خوراکی هاسبزیجات

خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای دارای خواص گوناگون ازجمله سرشار از مواد مغذی با ارزش ، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند که وجود آنها در رژیم غذایی ؛ به شما در حفظ یک سبک زندگی سالم کمک می کند .

 یکی از دلایلی که ما استفاده از فلفل دلمه ای را دوست داریم تنوع رنگی شگفت انگیز آنها می باشد . رایج ترین فلفل دلمه ای سبز ،زرد ، نارنجی و قرمز است هرچند انواع نادر و کمیاب سفید ، قهوه ای و بنفش هم وجود دارد .

تاثیر رنگ بر طعم و ارزش غذایی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای در رنگ های مختلف ؛ دارای طعم و ارزش غذایی یکسان و مشابهی نیستند .

رنگ فلفل دلمه ای با تعیین مقدار زمانی که بر روی بوته است مشخص می شود که در ابتدا سبز رنگ و به تدریج به رنگ های دیگر تغییر می کند که در این بین فلفل دلمه ای قرمز حاوی بیشترین ماده مغذی است و آن را به سالم ترین انتخاب در بین فلفل دلمه ای تبدیل می کند .

خواص فلفل دلمه ای

ویتامین ها ، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبرهای موجود در میوه ها و سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد . در ادامه به برخی از فواید اضافه کردن فلفل دلمه ای به رژیم غذایی اشاره شده است :

  • افزایش ایمنی بدن
  • مناسب برای سلامت چشم
  • جلوگیری از سرطان
  • کمک به تعادل روحیه
  • تنظیم چرخه خواب
  • کاهش وزن
  • کمک به تسکین درد
  • سلامت قلب
  • کاهش کلسترول خون
  • کمک به داشتن پوستی زیبا

یک وعده یا یک فنجان فلفل دلمه ای خرد شده حاوی :

کالری 30
پروتئین1 گرم
چربیکمتر از 1 گرم
کربوهیدرات7 گرم
فیبر2.5 گرم
قند3.5 گرم
یک وعده یا یک فنجان فلفل دلمه ای خرد شده

افزایش ایمنی بدن

ویتامین C نقش کلیدی در پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و همانطور که پیشتر گفته شد فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C می باشد .

مناسب برای سلامت چشم

فلفل دلمه ای حاوی بیش از ۳۰ نوع کارتنوئید مختلف است . کارتنوئیدها یک خانواده گیاهی هستند که وظیفه رنگ آمیزی بسیاری میوه ها و سبزیجات را بر عهده دارند و محققان دریافته اند که به بهبودی چشم و جلوگیری از بیماری های چشم کمک می کند .

فلفل دلمه ای می توانند انرژی مازاد ناشی از نور آبی و فرابنفش که باعث آسیب به چشم ها می شود را جذب کنند .

جلوگیری از سرطان

خطر سرطان به دلیل التهاب بیش از حد و استرس اکسیداتیو افزایش می یابد . فلفل دلمه ای حاوی مقادیری فلانوئدها هستند که مهمترین آنتی اکسیدان یک رژیم غذایی است .

از آن جا که آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو ناشی در رادیکال های ازاد را مسدود می کند خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد .همچنین در ترکیب انواع فلفل دلمه ای گوگرد وجود دارد که دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد .

کمک به تعادل روحیه

فلفل دلمه ای دارای ویتامین B6 می باشد و این ویتامین به مغز شما کمک می کند تا هورمون هایی مانند سروتونین و دوپامین را که در تنظیم خلق و خوی و روحیه شما تاثیرگذار هستند را ترشح کند .

تنظیم چرخه خواب

ویتامین B6 موجود در فلفل دلمه ای به بدن در ساخت ملاتونین که یک هورمون مهم برای بهتر خوابیدن است کمک می کند . ملاتونین وظیفه تنظیم ساعت داخلی بدن را دارد و کمک می کند که بدن زمان بیدار شدن و همچنین زمان خوابیدن در شب را بشناسد .

کاهش وزن

فلفل دلمه ای به دلیل وجود کپسایسین باعث کاهش وزن می شود . به عبارت دیگر کپسایسین بدون افزایش ضربان قلب و فشار خون متابولیسم شما را افزایش می دهد .

همچنین به دلیل چربی و کالری بسیار کم می تواند یک مکمل عالی برای یک وعده غذایی اصلی باشد و شما می توانید آن را به سالاد و غذاهایتان اضافه کنید بدون اینکه کالری قابل توجه ای دریافت کنید .

کمک به تسکین درد

ویتامین C و K موجود در فلفل دلمه ای دارای خاصیت ضدالتهابی می باشند که باعث کاهش تورم و محافظت در برابر پوکی استخوان می شود .

سلامت قلب

فلفل دلمه ای قرمز سرشار از لیکوپن است که آن برای داشتن قلبی سالم بسیار عالی است . همچنین خاصیت ضد التهابی آن باعث کاهش التهاب در شریان ها می شود و این بدان معنا است که به جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت کمک می کند .

کاهش کلسترول خون

فلفل دلمه ای منبع خوبی از فیبر می باشد واین خبر خوبی برای کسانی است که کلسترول بالایی دارند . دستگاه گوارش بدن انسان نمی تواند فیبر را هضم کند و در نتیجه با اتصال به چربی‌ها و افزایش دفع آن‌ها ، موجب کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا