گوش و حلق و بینی

علت عفونت گوش و نحوه درمان

عفونت گوش میانی به دلایل مختلف ممکن است بروز نماید از یک سرما خوردگی ساده گرفته تا مسائل ویروسی و باکتریائی اما مسئله مهم برای درمان فاکتور زمان می باشد هر چند که اغلب عفونت های گوش ناشی از سرماخوردگی بعد از چند روز بهبود می یابند اما اگر عفونت گوش درمان نشده به حال خود رها ود می تواند عوارضی شاید جبران ناپذیر در پی داشته باشند .

عفونت گوش

تشخیص و درمان عفونت گوش با مادون قرمز

عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی می باشد. تشخیص عفونت گوش با استفاده از مادون قرمز روش نوین و کاربردی است که اخیرا رایج شده است. این دستگاه با استفاده از مادون قرمز باعث تشخیص دقیق تر عفونت گوش می شود این دستگاه شبیه به اتوسکوپ های معمولی می باشد با این تفاوت که از مادون قرمز برای تشخیص استفاده می کند.

عفونت گوش معمولا با مشخصه بارز وجود مایع در پشت پرده گوش می باشد. یکی از محدودییت های پزشکان در تشخیص اوتیت، عدم امکان مشاهده مایع در پشت گوش می باشد و با اتوسکوپ معمولی فقط می توان کانال و برجستگی پرده گوش ناشی از عفونت را مشاهده کرد.

مزیت این دستگاه این است که با استفاده از مادون قرمز پرده گوش شفاف می شود و به راحتی می توان در پشت آن را مشاهده کرد و تشخیص دقیق تری را ارائه داد. این دستگاه از مادون قرمز با طول موج کوتاه استفاده می کند و به راحتی با انرژی زیاد به بافت نفوذ می کند.

درمان عفونت گوش با داروهای سکته مغزی

شاید باور این مطلب کمی سخت باشد ولی محققان دانشگاه ایالت جرجیا در آمریکا اخیرا با مطالعات جدید خود ثابت کرده اند که داروی موسوم به vinpocetine که برای عارضه سکته مغزی به کار می رود می تواند در متوقف و از بین بردن التهاب تولید شده مخاط گوش میانی و عفونت های آن موثر باشد.

باکتری استرپتوکوکوس نومونیا عامل اصلی بروز التهاب در گوش میانی است. در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات ثابت شده است که این داروها باعث متوقف شدن رشد این میکروب می شوند.

علائم اوتیت میانی

  • عفونت در گوش میانی می تواند همراه با علائمی باشد:
  • تب و لرز های مکرر به صورت ضربانی به ویژه در شب
  • کم شنوایی
  • پرفوره یا پارگی پرده گوش
  • خروج ترشحات زرد و متمایل به سیاه از گوش
علت و نحوه درمان عفونت گوش

علت عفونت گوش میانی

  • عوامل میکروبی از جمله باکتری، ویروس، قارچ
  • عفونت های گلو: عفونت های گلو ممکن است از راه خون( در سرخک، مخملک، تیفوس و عفونت خون) منتقل شود
  • عفونت های سینوسی: عفونت های سینوسی نیز می تواند از طریق شیپور استاش به گوش میانی منتقل شوند.

سیر سرشار است از آلیسین که علیه باکتری ها و ویروس های عامل عفونت کار می کند. همچنین سیر حاوی مقداری ترکیبات معطر است که به صورت طبیعی ضد عفونی کننده هستند. این ترکیبات می توانند به سادگی توسط پوست و بافت اطراف پرده گوش جذب شوند.

اﺗﯿﺖ ﻣﺪﯾﺎی ﭼﺴﺒﯽ

اوتیت مدیای چسبی به دنبال اتیت مدیای سروز بوجود می آید. در اوتیت مدیای چسبی غلظت ترشحات به صورت تدریجی بالا می رود .

اتیت مدیای چرکی

مرحله بعد از اتیت مدیای چسبی است و به دنبال آن رخ می دهد. عوامل میکروبی به ترشحات حمله می کنند و اوتیت مدیای چرکی رخ می دهد.

اتیت مدیای مزمن

اتیت مدیای مزمن به دنبال اتیت های مکرربوجود می آید. با درمان مناسب اتیت معمولا علائم آن یک تا سه ماه بعد از بین می رود. اتیت مزمن به دنبال ترشحات مکرر سه ماهه بوجود می آید در صورتی که پرده گوش سالم باشد.

این نوع از اتیت به دنبال اتیت های مکررر معالجه نشده بوجود می آید. از نظر علمی بادرمان مناسب, معمولا یک تا سه ماه بعد علائم ترشحات از بین می رود. در صورتی که ترشحات بیش از سه ماه باقی بماند و پرده گوش سالم باشد اتیت مزمن رخ می دهد.

درمان عفونت گوش میانی

آیا رابطه ای بین گوش درد و گلو درد وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. گوش و گلو بوسیله شیپور استاش با هم در ارتباط هستند و عوامل میکروبی می توانند در بین این دو عضو رد و بدل شوند. گلودرد می تواند باعث تورم لوله شیپور استاش شود بستن و یا انسداد شیپور استاش یکی از دلایل عمده اوتیت گوش میانی است. انسداد شیپور استاش باعث افزایش فشار در گوش میانی می شود.

علائم اتیت  Adhesiveرا می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پرده تمپان یا پرده گوش به سمت داخل گوش می رود
  • پرده گوش روی دیواره داخلی حفره گوش می چسبد
  • از بین رفتن عملکرد پرده گوش در عملکرد پرده گوش اختلال بوجود می آید
علائم عفونت گوش میانی

درمان عفونت گوش با طب سنتی

درمان دارویی عفونت گوش باید تحت نظر پزشک صورت گیرد و به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک به صورت خودسرانه داروی آنتی بیوتیک مصرف نکنید. برای درمان عفونت گوش درمان های سنتی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم .

سیر

سیر یک آنتی اکسیدان قوی است که برای درمان عفونت بسیار موثر است. سیر دارای خواص ضد التهابی است. سیر در کاهش درد و کاهش تورم نیز نقش دارد.

سرکه سفید

سرکه سفید دارای خواص ضد میکروبی می باشد و برای از بین بردن موم گوش نیز استفاده می شود. گاهی موم یا جرم گوش در درون کانال جمع می شود و باعث انسداد کانال گوش می شود. نحوه استفاده بدین صورت است که مقداری از ان را با آب مخلوط کرده ودر کانال گوش بریزید و سپس با کج کردن سر خود باعث خروج مایع از کانال گوش شوید.

نمک

از دوران قدیم نمک را به عنوان یک ماده ضدعفونی می شناسند محلول آب و نمک برای گلو درد استفاده می شود. برای درمان عفونت گوش مقداری نمک را با آب محلول کنید و با قطره چکان در گوش خود بچکانید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خاصیت ضدباکتری و ضد التهابی می باشد. خواص زنجبیل هم چنین باعث تسکین درد و از بین رفتن عفونت می شود. عصاره زنجبیل را به صورت قطره ای به گوش خود بچکانید.

پیشگیری از عفونت گوش خارجی و میانی

  • عدم شنا کردن در اب های الوده و مکان های الوده
  • عدم دستکاری گوش
  • فرو نبردن اجسام نوک تیز به گوش
  • تغذیه کودک با شیر مادر
  • مراجعه به پزشک در صورت بروز عفونت
  • واکسیناسیون جهت جلوگیری از سرماخوردگی
  • دوره درمان را کامل کنید
  • دوری از دود سیگار

عفونت گوش میانی یکی از علت های تب در کودکان

همانطور که گفته شد عفونت گوش میانی ( اتیت میانی ) یکی از علت های تب کردن کودکان می باشد . البته علت تب در کودکان می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در هر صورت میزان تب بالا درکودکان و نوزادان به خصوص در سنین زیر 6 ماه باید جدی گرفته شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا