پوست و مو و زیبایی

فولیکول مو چیست و چگونه تقویت می شود

فولیکول مو ساختاری است که ریشه مو را احاطه کرده است .همچنین پیاز مو پایه فولیکول مو را تشکیل می دهد .در ادامه مقاله راههای تقویت این ساختار را مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد .

فولیکول مو چیست

برای درک بهتر دقیق فولیکول مو را یک گلدان و مو را نیز ساقه گل در نظر بگیرید . تجسمی عامیانه از قسمتی مهم و تاثیر گذار بر زیبایی که اگر ساختار آن با اختلالاتی مواجه شود عوارضی مانند بیماری پوست مرغی به جای خواهد گذاشت .

مصرف مکمل کراتین

مصرف مکمل کراتین در بین ورزشکاران جهت تقویت عضلات مرسوم می باشد . اما این مکمل تا چه میزان بر روی تقویت موها موثر می باشد ، هنوز جای تحقیق بیشتری دارد . تا آنجا که برخی از تحقیقات درباره اثرات منفی آن بر مو سخن به میان آورده اند .

یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که مکمل کراتین ممکن است ریزش مو را بدتر کند . در این RCT، مردانی که کراتین دریافت کردند ، افزایش قابل توجهی در سطح خونی دی هیدروتستوسترون (DHT) – یک آندروژن که به ریزش مو کمک می کند، به ویژه در مردان تجربه کردند.

چرخه رشد مو

رشد مو سه مرحله ای و به چرخه ای از رشد فولیکول ها وابسته می باشد . فولیکول های مختلف به طور همزمان مراحل مختلف چرخه را طی می کنند. برخی از فولیکول ها در مرحله رشد هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است در مرحله استراحت باشند. این 3 مرحله به ترتیب عبارتند از :

  • فاز آناژن (رشد). مو از ریشه شروع به رشد می کند.
  • فاز کاتاژن (انتقالی). رشد کند می شود و فولیکول در این مرحله کوچک می شود.
  • فاز تلوژن (استراحت). موهای قدیمی می ریزند و موهای جدید از همان فولیکول مو شروع به رشد می کنند.

بر اساس یک مقاله معتبر در سال 2015، تحقیقات اخیر نشان داده است که فولیکول های مو فقط در مرحله تلوژن “استراحت” نمی کنند. فعالیت سلولی زیادی در این مرحله اتفاق می افتد تا بافت ها بتوانند موهای بیشتری را بازسازی کرده و رشد کنند. به عبارت دیگر، فاز تلوژن برای تشکیل موهای سالم بسیار مهم است.

مراحل مختلف رشد موزمان رشد مو در مراحل مختلف چرخه
فاز اول آناژن یا رشداین مرحله معمولا بین سه تا هفت سال طول می کشد.
فاز دوم کاتاژن یا انتقالیبین دو تا چهار ماه طول می کشد.
فاز سوم تلوژن یا استراحتبین سه تا چهار ماه طول می کشد.
جدول زمانبندی رشد مو در 3 مرحله مختلف

اگر مو از فولیکول مو بیرون کشیده شود، می تواند دوباره رشد کند. این امکان وجود دارد که یک فولیکول آسیب دیده تولید مو را متوقف کند. برخی از شرایط، مانند آلوپسی، می تواند باعث شود که فولیکول ها تولید مو را به طور کامل متوقف کنند.

میزان ریزش مو در طی روز

با توجه به تحقیقات کالج آمریکایی استئوپاتیک پوست، هر فرد به طور متوسط ​​روزانه 100 تار مو از دست می دهد. حدود 90 درصد منبع مطمئن فولیکول های موی شما در هر زمان معین در فاز آناژن هستند.

چرخه رشد مو در بدو تولد

در بدو تولد، تمام موها با میانگین آناژن شروع می شوند. پوست سر انسان بیش از 100000 مو دارد. در هر نقطه از زمان، اکثر موها (85٪ تا 95٪) معمولاً در فاز آناژن یافت می شوند. این موها می توانند تقریباً 1 سانتی متر در ماه رشد کنند.

عوامل تقویت کننده فولیکول مو

عوامل زیادی در تقویت فولیکول مو دخیل هستند که از مهمترین آنها مصرف منظم برخی ویتامینها می باشد . ماساژ سر ، ماسک زرده تخم مرغ و یا آلوئه ورا که در تقویت و زیبایی پوست مو موثر می باشد . در نهایت عوامل موثر در تقویت فولیکول مو عبارتند از :

  • موها را در معرض حرارت شدید قرار ندهید ( سشوار، اتوهای صاف کننده، بیگودی داغ و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم شده )
  • مصرف انواع ویتامین ها ( A , B ,C , D , E )
  • از شامپوهای مناسب استفاده کنید ( بیشتر شامپوها چربی طبیعی بدن را از بین می برند )
  • پوست سر خود را ماساژ دهید ( افزایش گردش جریان خون )

طبق یک مطالعه کوچک در سال 2016، یک ماساژ روزانه 4 دقیقه ای پوست سر ممکن است توانایی افزایش ضخامت و استحکام مو را در طول زمان داشته باشد.

  • افزایش پروتئین در رژیم غذائی
  • ماسک زرده تخم مرغ
  • آبکشی خنک موها ( آب داغ ممکن است به فولیکول مو آسیب برساند ، یک دوش آب ولرم و در نهایت یک آبکشی با آب سرد نتیجه بهتری در پی خواهد داشت )
  • آلوئه ورا برای مو و پوست
  • استفاده از ترکیبی از روغنهای گرم و نه چندان داغ ( روغن نارگیل بکر (در دمای اتاق) و 1-2 قاشق غذاخوری. روغن آووکادو بسته به بلندی موهایتان می توانید کم یا زیاد استفاده کنید، اما نسبت هر دو روغن را تقریباً برابر نگه دارید.)

دوری از گرما و حرارت زیاد برای موها بسیار مفید می باشد . در کنار آن رژیم غذائی مناسب و انواع ماسک و کارهایی مانند ماساژ سر که باعث افزایش گردش جریان خون خواهد شد .

آب پیاز برای تقویت فولیکول مو

آب پیاز با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و محتوای گوگرد گزینه مناسبی برای تقویت و رشد موها می باشد . گوگرد موجود در پیاز باعث تقویت فولیکول های مو شده ، و عصاره این ماده مغذی در ترکیباتی مانند شامپو مور استفاده قرار می گیرد . که در صورت علاقه مندی می توانید مقاله آب پیاز برای تقویت و رشد مو را در وب سایت سالویا مطالعه نمائید .

موها را در معرض گرمای شدید قرار ندهید

دوش آب گرم و بعد از آن سشوار با حرارت بالا برای موها باعث ضعف و تخریب در فولیوکول های مو خواهد شد .مخصوصا برای موهای نازک ، خشک .

نقش ویتامینها در تقویت فولیکول مو

نقش ویتامینها در زیبایی پوست و مو کاملا تائید شده است . جدولی از ویتامینهای موثر در تقویت مو به همراه نام چند غذای قابل دسترس را آماده کرده ایم .

نام ویتامین یا مواد آلیغذاهی حاوی ویتامین یا ماده آلی عنوان شده
ویتامین Aموجود در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست ویتامین های گروه B، به ویژه بیوتین: در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل و دانه ها و محصولات لبنی یافت می شود.
ویتامین Bدر زرده تخم مرغ، جگر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل و دانه ها و محصولات لبنی یافت می شود.
ویتامین Cمنابع خوب شامل مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه ای است
ویتامین Dموجود در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال
ویتامین Eمنابع خوب شامل تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو است
آهنموجود در صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج
رویمنابع خوب شامل صدف، گوشت گاو، تخم کدو تنبل و عدس است
جدول غذاهای حاوی ویتامینها و مواد آلی مناسب برای پوست و مو

اگر دریافت مواد مغذی لازم از غذاهایی که می خورید دشوار است، ممکن است بخواهید مولتی ویتامین حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی را در نظر بگیرید.

نوع شامپو و حفظ چربی طبیعی پوست

اکثر شامپوها چربی طبیعی پوست بدن را از بین میبرند . از همین جهت در انتخاب نوع شامپو مصرفی و میزان مصرف آن در هر بار شستشو باید اطلاعات دقیقی داشته باشید .

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش جریان خون در فولیکول مو می شود . این بدان معناست که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری برای تقویت بیشتر جذب موهای شما خواهد شد .

افزایش پروتئین در رژیم غذائی

ساختار مو از کراتین یک پروتئین سخت تشکیل شده است . به همین دلیل استفاده از رژیم غذائی با مقدار پروتئین مناسب برای بدن حیاتی می باشد .

برخی مواقع به دلیل وجود اختلالات و بیماریهایی پروتئین نمی تواند به طور مناسب جذب بدن شود ، مانند بیماری پروتئینوری که می تواند عوارض جدی بر روی بدن بگذارد .

اختلالاتی دیگری نیز مانند پوست مرغی می توانند فولیوکول مو را تحت تاثیر قرار دهد . که باعث ظاهر متفاوت پوست خواهد شد ، کراتوز پیلاریس ( پوست مرغی ) یک بیماری شایع پوستی است که در آن پروتئینی در پوست به نام کراتین، شاخه های سختی را در فولیکول های مو ایجاد می کند .

غذاهای غنی از پروتئین که ممکن است به تقویت سلامت مو کمک کنند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی مانند ماهی خال مخالی و سالمون
  • آجیل و دانه ها
  • گوشت لخم – گوشت کمچربی
  • اسفناج و کلم پیچ
  • لوبیا و حبوبات

ماسک زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری از جمله کلسیم، فسفر، روی و ویتامین های B1، B12، A، E، D و K است. به همین جهت یکی از گزینه های مناسب جهت تقویت موها می باشند .

آبکشی موها با آب سرد

آب گرم و داغ مخصوصا در فصل زمستان علاقه مندان زیادی دارد . اما بهتر است از آب ولرم برای شستشو موی سر و نهایتا آبکشی با آب سرد را جایگزین نمائید .

دوش گرفتن با آب خیلی داغ ممکن است باعث آسیب حرارتی به موهای شما، هم در ریشه و هم روی کوتیکول شود. بخار در حمام می تواند کوتیکول های موهای شما را باز کند، که ممکن است باعث شود موهای شما خشک، وز و مستعد شکستگی شوند.

آلوئه ورا برای مو و پوست

ماسک صورت آلوئه ورا یکی از محبوب ترین گزینه میان انواع ماسک ها می باشند . از نظر تاریخی، آلوئه برای بیماری های پوستی استفاده می شده است و تصور می شد که طاسی را بهبود می بخشد و باعث بهبود زخم می شود.

آلوئه ورا حاوی 75 ماده بالقوه فعال است: ویتامین ها، آنزیم ها، مواد معدنی، قندها، لیگنین، ساپونین ها، اسیدهای سالیسیلیک و اسیدهای آمینه می باشد و یکی دیگر از گزینه های پر استفاده در جهان محسوب می شود .

بیماری هاشیموتو که فولیکول مو را هدف می گیرد

بیماری هاشیموتو که دلیل بروز آن به صورت دقیق مشخص نیست، باعث مشکلات جدی در تیروئید خواهد شد . این سندرم که در دسته بیماریهای خود ایمنی دسته بندی می شود، اغلب باعث کم کاری تیروئید می شود . و یکی از عوارض جدی آن ریزش شدید و ناگهانی موها در کوتاه مدت خواهد بود .

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم، موجب وضعیتی به نام حالت تلوژن افلوویوم  خواهد شد . نام دیگر آن نیز تیروئیدیت هاشیموتو است، که در نوجوانان یا زنان جوان رخ می دهد، اما اغلب در زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله ایجاد می شود. 

منبع
NCBI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا