پزشکی

علت احساس خستگی در طی روز و بررسی عوامل تاثیرگذار و نحوه درمان

علت احساس خستگی در طی روز می تواند با عوامل تاثیرگذار و در عین حال ساده ای در ارتباط باشد . که از آن جمله تغذیه ، سبگ زندگی سالم ، ورزش و سلامت روان اشاره کرد .

در ادامه عوامل تاثیرگذار در ایجاد خستگی و همچنین نحوه درمان آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

علت احساس خستگی

علت احساس خستگی معولا دلایل ساده و قابل درمانی دارد . اگر خستگی مزمن شما در طی روز ناشی از بیماریهای صعب العلاج مانند سرطان و غیره نباشد احتمالا با برنامه غذائی کامل، تحرک مناسب و خواب کافی برطرف خواهد شد .

برنامه غذائی که در آن مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده ، نوشیدنی های انرژی زا مدیریت شده و سطوح استرس بالا در فرد کنترل شده باشد . و هیدراتاسیون مناسب و مصرف پرو تئین به میزان کافی با یک خواب کافی در زمان مناسب .

عوامل تاثیر گذار در احساس خستگی فرد در طی روز عبارتند از :

  • مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده
  • زندگی بی تحرک
  • نداشتن خواب کافی با کیفیت بالا
  • حساسیت های غذایی
  • کالری کافی نخوردن
  • خوابیدن در زمان اشتباه
  • عدم دریافت پروتئین کافی
  • هیدراتاسیون نامناسب
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • سطوح استرس بالا

البته موارد ذکر شده 10 دلیل ساده و در عین حال جدی داشتن خستگی در طی روز می باشند که در ادامه هریک را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

10 دلیل خستگی و نداشتن انرژی

عوامل زیادی برای ایجاد خستگی در طی روز وجود دارند که 9 دلیل ساده و قابل رفع و درمان آنرا که پیشتر عنوان کردیم توضیح خواهیم داد .

مصرف بیش از حد کربوهیدارتها و احساس خستگی

بدن کربوهیدراتها را به قند تجزیه می کند به همین دلیل منبع سریع و مناسبی از انرژی محسوب می شوند . اما در عین حال مصرف بیش از اندازه کربوهیدراتها باعث افزایش قند خون می شوند .

این اتفاق به پانکراس شما سیگنال می دهد تا مقدار زیادی انسولین تولید کند تا قند از خون شما خارج شده و به سلول های شما برسد.این افزایش سطح قند خون و سپس کاهش آن نهایتا در شما احساس خستگی ایجاد می کند.

ورزش نکردن و عدم تحرک

ورزش نکردن و عدم تحرک یکی از مشکلات خستگی و بی حالی در افراد مسن و میانسال است یکی از دلایل کم تحرکی این افراد شاید سندرم مزمن ( CFS ) باشد .

نداشتن خواب کافی با کیفیت بالا

خواب کافی و عمیق REM برای بازیابی ذهن و سطح انرژی شما اهمیت فوق العاده ای دارد . در صورت نداشتن خواب کافی به لحاظ کیفیت ، میزان ساعت و زمان ( زمان خوابیدن و بیدار شدن ) در طول روز نشانه های خستگی در شما ظاهر خواهد شد .

عوامل مهم و تاثیر گذار در کیفیت خواب مناسب عبارتند از :

  • استرس مزمن
  • آپنه خواب ( وقفه تنفسی )
  • کابوس شبانه
  • زمان نامناسب خواب
  • تغذیه نامناسب

آپنه خواب یا وقفه تنفسی یکی از موارد جدی آسیب رسان به سلامت مغز و بدن انسان و میزان افت کیفیت خواب می باشد .

حساسیت های غذایی

حساسیت و آلرژی به بعضی غذاها باعث بروز خستگی و عدم انرژی کافی در طول روز خواهد شد . برخی از مشکلات غذایی رایج شامل گلوتن ، لبنیات ، تخم مرغ ، سویا و ذرت است که باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش و بدن انسان می شوند ، برای رفع این مشکل با پزشک متخصص مشورت نمائید .

مصرف غذاهای کم کالری

کالری ، واحد انرژی موجود در غذا است. بدن برای حرکت و تحریک فرآیندهایی مانند تنفس و حفظ دمای ثابت بدن نیازمند میزان مناسبی از کالری دربدن می باشد.عدم دریافت کافی ویتامین D ، آهن و سایر مواد مغذی مهم نیز می تواند منجر به خستگی شود.

خوابیدن در زمان های نادرست

خوابیدن در زمان صحیح به اندازه کیفیت و میزان زمان خوابی که داریم با اهمیت است . تحقیقات نشان داده است که وقتی الگوی خواب شما با ریتم شبانه روزی شما هماهنگ نیست ، ممکن است خستگی مزمن ایجاد شود .

عدم دریافت پروتئین کافی

مصرف ناکافی پروتئین می تواند در خستگی شما موثر باشد.مصرف پروتئین میزان متابولیسم شما را بیشتر از کربوهیدرات یا چربی افزایش می دهد . برای اینکه متابولیسم خود را قوی نگه دارید و از خستگی جلوگیری کنید ، هدف خود را مصرف پروتئین با کیفیت بالا در هر وعده غذایی قرار دهید.

هیدراتاسیون نامناسب

هیدراته ماندن بدن برای حفظ سطح انرژی مناسب مهم است. شاید شنیده باشید که باید 8 لیوان آب در طی روز بنوشید ، اما این عدد بر اساس جنسیت ، وزن و میزان فعالیت می تواند متغیر باشد .

علائم رایج کم آبی شامل تشنگی ، خستگی ، سرگیجه و سردرد است.


مصرف نوشیدنی های انرژی زا

یکی نوشیدنی انرژی زا ممکن است 350 تا 500 میلی گرم کافئین داشته باشد . در مقایسه ، قهوه معمولاً بین 77-150 میلی گرم کافئین در هر فنجان دارد ، که حتی استفاده در دوزهای کمتر در برخی زمان ها مانند بعد از ظهر و یا هدر شب می تواند خواب شما را دچار اختلال نماید .

نوشیدنی های انرژی زای پر مصرف معمولاً شامل موارد زیر است:

  • کافئین
  • قند
  • آمینو اسید
  • دوزهای زیاد ویتامین B
  • گیاهان

سعی کنید این نوشیدنی های انرژی زا را کنار گذاشته و به تدریج از آن جدا شوید. علاوه بر این ، مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار را به اوایل روز محدود کنید.

میزان بالای استرس و ایجاد عدم تمرکز و خستگی

استرس بالا با خود بی خوابی ، عدم تمرکز و نهایتا احساس خستگی مفرط را به همراه خواهد داشت . سطوح بالای هورمون کورتیزول خون در بلند مدت می تواند صدمات جدی را در پی داشته باشد .

دلایل اعلام شده بخشی از عوامل خستگی و بی حالی افراد در طی روز می تواند باشد . بسیاری از دلایل جدی دیگر مانند سبک زندگی ناسالم و بیماری های مزمن دیگر و برخی اختلالات روانی و افسردگی می توانند فرد را حتی دچار خستگی مزمن کنند .

نتیجه گیری :

تمامی مطالب عنوان شده درباره دلایل خستگی ریشه در مسائل پزشکی ، روانپزشکی و یا راونشناسی دارند . از این رو نظر شما را به مطالعه مقاله های مرتبط در وب سایت پزشکی و سبگ زندگی سالویا جلب می کنیم .






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا