گوش و حلق و بینی

علت کیپی گوش و نحوه درمان گرفتگی

کیپی گوش ممکن است به دلایل مختلف از قبیل عفونت گوش , جرم گوش , فشار مایع داخل گوش , سینوسها و غیره بوجود بیاید . علت کیپی هر چه که باشد می تواند مشکلاتی را برای تعادل و همچنین در بلند مدت برای شنوایی شخص بوجود بیاورد , در ادامه مقاله به بررسی علل کیپی گوش و درمان آن خواهیم پرداخت .

علت کیپی گوش چیست

کیپی گوش معمولا به دلیل اختلال در عملکرد گوش میانی بوجود می آید علت آن هم برگرفته از عوامل مختلفی می تواند باشد اما در برخی موارد هم دلیل کیپی را باید در گوش خارجی و گوش داخلی جستجو کرد .

علل مختلف کیپی گوش عبارتند از :

  • عفونت گوش
  • انسداد شیپور استاش
  • ارتفاع بالا
  • جرم گوش
  • عفونت لابیرنت گوش یا لابیرنتیت
  • افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی
  • سندرم تنسور تمپانی

عفونت گوش

یکی از رایج ترین عوامل انسداد گوش عفونت گوش می باشد که در هرسنی هم رایج می باشد . عفونت گوش به دلایل مختلفی مانند سرماخوردگی , عفونتهای ویروسی , سینوزیت و غیره ممکن است به وجود آمده باشد که دلیل آن بوسیله پزشک مختصص باید بررسی شده و برای درمان اقدام نمائید .

در صورت خارج شدن ترشح از گوش باید توجداشته باشید که عفونت به مرحله خطرناکی رسیده است و حتما باید در اولین فرصت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمائید .

مجرای گوش به دلیل گرم و تاریک بودن مکان مناسبی برای رشد باکتری ها و جرم گوش می باشد و درصورت ایجاد خراشیدگی بوسیله ناخن و یا استفاده از گوش پاک کن ( توصیه اکید می شود که که هر گز استفاده ننمائید ) ممکن است گوش شما را دچار باکتری و عفونت نماید .

داروهایی که برای عفونت گوش استفاده می شوند عبارتند از :

  • آموکسیسیلین
  • کوآموکسی کلاو یا سفکسیم

عفونت دندان و گرفتگی گوش

عفونت دندان و کیپی گوش
ارتباط میان عفونت دندان و گرفتگی گوش

عفونت دندان یکی از عواملی است که در صورت بی توجهی می تواند منجر به عفونت گوش میانی و گرفتگی آن شود . به همین دلیل است که حتی باید دندان عقل خود را به خوبی زیر نظر داشته باشید و ضمن عکسبرداری به موقع بنا به تشخیص پزشک متخصص ( دندانپزشک ) اقدامات لازم بعدی را انجام دهید .

سوالات متداول درباره علت و علل کیپی گوش

کدام بیماریها باعث کیپی گوش می شوند ؟

بیماریهایی مانند سرما خوردگی ، سینوزیت و اختلالات در شیپور استاش به همراه سندرم منیر از جمله عمده دلایل گرفتگی گوش محسوب می شوند .

علائم عفونت گوش کودکان کدامند ؟

از جمله نشانه های عفونت گوش در کودکان می توان به بی قراری ، مالیدن یا کشیدن گوش هایشان ، بی اشتهایی و از دست دادن تعادل که به دلیل عفونت گوش میانی کودک رخ می دهد اشاره کرد .


انسداد شیپور استاش

شیپور استاش یکی دیگر از عوامل مهم در گرفتگی و کیپی گوش می باشد . شیپور استاش یک لوله 35 میلی متری می باشد که وظیفه حفظ تعادل هوا در دو طرف پرده گوش یعنی گوش خارجی و گوش میانی را بر عهده دارد و حالا وقتی این تعادل فشار هوا به هم می خورد فشار هوا از خارج گوش بیرونی به پرده گوش و در سمت گوش میانی حرکت می کند و نتیجه آن حالت گرفتگی گوش و کاهش شنوایی و در صورت ادامه مشکل باعث ضعیف شدن عصبهای شنیداری می شوند .

عصبهای شنوایی در زمان انسداد شیپور استاش به دلیل فشار هوای بیرونی به پرده گوش به داخل گوش میانی در زمان برخورد امواج صوتی به خوبی مرتعش نمی شوند .

دلایل انسداد شیپور استاش

دلایل متفاوتی در انسداد شیپور استاش نقش دارند که مهمترین آن سرماخوردگی می باشد عفونتهای سینوسی و آلرژِی بینی هم می توانند مطرح باشند .

ارتفاع بالا و کیپی گوش

یکی از دلایل کیپی گوش می تواند به هم خوردن تعادل فشار هوا در دو طرف پرده گوش باشد , که این اتفاق در ارتفاعات معمولا رخ می دهد و برای متعادل کردن فشار هوا شیپور استاش باید این قابلیت را داشته باشد که مکررا باز شده با فشار هوای پرده گوش را با فشارهوای محیط یکسان کند .

اگر دچار سرماخوردگی، عفونت سینوس‌ها یا حساسیت بینی هستید بهتر است که مسافرت هوایی خود را تا برطرف شدن موارد فوق به تعویق بیندازید.

اسپری های بینی به عنوان یکی از راهکارها برای جلوگیری از کیپی گوش می تواند مورد استفاده قرار بگیرد . نحوه عملکرد این اسپری ها به این شکل می باشد که مخاط داخل بینی را جمع و کوچکتر می نماید و در نهایت شیپور استاش راحت تر باز می شود .

موارد احتیاط مصرف اسپری های بینی

اسپری های بینی
موارد احتیاط مصرف اسپری های بینی

ضد احتقان ها و اسپری های بینی گرچه ممکن است راهکاری خوبی به نظر بیاید اما افرادی با شرایط خاص در استفاده از آن باید احتیاط لازم را به عمل بیاورند و قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت نمایند .

موارد احتیاط مصرف ضداحتقان ها عبارتند از :

  • مبتلایان به بیماری‌های قلبی
  • افزایش فشار خون
  • بیماری‌های تیروئید
  • افراد مضطرب و عصبی
  • خانم های باردار

رفع کیپی گوش در کودکان و نوزادان

رفع کیپی گوش در کودکان و نوزادان
رفع کیپی گوش در کودکان و نوزادان

برای رفع گرفتگی گوش در کودکان و نوزادان کافیست که مشغول به خوردن چیزی شوند تا به اینصورت شیپور استاش هوای پشت پرده گوش را با هوای محیط یکسان کند مخصوصا در زمان اوج گیری و فرود هواپیما این عامل کمک کننده می باشد .

لوزه سوم و شیپور استاش

بزرگی لوزه سوم هم می تواند بر عمکلرد شیپور استاش تاثیر بگذارد که با بستن دهانه خروجی آن باعث التهاب گوش میانی شود. لوزه سوم در کودکان کوتاه تر از بزرگسالان و به صورت افقی می باشد و هرنوع مشکلی در آن تاثیرات کوتاه مدت و در برخی موارد بلند مدت را بر روی کیفیت زندگی کودک خواهد گذاشت .

عفونت گوش خارجی و انسداد کانال گوش

برخی مواقع انسداد گوش خارجی ناشی از عفونت ویروسی , باکتریائی و یا قارچی که به آن گوش شناگران نیز می گویند سبب گرفتگی گوش می شود .

بیماری منییر و فشار داخل گوش

بیماری منییر که به آن سندرم منییر هم گفته می شود با افزایش فشار مایع داخل گوش سبب بروز احتناق گوش فرد مبتلا شده که البته این بیماری دارای علائم دیگری به شرح ذیل نیز می باشد :

  • سرگیجه
  • کاهش شنوایی
  • وزوز گوش
  • کیپی گوش
  • حالت تهوع و استفراغ

مشکل عفونت و واکس گوش برای کاربران سمعک

عفونت و جرم یا همان واکس گوش یکی از مشکلات کاربران سمعک می باشد . کسانی که از سمعک نامرئی استفاده می کنند یا در فکر تهیه آن هستند ، باید ازمحدودیتهای استفاده از این نوع سمعک ها مطلع باشند .

سمعک IIC یا به اصطلاح نامرئی کاملا در مجرای گوش قرار می گیرد . و به دلیل تا حدودی مخفی بودن و نزدیکی به گوش دارای مزایای بسیاری می باشد که البته برای استفاده برخی افراد نیز محدودیتهایی را دارد . نظر قطعی و نهائی درباره استفاده از این وسیله کمک شنیداری را نهایتا ادیومتر ( متخصص شنوایی ) خواهد داد .

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که گاهی برخی از این علائم گفته شده در بیماری منییر بروز پیدا می کنند و برخی از بیماریهایی دیگر نیز ممکن است علائم مشابه سندرم منییر را داشته باشند .

گوش پاک کن و خطر پارگی پرده گوش
استفاده از گوش پاک کن جهت تمیز کردن واکس گوش می تواند خطرناک باشد .

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعضی از افراد برای رفع کیپی گوش دست به اقدامات خطرناکی می زنند به طورمثال اگر گرفتگی گوش ناشی از واکس گوش باشد با گوش پاک کن اقدام به تمیز کردن گوش خارجی می کنند که ممکن است خطراتی برای پرده گوش را در پی داشته باشد که متخصصان گوش و حلق و بینی به هیچ وجه این کار را توصیه نمی کنند .

و یا اینکه برای باز کردن مسیر شیپور استاش و در نتیجه متعادل کردن هوای پشت پرده گوش با محیط بیرون اقدام به گرفتن بینی خود و با فشار انتقال هوا به بیرون می کنند که این روش در صورت فشار بیش از حد هوا ممکن است صدماتی را به پرده گوش فرد وارد نماید .

از مصرف کافئین ، نمک ، الکل و محصولات تنباکو خودداری کنید. این موارد می تواند بر گردش خون شما تأثیر بگذارد و تغییرات جزئی در جریان خون می تواند گوش شما را نیز متاثر نماید .

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم

معمولا گرفتگی گوش اگر مربوط به سینوس ها باشند ، مدت زیادی طول نمی کشند . اما اگر دلیلی کیپ شدن مربوط به مسائل حاد و یا مزمنی باشد که برگشت پذیر بوده و زمان درمان و برگشت پذیری به حالت اولیه طولانی شود باید به پزشک متخصص مراجعه نمود .

علائمی که بعد از پدیدار شدن باید به دکتر مراجعه نمود عبارتند از :

  • تب داشتن
  • سردرد
  • تورم گوش و صورت که صورت عادی بهبود پیدا نمی کنند
  • علائم شما بیش ار یک هفته طول می کشد و یا اینکه مجددا پدیدار می شوند

در زمان گرفتگی گوش ممکن است علت های مختلف تاثیرگذار در کیپی گوش علائم یکسانی داشته باشند . از این رو توصیه می شود حتما زیر نطر پزشک متخصص مراحل درمانی را تکمیل کنید .

واکس گوش یکی از عوامل کیپی و گرفتگی

میزان مناسبی از واکس در داخل مجرای گوش مفید ضروری می باشد . واکس گوش که از آن با نامهای جرم و موم هم عنوان می شود به همراه موهای داخل کانل گوش ، برای به دام انداختن و جلوگیری از ورود گرد و غبار، باکتری ها و سایر میکروب ها و اشیاء کوچک کارایی دارد .

تشخیص علت کیپی گوش

پزشک شما احتمالاً با معاینه بدنی ، از جمله در گوش شما شروع می کند. همچنین ممکن است به کشت گوش و برخی آزمایش های خون نیاز داشته باشید. اگر به نظر می رسد که التهاب یا عفونت گوش دارید ، ممکن است به یک متخصص گوش ، حلق و بینی (گوش و حلق و بینی) ارجاع شوید.

اگر پزشک شما به نورالژی پس سری شک دارد ، ممکن است یک مسدود کننده عصب بیهوشی به شما بدهد. اگر این مساله موجب تسکین درد شود ، پزشک شما می تواند تشخیص نورالژی پس سری را تأیید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا