند .

دو نوع اصلی غدد عرق در بدن وجود دارد :

۱ – غدد آکرین : این غدد ارتباط مستقیم با سطح پوست دارند و هنگامی که دما بالا می رود مایعات را به سمت پوست هدایت می کند . از بدو تولد در بدن فعالیت دارند و قسمت اعظمی از بدن را تشکیل می دهند.

۲ – غدد آپوکرین : این غدد در اندام هایی در بدن که دارای مو هستند مانند زیر بغل ، کشاله ران وجود دارند و در سن بلوغ بیشتر در بدن فعالیت دارند .

سوالات متداول درباره علت تعریق زیاد بدن

مهمترین دلیل یا دلایل تعریق زیاد بدن چیست ؟

عوامل مختلفی درتعریق زیاد بدن موثر می باشند که از جمله مهمترین آنها می توان به استرس مزمن ، اختلالات عصبی ، عفونت ها و کمبود وییتامین های ضروری در بدن اشاره کرد .

کدام یک از ویتامین ها ممکن است در رفع بوی بد تعریق بدن موثر باشند ؟

ویتامینهای B و C ممکن است در کاهش بوی عرق بدن موثر باشند . ویتامین B در تعادل هورمونها و ویتامین C در جلوگیری از تعریق بش از حد بدن تاثیرگذار هستند .

اختلال هایپرهیدروز چیست ؟

اختلال هایپرهیدروز که منجر به تعریق زیاد بدن می شود و حتی زمانیکه در هوای خنک باشید و بدن هیچ عامل محرکی تعریق زیادی در فرد مبتلا ایجاد می کند . در این بیماری تعریق بیشتر در پاها ، دست ها ، صورت ، سر و زیر بغال اتفاق می افتد و حدود 30 تا 50 درصد افراد مبتلا به این نوع در خانواده سابقه تعریق زیاد دارند .

چه زمانی بید با دکتر تماس بگیرید ؟

تعریق زیاد می تواند از علامت بیماریهای بسیار جدی دیگر باشد . اگر هرکدام از علائم گفته شده در ادامه را داشتید با دکتر در ارتباط باشید :

تعریق و کاهش وزن تعریق که عمدتا هنگام خواب اتفاق می افتد
تعریق که همراه با تب ، درد قفسه سینه ، تنگی نفس و ضربان قلب سریع اتفاق می افتد
تعریق و درد قفسه سینه ، یا احساس فشار در قفسه سینه
تعریق طولانی مدت و غیرقابل توجیه


تعریق بیش از حد و علت آن

مواردی است که ممکن است شما آنقدر عرق کنید که لباستان خیس شود و یا از دستان شما عرق چکه کند که لزوما هم طبیعی و مربوط به گرما و ورزش نباشد , این میتواند باعث نگرانی شود و در این جا عارضه ی هایپرهیدروزیس (تعریق شدید) مورد توجه قرار می گیرد .

هایپرهیدروزیس دارای دو نوع است :

۱  – هایپرهیدروزیس اولیه : در این نوع غدد عرق شما بیش از حد طبیعی فعال شده حتی اگر افزایش دمای داخلی ( تحریک عضلات ) یا گرمای بیش از حد در آن دخیل نباشد . هایپرهیدروزیس اولیه ۲ تا  ۳ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا بر روی کف دست ، کف پا و گاهی بر روی صورت تاثیر میگذارد و همچنین درمانی برای آن وجود ندارد و معمولا ارثی می باشد .

۲ – هایپرهیدروزیس ثانویه : هایپرهیدروزیس ثانویه بر روی تمام نقاط بدن تاثیر می گذارد و معمولا زمینه پزشکی دارد و در واقع می تواند نتیجه بیماری های دیگر باشد .

بیماریهای دیگری که می تواند زمینه ساز هایپرهیدروزیس ثانویه شوند عبارتند از :

  • دیابت
  • گرگرفتگی یائسگی
  • مشکلات تیروئید
  • قند خون پایین
  • برخی از انواع سرطان ها
  • حمله قلبی
  • عفونت ها
  • اختلالات عصبی

عرق و علت بد بو شدن آن

عرق به طور طبیعی مایعی شفاف و بدون بو است اما عواملی باعث بد بو شدن آن می شود که عبارتند از :

  باکتری ها : بر روی پوست به طور معمول باکتری وجود دارد که وقتی عرق به سطح پوست می رسد با آن ترکیب شده و سبب ایجاد بوی بد می شود .

ژن ها : ژن ها در میزان عرق تاثیر دارند و هر چه افراد بیشتر عرق کنند زمینه را برای رشد بیشتر باکتری ها فراهم می کنند .

 رژیم غذایی : غذاهای معطر مانند سیر و پیاز ، ادویه های تند و نوشیدنی هایی مانند الکل ، کافئین و تنباکو و البته نکته قابل توجه در این جا این است که عرق افرادی که رژیم های بیش از حد می گیرند بیشتر بد بو می شود و دلیل آن به خاطر سوزاندن چربی و پروتئین بدن می باشد .

برخی بیماری ها مانند دیابت ، بیماری های کبد و کلیه نیز می توانند بر روی بوی تعریق بدن ما نیز تاثیر بگذارند .

رابطه بلوغ با عرق کردن

حتما متوجه شده اید که در دوران بلوغ بیشتر عرق می کنید ؛ آن به خاطر فعال تر شدن ۲ تا ۴ میلیون غدد در بدن است که در واقع یکی از تغییرات جسمی بدن در دوران بلوغ می باشد.

یکی از مشکلات بانوان در این دوران بوی واژن است که به خاطر غددهای روغنی و عرقی که بین پاها وجود دارد می باشد که در این دوران فعال تر شده و باعث مرطوب شدن این ناحیه و به دنبال آن تغییر در بو را به دنبال دارد .

نقش ویتامین ها در تعریق بدن

نقش ویتامین ها در کنترل تعریق بدن

نقش موثر ویتامین ها در درمان تعریق را نمی توان انکار کرد . ویتامین ها با تنظیم کردن سیستم عصبی بدن به کاهش عرق کردن کمک می کند ویتامین هایی مانند :

ویتامین B

یکی از دلایل تعریق بیش از حد عدم تعادل هورمون ها است که این ویتامین نقش بسزایی در تنظیم آن دارد .

ویتامین C

ویتامین C از جمله ویتامین هایی است که کمبود آن در بدن باعث تشدید عرق می شود .

تعریق زیاد بدن و محدودی استفاده از سمعک

تعریق زیاد بدن افراد ممکن است محدودیتهایی را برای افراد سمعک ایجاد نماید . عرق کردن بیش از حد مانعی برای استفاده از سمعکهای داخل گوشی و به خصوص سمعک هایی که کاملا در مجرای گوش قرار می گیرند و به اصطلاح سمعک نامرئی نیز نام برده می شوند .

البته راهکار این محدودیت نیز بوسیله شرکتهای تولید کننده محصولات برند کمک شنیداری نیز ارائه شده است . استفاده از تکنولوژی نانو برای پوشش انواع سمعک داخل گوشی و به خصوص سمعک های IIC می تواند تا حدود زیتدی مقاومت سمعک را در برابر تعریق ، رطوبت و آب بالا ببرد .

تکنولوژی نانو درسمعک ضد آب چیست

میزان کیفیت و کارایی سمعک ضد آب با تربه بندی IPX مشخص می شود . پس اگر به دنبال این محصول در کلینیک های تخصصی شنوایی هستید ، در ابتدا باید میزان مقاومت سمعک در برابر رطوبت ، تعریق و آب به خوبی بدانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا