پوست و مو و زیبایی

علت سیاهی دور چشم و چگونگی درمان موثر

سیاهی دور چشم به علل مختلفی از قبیل کم خونی , کم آبی , گردش جریان خون ضعیف و استرس مرتبط باشد در ادامه مقاله ” علت سیاهی دور چشم ” تمامی موارد را بررسی خواهیم کرد .

علت سیاهی دور چشم

سیاهی و تیرگی دور چشم بر زیبایی فرد تاثیر می گذارد و باعث می شود تا فرد همیشه خسته و خواب آلود به نظر برسد. تیرگی دور چشم بر اعتماد به نفس فرد نیز تاثیر منفی می گذارد. در این مبحث به بررسی علل و راهکارهای درمانی تیرگی دور چشم می پردازیم:

علل تیرگی دور چشم

بسیاری از مردم خستگی و نامنظم بودن خواب را عامل اصلی تیرگی دور چشم می دانند ولی عوامل متعددی باعث تیرگی دور چشم ها می شوند.

عوامل ارثی

  • آلرژی
  • خوابیدن زیاد
  • بی خوابی
  • اگزما
  • استرس
  • فقر آهن

عوامل محیطی

  • گرما
  • کار زیاد
  • شرایط نامناسب محیطی
  • گریه زیاد
  • خیره شدن طولانی مدت به صفحه تلویزیون یا نمایشگررایانه

سبک زندگی

  • کشیدن سیگار
  • مصرف بیش از حد الکل
  • مصرف زیاد قهوه
  • مصرف زیاد کوکائین

اختلالات رنگدانه ای پوست

  • از بین رفتن کلاژن و چربی دور چشم با افزایش سن
  •  نازک شدن پوست
  •  تیرگی و گودی زیر چشم

بیماری مونونوکلئوز

  • متورم شدن چشم بیمار و پف کردن آنها
  • خستگی و ضعف بسیار در نتیجه این بیماری
  • زرد شدن چشم ها و پوست اطراف

سلولیت پری اوربیتال

  • عفونت باکتریایی پلک
  • درمان با مصرف آنتی بیوتیک

نمک

  • احتباس آب در بدن و زیر چشم ها
  • تورم زیر چشم

ارتباط سن با تیرگی دور چشم

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی ” تیرگی ” زیر چشم شما است. هر چه پیرتر می شوید ، پوست نازک می شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را از دست می دهید. با وقوع این امر ، رگ های خونی تیره در زیر پوست شما بیشتر نمایان می شوند و باعث تیرگی ناحیه زیر چشم می شوند.

کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگهای خونی متسع کمک کند. چند تکه یخ را در پلاستیکی تمیز بپیچید و به چشم خود بمالید ، همچنین می توانید یک پارچه دستشویی را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه آن را به پوست زیر چشم خود بمالید. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ ، این روند را تکرار کنید.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه می تواند چشم شما را تحت فشار قرار دهد. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شما شود. در نتیجه ، پوست اطراف چشم شما می تواند تیره شود.

کم خونی ن و تیرگی دور چشم

کم خونی باعث سیاهی دور چشم می شوند که البته علتهای مختلفی می تواند داشته باشد . این مشکل دربلند مدت آسیب های جدی را به قشمتهای مختلف بدن وارد کند ،از این رو جهت بررسی دلایل و عوامل مختلف کم خونی دربدن می توانید از طریق پزشک متخصص و در اولین گام احتمالا با آزمایش خون به ریشه های بروز این عارضه آگاه شوید .

روش های درمانی تیرگی دور چشم

انواع روشهای درمانی تیرگی دور چشم
روشهای درمانی تیرگی دور چشم .

شناخت عامل تیرگی دور چشم اولین عامل در مراحل درمان تیرگی دور چشم ها می باشد. شناخت علت تیرگی دور چشم باعث می شود تا درمان مناسب تری انجام گیرد. در اکثر موارد درمان ترکیبی برای رفع تیرگی دور چشم ها مناسب است.

روش نوین پی آر پی برای رفع تیرگی دور چشم

روش پی آر پی روش نوین درمان تیرگی دور چشم می باشد که غیر تهاجمی و بدون درد است. در این روش با استفاده از سوزن های مخصوص، پلاسمای نمونه ی خون فرد که حاوی پلاکت خونی غلیظ است در نواحی تیره دور چشم تزریق می شوند. فاکتورهای رشدی پلاکتی به مرور باعث محو شدن تیرگی می شوند.

روش پی آر پی هیچ محدودیت سنی ندارد و ماندگاری آن نسبت به دیگر روش ها بیشتر می باشد. پی آر پی نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و به همین علت هزینه بیشتری از بیمار کم نمی شود.

روش نوین درمارولر برای رفع تیرگی دور چشم

مطالعات متعددی بر روی تاثیر روش درمارولر بر رفع تیرگی چشم انجام شده است . در مطالعه ای از خانم های بین 21 تا 61 ساله خواسته شد تا به صورت داوطلبانه در مطالعه تاثیر درمارولر و تاثیر موضعی اسید تری کلرو استیک شرکت کنند. تقریبا نتیجه این مطالعه در همه دواطلبان شرکت کننده مثبت بود.

در روش درمارولر با استفاده از سوزن های بسیار ریزی و نفوذ آنها به لایه میانی پوست یک جراحت کوچک در پوست ایجاد می شود و بدن در واکنشبه آن شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند.از مزایای روش درمارولر می توان به بی خطر بودن آن، درد بسیار کم و ایجاد نشدن ورم و التهاب کمتر پوست اشاره کرد.

کرم های مخصوص رفع تیرگی دور چشم ها

کرم مخصوص دور چشم حاوی انواع ویتامین و آبرسان
کرم مخصوص دور چشم حاوی انواع ویتامین و آبرسان .

متخصص پوست با بررسی علت تیرگی دور چشم ها راه درمانی را انتخاب می کند. تغییر رنگدانه های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی یا ملاسما گزینه مناسبی برای استفاده از کرم های روشن کننده ی پوست یا لایه برداری ملایم می باشد.از جمله این کرم ها می توان به کرم هایی مانند تری لوما که دارای هیدروکینون است اشاره کرد. این کرم ها دارای ترکیباتی از جمله اسید کوجیک، ویتامینK و C، عصاره چای سبز و شیرین بیان هستند.

لیزر درمانی روشی نوین برای رفع تیرگی دور چشم ها

لیزر درمانی روشی نوین برای رفع تیرگی دور چشم ها می باشد. لیزر مادون قرمز یا ماوراء بنفش به محل کبودی تابانده می شود. نور لیزر توسط لایه های پوست جذب می شود و باعث شکسته شدن رنگدانه های عامل سیاهی دور چشم می شوند.. در نهایت کبودی دور چشم رفع می شود.

درمان تیرگی دور چشم با هایفوتراپی

در روش هایفوتراپی از امواج اولتراسوند استفاده می شود. امواج اولتراسوند باعث تحریک پوست و در نتیجه تولید بیشتر کلاژن می شوند.در این روش از دستگاهUltra استفاده می شود.

دستگاه اولترا امواج اولتراسوند که شبیه به امواج سونوگرافی است را بر لایه خارجی پوست می تاباند و این امواج از لایه پوست عبور می کنند و به عمق مشخصی از پوست می رسند.

تولید کلاژن بیشتر در نتیجه رسیدن این امواج به عمق مشخصی از پوست می باشد. کلاژن موجب افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شود.

تزریق ژل هیالورونیک اسید برای درمان تیرگی دور چشم

گاهی تیرگی دور چشم به علت نازک بودن پوست یا کمبود حجم چربی زیر پوستی است که در چنین مواقعی پزشک متخصص با استفاده از تزریق ژل هیالورونیک سعی در پر کردن و از بین بردن تیرگی دور چشم دارد. رستییلین از جمله پرکاربردترین ژل های هیالورونیکی است که در ناحیه زیر چشم یا بالای گونه تزریق می شود. جذب ژل توسط بدن یک ماه تا یک سال طول می کشد.

لیفت گونه برای از بین بردن تیرگی دور چشم

لیفت گونه یکی از درمان های موثر تیرگی دور چشم ناشی از افزایش سن می باشد. لیفت گونه علاوه بر تیرگی دور چشم، می تواند پف زیر چشم و چروک های بالای لب را نیز درمان کند.

لیفت گونه به دو صورت کلاسیک و آندوسکوپی انجام می گیرد. در روش لیفت گونه با استفاده از نخ های غیرقابل جذب،نسوج نرم و چرب گونه به محل قبلی خود برگردانده می شوند ودر محل خود فیکس می شوند.

تزریق چربی برای از بین بردن تیرگی دور چشم

این روش مشابه تزریق ژل هیالورونیک است و تفاوت آن در این است که در این روش از چربی خود بیمار استفاده می شود.چربی یک ناحیه دیگر از بدن بیمار گرفته می شود و در زیر چشم تزریق می شود. این روش برای تیرگی های ناشی از نازک شدن پوست یا کم حجم شدن چربی زیر چشم استفاده می شود و نتایج آن در مقابل با روش تزریق ژل ماندگارتر و پایدارتر می باشد.یکی از معضلات این روش عدم زنده ماندن سلول های چربی تزریق شده می باشد.

این روش نیز از روش های نوین درمان تیرگی دور چشمی است که برای اولین بار در سال 2013 در کشور کره استفاده شده است. در مطالعات اولیه 91 بیمار با استفاده از چربی خارج شده از قسمت ران تحت درمان قرار گرفته اند. 82بیمار درمان را تمام کرده و نزدیک به 55 بیمار بهبود یافتند که آمار بسیار بالایی بود.

انجام جراحی برای رفع تیرگی دور چشم

بلفاروپلاستی یا عمل جراحی چشم از جمله روش های درمان گودی دور چشم می باشد. روش های متعددی از جمله آزاد سازی بافت، قرار دادن پروتز در زیر چشم از طریق مجرای اشکی، اضافه کردن و یا کم کردن بافت زیر چشمی در جراحی انجام می گیرد.

ناراحتی کبدی و تیرگی دور چشم

اختلال کبد و سیاهی دور چشم
نارسایی کبد و تیرگی دور چشم .

عوارض پوستی از جمله نشانه های علت درد کبد می باشد. تیرگی دور چشم یکی از عارضه های پوستی است که می تواند نشانه یک بیماری داخلی باشد. بیماری های کبدی می توانند باعث تیرگی دور چشم شوند ولی این تیرگی معمولا در نقاط غیر از دور چشم نیز وجود دارد و فقط مختص به این ناحیه از بدن نیست.

اگر تیرگی دور چشم به همراه لکه های پوستی دیگر باشد فرد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه و موضوع را با او در میان بگذارد.

تیرگی دور چشم به تنهایی نمی تواند نشانه قطعی بیماری کبدی باشد. خارش پوست شایع ترین نشانه بیماریهای کبدی است. زردی پوست به همراه خارش پوست به علت بد عمل کردن کبد اتفاق می افتد. محصولات فعالیت کبدی در بدن جمع می شوند و نمی توانند دفع شوند و باعث ایجاد این علائم می شوند.

پیشگیری از تیرگی دور چشم

بهترین راه برای درمان تیرگی دور چشم پیشگیری از آن است. سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید تا به تیرگی دور چشم مبتلا نشوید:

  • استفاده از عینک آفتابی برای کاهش اثر نور خورشید
  • اجتناب از سیگار کشیدن و ترک آن
  • عدم مالیدن مداوم چشم ها بوسیله دست
  • استراحت کافی
  • خواب مناسب
  • رژیم غذایی مناسب
  • کمتر کردن مصرف نمک

مواد غذایی با خاصیت برطرف کنندگی تیرگی دور چشم

خیار با قابلیت آبرسانی برای رفع تیرگی دور چشم
خیار با قابلیت آبرسانی برای رفع تیرگی دور چشم .

همانطور که اشاره شد یکی از عوامل تیرگی دور چشم افزایش سن و از بین رفتن چربی و کلاژن می باشد که حالت ارتجاعی پوست دور چشم از بین می رود. در میان روشهای درمانی یکی از راهکارهای ارائه شده جهت کاهش سیاهی دور چشم استفاده از موادغذائی دارای آنتی اکسیدان بوده که در برابر اثرات مخرب رادیکالهای آزاد در بدن که باعث تخریب سلولهای سالم بدن می شوند جلوگیری می نماید .

خیار : خیار دارای خواص آنتی اکسیدان است و تیرگی و پف دور چشم را کاهش می دهد. مصرف خیار به تنگ شدن رگ های خونی زیر چشم و کاهش ورم دور چشم کمک می کند. توصیه می شود که ورقه های خیار را به صورت روزانه 10 الی 15 دقیقه دور چشم قرار دهید.

زردچوبه: زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است و از آن برای درمان بیماری های پوستی و زخم ها استفاده می شود.  زردچوبه دارای آنتی اکسیدان از نوع کورکومین می باشد که تیرگی دور چشم را کاهش می دهد.

سیب زمینی: سیب زمینی دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی است و برای روشن کنندگی دور چشم ها موثر است.

آب: آب کافی علاوه بر حفظ رطوبت پوست به رفع تیرگی دور چشم ها نیز کمک می کند. کمبود آب در بدن باعث پف شدن دور چشم ها می شود.

چای: کافئین و آنتی اکسیدان موجود در چای خاصیت ضدالتهابی دارند و به انقباض مویرگ های زیر پوست چشم کمک می کنند. کمپرس چای سرد و قرار دادن کیسه آن بر روی محل تیرگی دور چشم باعث بهبود آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا