پوست و مو و زیبایی

رازهای جوانی و زیبایی پوست و مو

پوست و موی انسان به صورت دوره ای در حال بازسازی خود هستند ولی آنچه مسلم است سبک زندگی هر فرد بر روی جوانی یا پیری زودرس تاثیر ملموسی خواهد گذاشت .

عوامل مهم در جوانی و زیبایی پوست و مو

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک , تغذیه  و سبک زندگی بر روی جوان ماندن پوست و مو تاثیرگذار خواهند بود . اگر عامل ژنتیک را کنار بگذاریم غذاها و خوراکی های مورد استفاده که حاوی انواع ویتامین های ضروری برای بدن می باشند از جمله ویتامین C  دارای نقش کلیدی در شادابی پوست و مو خواهند بود .

عوامل موثر در جوان ماندن هر فرد عبارتند از :

  • ژنتیک
  • تغذیه مناسب
  • ورزش منظم
  • تفکر مثبت و مراقبه

و درنهایت می توان گفت انتخاب سبک زندگی سالم می تواند روند پیری را به تاخیر بیاندازد که در ادامه ابعاد مختلف آنرا شرح خواهیم داد .

ویتامین C  و ساخت کلاژن دربدن

کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین ها در بدن است که برای مقاومت ساختار بدن حیاتی می باشد . با افزایش سن بدن کلاژن کمتری تولید می کند و سبب چین و چروک و ضعف غضروف در مفاصل می شود .

کلاژن پروتئینی است که ساختار قسمتهای بسیاری از بدن از جمله استخوان ها ، پوست ، تاندون ها و رباط ها را فراهم می کند.

کراتین جز اصلی پوست

کراتین یک پروتئین سنتز شده است که دارای مقادیر بالایی از اسیدهای آمینه حاوی گوگرد (اغلب سیستئین) می‌باشند. اسید آمینه واحد تشکیل دهنده پروتئین است که مهمترین آنها لوسین , ایزولوسین , والین , فنیل آلانین , ترئونین , متیونین , تریپتوفان و لیزین می باشند

کراتین در آب نامحلول است و این سلولها به طور مداوم می میرند و جایگزین می شوند ، کراتین در لایه های عمیق اپیدرم قرار دارد .

پوست انسان از 3 قسمت تشکیل شده است که عبارتند از :

  • روپوست ( اپیدرم ) لایه نازک تر خارجی
  • درم لایه ضخیم تر داخلی
  • هیپودرم که پوست را به بافتهای ماهیچه ای متصل می کند .

عوامل تایر گذار در جوانی پوست و مو

عواملی مانند تغذیه ، ورزش ، آرامش و پرهیز از رفتارهای پر خطری که تنش و استرس را وارد زندگی شما می کنند باعث جوانی پوست و موی شما خواهند شد و پیری زودرس را به تاخیر خواهد انداخت .

نقش غذاهای حاوی آنتی اکسیدان در جوانی پوست

آنتی اکسیدان ترکیباتی هسنند که در پیشگیری از بیماریهای مزمن و همچنین جوانی پوست نقش حیاتی ایفا می کنند . درحقیقت این ترکیبات مانع از فعالیت آسیب رسان رادیکالهای آزاد به سلولهای سالم بدن می شوند .

در حقیقت رادیکالهای آزاد از طریق یک واکنش شیمیائی به نام اکسیداسیون بوجود می آیند . یکی از عوارض اکسیداسیون در بدن پیری زود رس می باشد ، که برای مقابله با این مشکل می توان آنتی اکسیدانهایی مانند تیول یا اسید اسکوربیک (ویتامین C) استفاده کرد که باعث کند کردن روند پیری در افراد شود .

برنامه غذائی مناسب برای زیبایی پوست و مو

برنامه غذائی مناسب برای جوانی و زیبایی پوست و مو

جوانی یعنی زیبایی و زیبایی یعنی داشتن پوست و موی شاداب که در این میان مواد مغذی مختلفی هستند که به خصوص برای تولید کلاژن مهم و حیاتی می باشند .

نزدیک به 30% پروتئینهای بدن از نوع کلاژن میباشند

میوه های کلاژن ساز برای بدن انسان عبارتند از :

  • پرتقال
  • نارنگی
  • گریپ فروت
  • کیوی
  • بلوبری
  • انگور سفید
  • توت فرنگی
  • تمشک

که جزء میوه های سرشار از ویتامین C  می باشند ، ویتامین ث با خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال های آزاد باعث حفظ جوانی و شادابی پوست خواهد شد .

سبزیجات حاوی ویتامین C

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، اسفناج ، چغندر ، بادمجان ، گل کلم حاوی میزان زیادی ویتامین C ، ویتامین K  و آنتی اکسیدان می باشند .

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب ضروری که گاهی ویتامین F نامیده می شوند برای سلامتی انسان و ادامه حیات دیگر حیوانات نیز مهم و ضروری می باشند .اسید چرب امگا 3 خانواده ای از اسیدهای چرب اشباع شده می باشند که برای فعالیتهای بدن ضروری می باشند .

ویتامین های موثر در رشد مو

ویتامین C همانطور که گفته شد به عنوان یک آنتی اکسیدان و بهبود دهنده جریان خون ویتامین مناسب برای پوست و مو می باشد که در جلوگیری از ریزش موها و حفظ رنگ طبیعی آنها نقش اساسی ایفا می کند . ویتامین های B3  ، B7ویتامین A ، ویتامین D  و E  نیز در حفظ سلامت پوست و مو موثر می باشند .

خواب کافی و عمیق و پوستی زیبا و شفاف

اگر در طول روز بی حوصله هستید ، تمرکز کافی برای مدیریت مسئله ها را ندارید و یا در کنترل استرس های روز مره دچار ناکارآمدی شده اید احتمال دارد از عدم خواب کافی شبانه باشد که به مرور زمان نه تنها کارآمدی شمارا تحت تاثیر قرار خواهد داد بلکه سلامت پوست و موی شمارا هم به مخاطره خواهد انداخت .

همانطور که اشاره شد کلاژن یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی جوانی پوست و مو شما می باشد. عوامل متعددی بر روی جوانی شما موثر خواهند بود مانند رادیکالهای آزاد ، نوع تغذیه و سبک زندگی فرد که در همین راستا می توانید مقاله های مرتبط در باره پوست ، مو و زیبایی را در سالویا بخوانید .

ماساژ سر و صورت و جوانی پوست و مو

یکی از راههای زیبایی پوست و مو ماساژ سر و صورت می باشد . ماساژ سر باعثن خونرسانی بهتر و کاهش ریزش مو خواهد شد ، و ماشاژ صورت باعث شادابی و جوانی پوست می گردد .

سلنیوم و زیبایی پوست و مو

سلنیوم یک ماده معدنی با خواص آنتی اکسیدانی می باشد . که در متابولیسم بدن موثر است ، از دیگر فواید سلنیوم تاثیر آن بر روی پوست و مو را می توان ذکر کرد .

این آنتی اکسیدان در طیف وصیعی از غذاها در دسترس می باشد . همچنین در بیشتر مناطق دنیا در آب و خاک نیز موجود است ، البته بدن انسان به میزان کمی از این ماده معدنی به طور روزانه نیاز دارد که در دوز ( میزان مصرفی ) روزانه آن در سنین مختلف متغیر می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا