پوست و مو و زیبایی

علت شوره سر از حساسیت تا بیماری

شوره سر ریخته شدن سلول‌های مردهٔ اسکالپ پوست سر می باشد که ممکن است برخی آنرا با خشکی پوست اشتباه بگیرند . در حقیقت همه چیز به کراتین روی سطح پوست انسان بر می گردد جایی که پوست خود را باز سازی می کند و این روند همیشه در جریان بوده و هست اما در زمانی که سلولهای مرده پوست سر زیاد می شوند معظل شوره سر پدیدار می شود .

شوره سر چیست

شوره سرممکن است یک بیماری شایع پوستی و یا یک حساسیت آلرژیک باشد که اغلب با خارش و سوزش همراه است و سبب دیده شدن پوسته های سفید رنگ بر روی مو ، برس مو و لباس شما می شود . این یک وضعیت ناخوشایند است که در فصل های سرد و خشک علائم و نشانه های آن بیشتر می شود .

شوره سر اغلب از بزرگسالی شروع شده و تا دوران میانسالی اتفاق می افتد ؛ حتی ممکن است مادام العمر هم باشد .

پوسته سر خشک یا شوره سر

شما می توانید از روی ظاهر آنها ؛ به آسانی این مورد را تشخیص دهید . شوره سر به صورت پوسته های بزرگ روغنی به رنگ سفید و یا زرد است و پوست روغنی و قرمز می شود.

درحالی که پوسته سر خشک کوچکتر و خشک می باشد و این خشکی شامل قسمت های دیگر بدن هم می شود . نکته قابل ذکر در اینجا این است خارش پوست سر در هر دو مورد مشترک می باشد .

علت شوره سر چیست

شوره سر به دلیل بهداشت ضعیف نیست . عوامل مختلفی در ایجاد آن تاثیرگذار است که به برخی از آنها اشاره شده است .

  • بیماری درماتیت سبورئیک
  • استرس
  • حساسیت به شامپو و محصولات مراقبت از مو
  • قارچ مالاسزیا malassezia
  • رژیم غذایی نامتعادل
  • آلودگی هوا
  • شانه نزدن مو به اندازه کافی
  • پوست خشک
  • برخی بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما

بیماری درماتیت سبورئیک

بیماری درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی پوست می باشد .

یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که پوست فرد مبتلا را چرب ، قرمز و پوسته پوسته می کند و این در هر جایی از بدن که دارای غده های روغنی است تاثیر می گذارد و می تواند سبب بروز شوره سر شود .

تاثیر استرس بر شدت شوره سر

استرس با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن توانایی بدن را در مقابله با عفونت های ایجاد کننده شوره سر کاهش می دهد و این می تواند سبب تشدید شوره سر در برخی افراد شود . به همین دلیل می بایست افرادی که دچار اضطراب به خصوص استرس مزمن می باشند سریعا برای درمان زیر نظر پزشک متخصص اقدام نمایند .

رابطه رژیم غذایی مناسب با شوره سر

مواد غذایی شاید دلیل اصلی شوره سر نباشد اما ممکن است علائم آن را بدتر کند . سعی کنید رژیم غذایی شما شامل ویتامین گروه B و غذاهایی حاوی روی که در پروتئین های حیوانی و آجیل یافت می شود ویا اسید های چرب امگا ۳ که شامل ماهی قزل آلا ،سالمون ، تخم کتان و یا گردو باشد.

قارچ مالاسزیا malassezia قارچی بی ضرر اما گاهی پردردسر

قارچی مانند مخمر است که به طور معمول در پوست سر وجود دارد و از روغن هایی که فولیکول های مو ترشح می کند تغذیه می کند .

اما اگر بیش از حد رشد کند سبب تحریک پوست می شود و یک واکنش التهابی ایجاد می کند و منجر به تشکیل سلول های پوستی زیاد می شود که در نهایت سبب پوسته پوسته شدن می شود .

آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود

شوره سر شدید باعث خارش پوست سر و خراشیده شدن آن می شود و می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و همین باعث ضعیف و نازک شدن مو می شود .

درمان خانگی شوره سر

درمان خانگی شوره سر

شوره سر را می توان با استفاده از شامپو ضد شوره که حاوی داروهایی هستند که می تواند قارچ موجود بر روی پوست سر شما را از بین ببرد درمان کرد. همچنین استفاده از داروهای خانگی اغلب سبب کاهش التهابات ، خارش پوست سر می شود .برخی از آن ها شامل موارد زیر است .

  • روغن زیتون
  • آلوئه ورا
  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • آسپرین
  • روغن لیمو ترش
  • جوش شیرین
  • روغن درخت چای

بهبود شوره سر با روغن زیتون

بهبود شوره سر با روغن زینتون

روغن زیتون حاوی مواد مغذی اساسی و آنتی اکسیدان هایی است که یک انتخاب عالی برای مو است و می تواند به سرعت پوسته پوسته شدن را کاهش دهد .

آبرسانی به پوست سر با آلوورا

ژل موجود در برگ های آن حاوی اسید آمینه و آنتی اکسیدان است که می تواند التهابات و علائم آن را کاهش دهد . همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشد که به محافظت در برابر شوره سر کمک می کند .

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای مزایای متعددی مانند ضدقارچ و ضد خارش است و به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان شوره سر استفاده می شود .

طبق شواهد موجود قرارگرفتن در معرض نور خورشید  می تواند به کنترل شوره سر کمک کند .

سرکه سیب

سرکه سیب به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کرده و باعث تغییر PH پوست سر شما شده و رشد قارچ را سخت تر می کند .

آسپرین

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات موجود در آسپرین است که با خاصیت ضد التهابی خود می تواند از شوره سر جلوگیری کند .

روغن لیمو ترش و تاثیر آن بر شوره سر

روغن لیمو ترش دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و به کاهش علائم شوره سر کمک می کند . اما ممکن است اگر فرد به طور مستقیم آن را بر روی پوست بمالد واکنش های آلرژیک ایجاد کند ؛ پس بهتر است که آب مخلوط شود .

جوش شیرین یک لایه بردار برای پوست مو

جوش شیرین یک لایه بردار است و می تواند سلول های اضافی پوست را از بین ببرد .جوش شیرین PH بالایی دارد و استفاده بیش از حد آن باعث خشکی یا سوزش می شود ؛ پس باید به اندازه استفاده شود .

روغن درخت چای

یک ماده طبیعی با خواص ضد قارچ  و ضد باکتری است که می تواند شوره سر را درمان کند . ولی این نکته قابل ذکر است که برخی افراد به آن حساسیت دارند و در صورت بروز قرمزی و تورم نباید استفاده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا