مغز و اعصاب

سردردی که نباید پشت گوش بیندازید

سردر پشت سر را هیچ وقت پشت گوش نیندازید چون ممکن است پای عوامل جدی در میان باشد که به مرور زمان بر جوانب دیگر زندگی شما مانند خواب شما تاثیر مستقیم بگذارد و عملکرد دستگاه عصبی مرکزی را دچار اختلال نماید .

سردرد پشت سر یا پشت گوش

عواملی مختلفی مانند میگرن , تنشهای عصبی , مشکلاتی در ناحیه گردن و عفونتهای پشت گوش می توانند موجب سر درد پشت سر شوند . در این مقاله مهمترین عوامل ایجاد درد در ناحیه پشت سر را ذکر خواهیم نمود و به روشهای درمانی و تسکینی آن اشاره خواهیم کرد .

علت سر درد پشت سر ( سردرد پشت گوش )

علت سردر ناحیه پشت سر یا گوش شما دلایل مختلفی می تواند داشته باشد . ازموارد رایج مانند انواع سردرد گرفته تا موارد نادر که به تک تک انها اشاره خواهیم کرد .

از جمله عوامل مختلفی که باعث سر درد پشت گوش می شود ؛  میتوان به این موارد اشاره کرد :

  • نورالژی اکسیپیتال
  • ماستوئیدیت
  • (اختلال مفصل گیجگاهی فکی )TMJ 
  •  سر درد های تنشی
  • مشکلات دندان پزشکی

سوالات متداول درباره سردرد پشت گوش

علت سردردهای تنشی چیست ؟

یکی از علل سردردهای پشت سر مربوط به سردرد از نوع تنشی آن می شود که از محرک های مختلفی مانند عدم استراحت کافی ، استرس و افسردگی ، خستگی ، ظطح آهن پائین ، اکل ، کافئین ، مشکلات فکی و دندانی ، کمبود آب بدن ، کنار گذاشتن وعده های غذائی ، سیگار کشیدن ، سرماخوردگی ، آنفولانزا یا عفونت های سینوسی می توان نام برد .

سردردهای پشت سر خود را چگونه درمان کنیم ؟

تغییر سبک زندگی ماننده خواب کافی با کیفیت به مدت 7 الی 9 ساعت در روز همچنین تغذیه مناسب ، ورزش ، نوشیدن آب به میزان کافی ، پرهیز از الکل و دخانیات ، کنترل استرس ، در صورت وجود درمان برخی از بیماری ها مانند مشکلات عصبی و همچنین فکی و دندانی ، غفونت های سینوسی و آپنه خواب به بهبود سردردهای شما کمک خواهند کرد .

آیا هورمون ها نیز در شکل گیری سردرد دخیل می باشند ؟

به طور مشخص مشکلات هورمونی به طور مستقیم عوارضی را بر روی بدن خواهند داشت که از آن جمله کمبود دو هورمون دوپامین و اندورفین محرک شکل گیری سردرد خواهند بود . هورمون دوپامین در انتهای خواب فرد و هنگام صبح گاه به پائین ترین میزان خود در بدن می رسد که همین امر ممکن است در برخی افراد که با کاهش غیر طبیعی دوپامین مواجه هستند سبب بروزدرد که به سردردهای صبحگاهی معروف هستند .


نورالژی اکسیپیتال

نوعی سر درد پشت سر است که از گردن شروع می شود و تا قسمت پشت سر و پشت گوش گسترش می یابد و بر اثر آسیب دیدگی عصب موجود در گردن اتفاق می افتد و می تواند باعث درد و لرز در گردن ،یک طرف سر و پشت گوش شود .

نورون یا همان یاخته های عصبی از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده شبکه عصبی انسان به شمار می روند .

درمان نورالژی اکسیپیتال

از آنجا که نورالژی اکسیپیتال بر اثر مشکلات موجود در گردن شما اتفاق می افتد از نگه داشتن طولانی مدت سر و گردن در یک وضعیت ثابت خوداری کنید . مثلا در کار با لپ تاپ سعی کنید موقعیت خود را مدام تغییر دهید .

  • گرما درمانی برای گردن
  • ماساژ
  • فیزیوتراپی و ورزش
  • آرامش و مراقبه

در موارد شدید ممکن است پزشک برای بیمار MRI  و آزمایش خون برای بررسی بیشتر تجویز نماید .

ماستوئیدیت

استخوان ماستوئیدیت در پشت گوش شما قرار دارد . وقتی که باکتری ها باعث آلوده شدن و التهاب این استخوان می شوند سبب بوجود آمدن عفونت می شود ؛ در واقع این اختلال در نتیجه عدم درمان عفونت های گوش میانی است و در کودکان شایع تر است .

ماستوئید ضائده ای از استخوان تمپورال است که در پشت گوش قرار دارد. بعلت نزدیکی با گوش میانی عفونتهای گوش میانی میتوانند براحتی ماستوئید را ملتهب کنند و در واقع درجاتی از ماستوئیدیت (  Mastoiditis  )  همراه با هر اپیزود عفونت گوش میانی میتواند ایجاد شود.

 علائم آن شامل قرمزی ،تورم و ترشحات از گوش است که می تواند منجر به سر درد پشت گوش ، تب و از دست دادن شنوایی شود .

درمان ماستوئیدیت

ماستوئیدیت معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود . اگر عفونت زیاد باشد ممکن است از روش میرینگوتومی استفاده شود که در واقع یک عمل جراحی برای خارج کردن مایع عفونی از گوش میانی است . در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به از بین بردن بخشی از استخوان ماستوئیدیت باشد که به ماستوئیدکتومی معروف است .

(اختلال مفصل گیجگاهی فکی )TMJ 

مفصلی است که به باز و بسته شدن فک کمک میکند که با آسیب دیدن و ورم کردن این مفاصل ، به طور یکنواخت نمی تواند باز شود . این اختلال معمولا جویدن را سخت می کند فرد در هنگام حرکت فک خود صداهایی را می شنود .

این درد در ناحیه فک و پشت گوش احساس می شود ولی ممکن است برخی افراد فقط یک سردرد در ناحیه پشت گوش را تجربه کنند .

برای تشخیص اختلال TMJ ، پزشک احتمالاً شما را به یک جراح متخصص یا دهان و دندان ارجاع می دهد. تشخیص ممکن است با استفاده از آزمایشات تصویربرداری تأیید شود.

اگر سردرد مداوم و بدون دلیل واضحی دارید ، مرحله بعدی ممکن است مراجعه به متخصص مغز و اعصاب باشد. پس از گرفتن شرح حال از علائم و انجام معاینه عصبی ، تشخیص ممکن است شامل آزمایش های تصویربرداری مانند:

  • اشعه ایکس
  • توموگرافی رایانه ای (اسکن CT یا CAT)
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

برای معاینه دقیق به دندانپزشک مراجعه کنید. این می تواند به شما کمک کند مسائل دندانی به عنوان دلیل سردرد شما رد شود.

درمان (اختلال مفصل گیجگاهی فکی )TMJ 

اگر به این اختلال مبتلا هستید رفتارهایی مانند دندان قروچهو استرس می توان باعث بدتر شدن آن شود .

از جمله راههایی که به درمان آن کمک می کند عبارتند از :

  • دارو های تسکین دهنده درد و ضد التهاب
  • اسپلینت دهان یا محافظ دهان
  • فیزیوتراپی
  • جراحی آرتروسکوپی
  • تزریق کورتیکواستروئید

درمان های تکمیلی : طب سوزنی ، مدیتیشن و تکنیک های آرامش بخشی .

سر درد های تنشی

این نوع سردرد ارتباط مستقیمی با استرس دارد و در واقع به عنوان سردرد های استرسی شناخته می شود . معمولا بیش از یک سوم بزرگسالان یک یا دو بار در ماه با درجات مختلف آن را تجربه میکنند .

این سر درد هر دو طرف سر را درگیر کرده و به طور کلی باعث احساس سفتی در پیشانی و پشت سر می شود و می تواند تا 7 روز دوام داشته باشد و یا نه به صورت مختصر باشد و تا  30 دقیقه هم طول نکشد .

عواملی که باعث بروز این سردرد می شود عبارتند از :

درمان سر درد های تنشی

در مواردی که سر درد پشت سر مختصر باشد ، برای کاهش درد استفاده از استامینوفن کافی است ولی در موارد شدید تر می توان از گزینه های درمانی دیگربرای کاهش مدت زمان درد استفاده کرد .

تکنیکهای دیگری برای تسکین و درمان سردرد تنشی عبارتند از :

  • تکنیک های آرامش
  • ماساژ
  • فیزیوتراپی
  • طب سوزنی

مشکلات دندان پزشکی

مشکلات دهان و دندان شما می تواند باعث درد شود . سر درد پشت گوش میتواند ناشی از یک دندان آسیب دیده یا آبسه یا هر مشکل دندان پزشکی دیگر باشد .

سردرد پشت سر می تواند نشانه سکته مغزی باشد

سکته مغزی شایع ترین بیماری عصبی و یکی از علل مهم عوارض و مرگ و میر است. سردرد یکی از ویژگی های اولیه سکته مغزی ایسکمیک است و گاهی اوقات قبل از ایجاد سکته مغزی است و در نتیجه فرصتی برای ارائه اقدامات پیشگیرانه فراهم می کند. هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط سردرد با شروع جدید با سکته بود.

البته در سکته مغزی سردرد در هرناحیه ای از جمله پشت سر می تواند بروز کند . در ادامه به یک تحقیق از منبع قابل اطمینان می پردازیم که رابطه میان سردرد و سکته مغزی را نشان می دهد .

نتایج یک تحقیق تحقیق رابطه میان سردرد و سکته مغزی

در مجموع ۲۶۳ بیمار مبتلا به سکته مغزی در تحقیق شرکت کردند. بروز سردرد ۲۴ ساعت قبل از بستری به مدت کمتر از ۳ روز سردرد شروع جدید در نظر گرفته شد. شدت سردرد به صورت خفیف، متوسط و شدید درجه بندی شد. سکته مغزی با توجه به محلی سازی آسیب مغزی با استفاده از تصویر تشدید مغناطیسی (MRI) طبقه بندی شد. برای مقایسه نسبت ها از آزمون کای دو استفاده شد.

صد و سی و نه مرد و یکصد و بیست و چهار زن با میانگین سنی ۱۰±۴/۷۶ سال (۸۹-۴۰) مورد بررسی قرار گرفتند. سکته مغزی ایسکمیک شامل گردش خون قدامی در ۲۱۰ بیمار (۷۹%) و ایسکمی ورتبروبازیلار در جمعیت باقیمانده تشخیص داده شد. دیابت، فشار خون بالا، چربی خون و بیماری عروق کرونر به ترتیب در ۳۶%، ۵۲%، ۳۸% و ۴۲% مشاهده شد. سردرد با شروع جدید در ۴۹ بیمار (۱۸.۹%) مشاهده شد که ۸۱.۶% به عنوان شروع جدید ذکر شده بودند. از ۹ بیمار مبتلا به سردرد شدید، ۶ نفر درگیر گردش خون خلفی بودند، در حالی که در جمعیت باقیمانده، گردش خون قدامی درگیر بود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

هرکسی می تواند مختصر درد یا سردرد داشته باشد. لزوماً نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. شما باید قرار ملاقات با پزشک را تعیین کنید اگر:

  • درد تشدید می شود
  • شما مشکوک به عفونت گوش هستید
  • قبلاً تحت درمان قرار گرفته اید ، اما بهبودی احساس نمی کنید
  • شما تب می کنید
  • شما کاهش وزن غیر قابل توضیح دارید

ماساژ سر و صورت و کاهش سردردهای التهابی

ماساژ سر و صورت باعث کاهش اثرات التهاب انواع سردرد می شود . با استفاده از ماساژ نقاط فشار بر روی نحیه سر و صورت می توانید حس آرامش بیشتری داشته باشید ، در عین حال ممکن است ماساژ سر برای کاهش فشار خون موثر باشد .

نقاط مد نظربه قسمتهایی از بدن گفته می شود که به فشار حساس هستند . بسیاری از این نقاط در جایی هستند که” فاصله “بین استخوان ها ، تاندون ها یا رباط ها وجود دارد.

کلام پایانی با شما درباره سردرد پشت گوش

التهاب مفاصل، عفونت‌های دندانی یا سردردهای مرتبط با اعصاب می‌توانند علت اصلی ناراحتی پشت گوش شما باشند. صرف نظر از دلیل زمینه‌ای، سردرد که در پشت گوش قرار دارد، ممکن است یک بیماری جدی نباشد، اما نباید درد را نادیده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا