پوست و مو و زیباییدندانپزشکی

ایمپلنت دندان ناگفته هایی که باید بدانید

ایمپلنت دندان ساده تر از آن چیزی است که بعضی ها فکر می کنند فقط کافیست کمی حوصله داشته باشید تا دندانی مناسب مانند اول نصیبتان شود . در ادامه با سالویا همراه باشید با شما درباره بایدها و نبایدها و انواع روشهای ایمپلنت دندان صحبت خواهیم کرد .

ایمپلنت دندان

خنده زیبا و وجود تمام دندان ها برای برخی از افراد همراه با حس اعتماد به نفس است. ایمپلنت راهی نوین در دندانپزشکی برای جایگزین سازی دندان های افتاده است. گاهی به هر دلیلی فرد مجبور است دندان های خود را بکشد یا دندان های او ممکن است بر اثر ضربه شکسته باشند. دندان ها علاوه بر نقشی که در گوارش دارند امروزه نقش پر رنگ تری در ظاهر زیبا و به اصطلاح خنده زیبا دارند.

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت نوعی پایه تیتانیومی است که با سلول های بدن سازگار است. مزیت عمده ایمپلنت نسبت به سایر روش های جایگزین دندان این است که ایمپلنت دائمی است. ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک قرار داده می شود. بعد از مدتی سلول های استخوان ساز، در سطح ایمپلنت اقدام به استخوان سازیو در نتیجه جوش دادن آن به استخوان فک می شوند. فرایند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک معمولا در بازه سه تا چهار ماه انجام می گیرد. بعد از آن قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.

کاشت ایمپلنت از سن 15 سالگی در آقایان و از سن 18 سالگی در خانم ها امکان پذیر است.

انواع ایمپلنت دندانی

براساس تراکم بافت استخوانی بیمار نوع ایمپلنت فرد مشخص می شود. ایمپلنت معمولی نوع رایج ایمپلنت است که برای جایگزینی دندان استفاده می شود. گاهی بیمار بافت استخوانی کافی برای ایمپلنت معمولی را ندارد و در این صورت پیوند استخوان گزینه مناسبی برای فرد می باشد.

برای بیمارانی که بافت استخوانی مورد نیاز برای ایمپلنت معمولی را ندارند و یا افرادی که فواصل بین دندانی کوچکی دارند مینی ایمپلنت گزینه مناسبی است. مینی ایمپلنت نیاز به جلسات کمتر دارد و غیر تهاجمی تر می باشد.

قیمت ایمپلنت دندان

در مورد قیمت ایمپلنت دندان ابتدا باید به این نکته توجه کرد که عوامل متفاوتی بر قیمت ایمپلنت دندان تاثیر می گذارند و قیمت ایمپلنت دندان متناسب با وضعیت فرد مشخص می شود. از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشور سازنده و برند ایمپلنت
  • فناوری منحصر به فرد ایمپلنت
  • کیفیت قطعات
  • هزینه پزشک متخصص ایمپلنت
  • هزینه لابراتوار
  • نوع ایمپلنت به کار رفته

روش نوین کاشت ایمپلنت دندان

نویگیشن از روش های نوین در زمینه کاشت ایمپلنت دندان می باشد. طراحی و کاشت کاملا دیجیتالی انجام می گیرد.  در روش نویگیشن تمامی فرایند جراحی با استفاده از تکنولوژی دیجیتال انجام می گیرد. اسکن دهان فرد و فایل CBCT فک کامل او در نرم افزار قرار داده می شود و نرم افزار شبیه سازی را انجام می دهد. با شبیه سازی بهترین و مناسب ترین موقعیت کاشت ایمپلنت براساس کیفیت استخوان فک تشخیص داده می شودو طرح نهایی به متخصص فک و صورت ارائه می شود.

کاهش تعداد جلسات ایمپلنت، کم شدن صدای گوش خراش موتور ایمپلنت، افزایش دقت دندانپزشکان و درصد موفقیت بالا از جمله مزایای این روش می باشد.

 ایمپلنت فوری دندان

در حالت عادی بین زمان کشیده شدن دندان و زمان قرار گرفتن ایمپلنت در دهان زمان وجود دارد. ایمپلنت فوری یا fresh socket ایمپلنتی است که بلافاصله بعد از کشیده شدن دندان در جای ان قرار داده می شود.

دندانپزشک با در نظر گرفتن عواملی از جمله عوامل زیر در مورد این روش تصمیم می گیرد

  • قطر ریشه دندان
  • تعداد ریشه های دندان
  • عدم وجود عفونت لثه
  • نزدیکی به عصب یا سینوس

آیا ایمپلنت دندان ممکن است پس بزند؟

پس زدن پیوند عضو گاها اتفاق می افتد و سیستم ایمنی بدن عضو جدید را نمی پذیرد و یکی از خطرات پیوند عضو مربوز به پس زدن پیوند می باشد. در مورد ایمپلنت پس زدن پیوند تقریبا اتفاق نمی افتد زیرا فلز تیتانیوم با محیط بدن کاملا سازگار است. البته گاهی پس زدن ایمپلنت به علل های دیگری اتفاق می افتد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی نامناسب توسط دندانپزشک
  • ضربه و آسیب به ایمپلنت
  • پروتز ایمپلنت نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار

حساسیت به ایمپلنت دندان

واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی را حساسیت می گویند. حساسیت باعث بروز عوارضی در بدن می شود. فقط مورد استفاده در ایمپلنت تیتانیوم می باشد و این فلز در صنعت پزشکی کاربرد های زیادی دارد.

تیتانیوم میل ترکیبی خاصی با استخوان دارد. حساسیت به فلز تیتانیوم بر طبق مطالعات انجام گرفته بسیار کم است و به همین دلیل حساسیت به ایمپلنت درصد بسیار پایینی دارد. در صورتی که فرد حساسیت به فلزات را اعلام کند و دندانپزشک تشخیص دهد قبل از ایمپلنت آزمایش حساسیت به تیتانیوم صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا