خوراکی هاغذا

خواص عسل طبیعی و رنگ و طعم این ماده مغذی

عسل طبیعی یکی از فرآورده های زنبور عسل با خواص عالی که سابقه ای به طول تاریخ تمدن بشریت را یدک می کشد و از دیر بار در ایران هم مورد استفاده قرار می گرفته که در این مقاله سعی در شناخت بیشتر با عسل طبیعی زنبور پرورشی و زنبور وحشی خواهیم داشت .

تاریخچه استفاده از عسل

عسل طبیعی از معدود مواد غذائی به حساب می رود که در طب سنتی و پزشکی مدرن جایگاه ویژه ای دارد . در ایران و نقاط مختلف دنیا از هزاران سال پیش مورد استفاده قرار می گرفته است .

عسل طبیعی از دیر باز برای التیام و بهبود زخم ها مورد استفاده بوده و همینطور برای در مان مشکلات گوارشی، ضعف اعصاب و سرفه نیز توصیه شده است .

عسل طبیعی از چه عناصری تشکیل شده است

عسل طبیعی به عنوان یکی از غنی ترین مواد غذائی می باشد . که خود از ترکیب چند ماده غذائی مانند قندهای طبیعی، مواد آلی، معدنی، ویتامین ها  در تامین انرژی روزانه هر فردی نقش بسزایی می تواند ایفا نماید .

خواص عسل طبیعی

عسل طبیعی دارای خواص بی نظیری می باشد که مهمترین آنها عبارتند از :

  • درمان سرفه
  • کمک به رفع رفلاکس معده
  • مسکن زخم‌ها و سوختگی‌ها
  • رفع بی خوابی با خوردن عسل
  • در مان عفونت با عسل
  • بهبود مشکلات پوستی
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • ضد التهاب

موارد اشاره شده بخشی از اثرات این ماده شگفت انگیز بر روی بدن انسان می باشد و اما در ادامه با خواص اثبات شده عسل طبیعی شما را بیشتر آشنا خواهیم کرد .

عسل طبیعی به عنوان آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل رادیکال های آزاد می باشد . رادیکالهای آزاد به سلولهای سالم بدن آسیب می رسانند و در بلند مدت می توانند باعث بروز بیماریهای جدی در بدن شوند .

یکی از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان عسل طبیعی می باشد . آنتی اکسیدان های عمده عسل، فلاونوئیدها هستند که می توانند بدن را در برابر بسیاری از بیماریهای مزمن محافظت نمایند .

عملکرد انواع زنبور عسل

زنبورهای عسل به سه دسته ملکه ، کارگر و نر تقسیم می شوند . که هرکدام عملکرد و شکل ظاهری متفاوتی دارند ،که در ادامه عکس و کارایی هرکدام را بررسی خواهیم کرد .

زنبور ملکه : این زنبور در طول عمر خود فقط یکبار رابطه جنسی برقرار می کند . و احتمالا با 40 زنبور نر جفت گیری کرده و پس از آن زنبورهای نر می میرند . اما ملکه اسپرم های آنها را در خود حفظ می کند .

زنبور کارگر : این زنبور که از تخم های باور شده ملکه می باشد . دارای وظایفی مانند نگهداری کندو ، تغذیه ملکه و لارو، جمع آوری گرده و شهد و ساخت موم است ، زنبورهای کارگر نابارور هستند و وظایف سنگینی از جمله مراقبت از کندو و طی مساقت های طولانی جهت جمع آوری شهد گل ها را به عهده دارند .

زنبور نر : این زنبور دارای بدن پهن در انتها و موهای بلند می باشد . زنبور نر عملا هیچ کاری در کندو انجام نمی دهد و بسیار پرخور می باشند .

نام زنبور عسلویژگی های ظاهری و عمکردی
زنبور ملکهشکمی سرخ و کشیده
بدنی باریک
چشم های کوچک
زنبور کارگردارای جثه کوچک
پرتحرک و فعال
رشد خوب بال ها
خرطوم بلند
چشم هایش از چشم های ملکه درشت تر
از چشم های زنبور نر کوچکتر
انجام کلیه کارهای درون کندو و خارج آن
طول عمر ۳ ماه
فعالیت به مدت ۱/۵ ماه در کندو
فعالیت ۱/۵ ماه دوم خارج از کندو
زنبور نردر شکمی پهن در انتهای بدن
موهای بلندتر در بدن
در کندو کاری انجام نمی دهد
بسیار پرخور می باشد
جدول ویژگی های ظاهری و عملکردی انواع زنبور عسل

عسل طبیعی چه رنگی دارد ؟

عسل طبیعی می تواند دارای رنگهای مختلفی باشد و اینکه یک عسل طبیعی چه رنگی داشته باشد مشخصا ارتباط مستقیم با رنگ شهد گلی خواهد داشت که از آن برای تولید عسل تغذیه خواهد کرد .

شکرک در عسل طبیعی

شکرک زدن عسل دلیل بر غیر طبیعی بودن آن نمی باشد . و طبق گزارشاتی که به صورت علمی و تجربی همکاران ما در سایت سالویا از تولید کنندگان عسل طبیعی در دامنه های کوههای اردبیل تهیه کرده اند این مورد که عسل طبیعی هم شکرک می زند تائید شده است .

هرچه گلوکز در عسل بیشتر باشد، عسل زودتر به شکرک زدن تمایل پیدا می کنید.

علت رس زدن در عسل

رس زدن و ته نشین شدن آن در عسل هم امری طبیعی می باشد که با شکرک زدن عسل متفاوت است . رس زدن در این محصول مانند رس زدن در برخی از محصولات مربا می باشد با این تفاوت که رس زدن در عسل ریزتر می باشد .

بهترین گلهای موجود در ایران برای زنبورها

گلهای گون و آویشن یکی از بهترین گلها برای تغذیه زنبورهای می باشند که در نهایت منجر به تولید محصول با کیفیتی خواهند شد .

انواع گلها برای تغذیه زنبورها عبارتند از :

  • گل قاصد
  • کنگر
  • تلخه
  • آویشن
  • کاکوتی
  • کرز
  • گون 

 برخی از مردم از گون بعنوان تقویت کننده عمومی برای محافظت از کبد، مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کنند .

عسل گون یکی از محصولات با کیفیتی می باشد که که در فروشگاههای برند به نام عسل گون به فروش می رسد .

اما عسل طبیعی چه طعمی دارد
درباره طعم عسل طبیعی باید گفت که کاملا در ارتباط با شهد گلی می باشد که زنبور از آن تغذیه نموده است اما به طور کل رنگ و طعم عسل طبیعی در نقاط مختلف جغرافیایی و براساس شرایط آب و هوایی و تنوع گیاهی که زنبور در آن قرار دارد متفاوت می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا