متخصص اطفال

علت تب در کودکان و نوزادان و بررسی نشانه های هشدارآمیز

علت تب در کودکان و نوزادان به خصوص در سنین 3 الی 6 ماه و کمتر از 3 ماه را باید جدی گرفت . هر چند که اغلب علائم و نشانه های قابل مشاهده و اندازه گیری به دلیل عفونت های ویروسی جدی نمی باشند .

هرچند که در اغلب موارد چنین تب هایی مسئله حاد و جدی نیستند . اما باعث نگرانی در والدین می شوند ، اینکه محدوده هشدار کجاست و در چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید را در ادامه تشریح خواهیم کرد .

علائم و نشانه های تب در کودکان

بیشتر تب ها در کودکان خردسال بالای 6 ماه جدی نمی باشد . تب در کودکان خردسال معمولاً به معنای ابتلا به عفونت زمینه ای است که با علائمی مانند صورت قرمز ، چشمان خسته ، پوست رنگ پریده مشخص می شود ، همچنین پیشانی و گردن گرم نیز می تواند نشانه تب باشد . بعضی از کودکان اشتهای خود را از دست می دهند یا زیاد گریه می کنند.

در صورت داشتن این علائم به همراه کودک به پزشک متخصص مراجعه نمائید :

  • دمای آنها بالاتر از 39 درجه سانتیگراد (102.2 درجه فارنهایت) است
  • یک کودک زیر سه ماه دما بیش از 38 درجه سانتیگراد (100.4 درجه فارنهایت) دارد
  • تب می آید و می رود
  • تب بیش از سه روز طول می کشد
  • آنها گردن سفت دارند ، بی پاسخ ، بی قرار یا گیج هستند
  • کودک یا نوزاد استفراغ می کند
  • اسهال یا درد در شکم دارند
  • بثورات پوستی دارند
  • از نوشیدن به مدت طولانی امتناع می کنند

اگر از آخرین مراجعه به دکتر وضعیت آنها بدتر شده است نیز ضرورت دارد هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمائید .

بیشتر تب ها در کودکان خردسال بالای 6 ماه جدی نیستند.

احتمال جدی بودن تب در کودکان 3-6 ماهه بیشتر است. اگر دما 39 درجه سانتیگراد یا بیشتر است باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

تب در نوزاد کمتر از 3 ماه غیر معمول و نگران کننده است. اگر دما 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر است باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

عفونت ویروسی و باکتریائی

ویروس ها و عفونت ها از جمله عوامل ایجاد عفونت در بدن انسان می باشند و همانطور که پیشتر گفته شد اغلب علل تب در کودکان و نوزادان به دلیل عفونت ویروسی می باشد .

ویروس ها باعث بیماری های عفونی آشنا مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و زگیل می شوند. ویروس ها جهت تکثیر و تولید به سلولهای زنده و طبیعی حمله می کنند .

اگر کودک شما زیر 3 ماه است و دمای رکتوم 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر دارد ، بلافاصله به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

عفونت باکتریائی زمانی رخ می دهد که باکتری ها وارد بدن شده و تجمع کنند . باکتری ها می توانند از طریق شکاف در پوست ، مانند بریدگی یا زخم جراحی ، یا از طریق مجاری تنفسی وارد بدن شده و باعث عفونت هایی مانند ذات الریه باکتریایی شوند.

تب یا لرز و کرونا

تب یا لرز یکی از علائم کووید – 19 می باشد که باید درمیانه همه گیری ویروس کرونا جدی گرفته شود . البته این یکی از علائم کرونا می باشد و چنانچه در کودک خود نشانه های آن دیده شد با پزشک متخصص در ارتباط باشید .

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری یک عفونت باکتریایی دستگاه ادراری است . تشخیص و درمان این نوع عفونت مهم می باشد ، به دلیل اینکه می تواند به کلیه ها آسیب جدی وارد کند . علائم عفونت ادراری در کودکان شامل تب ، تهوع و استفراغ ، اسهال ، دفع بوی بد ، سوزش و درد هنگام ادرار کردن و ادرار سخت با وجود احساس نیاز مبرم به دفع از جمله نشانه های شایع این عفونت باکتریائی می باشد .

بررسی علل احتمالی تب در کودکان

بررسی علل تب در کودکان

ویروس ها یا باکتری ها : به عنوان مثال ، سرماخوردگی مشترک ، عفونت گوش میانی ، عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا ورم معده و روده. یا بیماری های معمول کودکی مانند اوریون ، سرخک ، سرخک آلمانی (سرخچه) ، تب مخملک ، آبله مرغان و بیماری ششم (رزولا).

واکسیناسیون : زیرا سیستم ایمنی بدن کودک در حال تولید آنتی بادی برای مبارزه با میکروب هایی است که هدف این واکسن محافظت از آنها است.

کمبود آب بدن : کودک تب دارد زیرا آنها به اندازه کافی نوشیدنی نخورده اند و بدن آنها کم آب است. این نوع تب به دلیل کمبود آب بدن نیز می تواند به دلیل استفراغ شدید و اسهال ایجاد شود. آفتاب سوختگی ، آفتاب زدگی یا بیماری های پوستی مانند کهیر (کهیر).

در موارد نادر : بیماری های جدی مانند ذات الریه ، مننژیت ، آپاندیسیت یا عفونت مفاصل یا مغز استخوان.

در موارد بسیار نادر : بیماری های متابولیک ، بیماری های روماتیسمی یا واکنش های آلرژیک به غذاها یا داروها.

تب معمولاً توسط میکروب ایجاد می شود و نشانه این است که بدن شما در تلاش است تا با آنها مبارزه کند.

این یک واکنش طبیعی در بدن است که باعث تسریع در برخی فرآیندهای متابولیکی و کمک به سیستم ایمنی بدن می شود تا سریعتر مبارزه کند. علت تب در کودکان و نوزادان هر چه که باشد باید با پزشک متخصص ( درمانگر ) خود تمامی اطلاعاتی که به پیدا کردن عامل دمای بالای بدن کودکان کمک می کند را در میان بگذارید .

اهمیت نوشیدن مایعات در کودکان به هنگام تب

تب می تواند منجر به کم آبی در بدن شود به خصوص کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ، مهم است که مایهعات کلفی بنوشند . در هر صورت اگر کودک شما به هنگام تب از نوشیدن مایعات امتناع ورزد بهتر است به دکتر بروید .

علائم کم آبی بدن در کودکان عبارتند از :

  • یک فونتانل غرق شده (لکه نرم بالای سر کودک)
  • خشکی دهان و خشکی لب ها
  • چشمهای گود رفته
  • کمبود اشک
  • کودک به طور کلی بیمار به نظر می رسد

توصیه می شود در صورت داشتن مسافرت به یک نقطه دیگر و همینطور دور دست این مسئله را با پزشک درمیان بگذارید ، چرا که ممکن است کودک شما در حین مسافرت دچار عفونت شده باشد .

منبع
National Center for Biotechnology Information Search database

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا