چشم پزشکی

قرمزی چشم نشانه چیست

قرمزی چشم بر اثر یک خواب ضعیف در شب ، حساسیت ، استفاده از لنز یا آسیب دیدگی معمولا امری شایع است . اما برخی عوامل ویروسی , باکتریائی و مواد آلرژی زا یا سوزش آور نیز در این میان مطرح هستند . با شیوع بیماری کرونا بعضی از محققین هم درباره رابطه قرمزی چشم با ویروس کرونا سخن به میان آورده اند که در ادامه مقاله تمامی علل قرمز شدن چشم را بررسی خواهیم کرد .

علت قرمزی چشم چیست

قرمزی چشم زمانی رخ می دهد که رگ های خونی چشم شما متورم یا تحریک شده باشد و به دنبال آن قسمت سفیدی چشم (Sclera) قرمز می شود .

عوامل مختلفی در بروز قرمزی چشم نقش دارند اما علت جدی تری که می توان به آن اشاره کرد عفونت ها است که در قسمت های مختلف چشم ایجاد می شود .در ادامه به برخی از عفونت ها که سبب قرمزی چشم می شود اشاره شده است .

  • التهاب ملتحمه (Conjunctivitis)یا چشم صورتی
  • زخم قرنیه
  • یوئیت
  • بلفاریت (التهاب فولیکول های مژه)

انواع ویروسها و بیماریها هم می توانند از عوامل قرمز شدن چشم باشند که یکی از این ویروسها کووید 19 می باشد .

قرمزی چشم و ویروس کرونا

ویروس کرونا و التهاب و قرمزی چشم .

با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان و میزان خسارات جانی که در پی داشته محققان به دنبال تشخیص سریع بیماری کرونا از طریق آزمایش با کیت های تشخیصی و به خصوص بر اساس علائمی که می توانند نشان دهنده بیماری کرونا باشند بوده اند که التهاب و قرمزی چشم به گفته محققان از علائم بیماری کرونا ( کووید 19 ) می توانند باشند .

دکتر میترا رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی به نقل از خبرگزاری های معتبر داخلی اعلام کرده است که قرمزی چشم یکی و شاید در برخی افراد تنها علامت اثبات کننده کووید 19 باشد . در ادامه مقاله سالویا به عوامل متعدد و معمول قرمزی چشم خواهیم پرداخت .

التهاب ملتحمه (Conjunctivitis) یا چشم صورتی

نوعی التهاب یا عفونت در غشای شفافی است که Sclera  و قسمت داخلی پلک ها را پوشانده است و معمولا در اثر عفونت باکتریایی ، ویروسی و یا آلرژی و تماس با ترکیبات تحریک کننده چشمی مانند دود ، کلر موجود در استخر یا مواد آرایشی ایجاد می شود .

هنگامی که رگ های خونی ریز در ملتحمه که معمولا نامرئی هستند ملتهب می شوند ؛ بیشتر دیده می شوند و این باعث می شود که Sclera به رنگ مایل به قرمز و یا صورتی دیده شود .

زخم قرنیه و قرمزی چشم

زخم قرنیه معمولا ناشی از عفونت های باکتریایی است که به قرنیه حمله می کند ویا به دنبال صدمه به چشم و خراش هایی که بر اثر استفاده طولانی مدت از لنز های تماسی که باعث عفونت می شود اتفاق می افتد .

علائم زخم قرنیه

علاوه بر احساس درد شدید به سبب تحریک گیرنده های عصبی موجود در سطح قرنیه علائم و نشانه های دیگری هم به دنبال دارد که شامل موارد ذیل است .

  • التهاب و قرمزی چشم
  • احساس کردن وجود چیزی در چشم
  • تاری دید
  • لکه سفید بر روی قرنیه
  • پلک های متورم
  • حساسیت به نور

التهاب و قرمزی چشم که با نامهای التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت نیز شناخته می شوند ممکن است در هر سنی بروز کنند . البته در این میان مادران با دیدن این علائم در کودکان خود شاید کمی بیشتر نگران شوند که در ادامه مختصربه دلایل بروز این عارضه در کودکان اشاره خواهیم کرد .

علت التهاب و قرمزی چشم در کودکان

علت التهاب و قرمزی چشم در کودکان چیست .

عوامل مختلفی سبب بروز التهاب و قرمزی چشم در کودکان می شوند که در 4 دسته بندی کلی قرار می گیرند که عبارتند از :

  • ویروسی
  • وابسته به باکتری
  • سوزش آور
  • آلرژی زا

لمس کردن چشم با دست های آلوده یکی از موارد تحریک کننده و التهاب آور برای کودکان محسوب می شود . اگر التهاب چشم کودک مربوط به عوامل باکتریائی باشد معمولا بین 2 الی 4 روز بهبودی حاصل می شود .دقت داشته باشید که پس از 24 ساعت و با مصرف آنتی بیوتیک برای کودکان و به توصیه پزشک متخصص اگر التهاب کمتر نشد باید به به پزشک متخصص مراجعه نمائید .

یوئیت

یوئیت نوعی التهاب چشم است که بر لایه میانی و دیواره چشم تاثیر می گذارد و علت احتمالی آن عفونت ،آسیب دیدگی یا یک بیماری التهابی می باشد . یکی از علائم آن قرمزی چشم است که می تواند یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد .

رابطه فشار خون بالا با قرمزی چشم

قرمزی چشم ممکن است نشانه ای از فشار خون بالا باشد . فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی ملتحمه که خون را به شبکیه منتقل می کند ؛ آسیب برساند و باعث خونریزی در زیر ملتحمه شود .

تاثیر فشار خون بالا بر شبکیه به عنوان رتینوپاتی فشار بالا Hypertensive Retinopathy (HR)   شناخته می شود .

علائم و نشانه های Hypertensive Retinopathy

علائم خفیف تا متوسط آن معمولا توسط فرد حس نخواهد شد و زمانی که آسیب به طور گسترده پیشرفت کرده باشد طی آزمایشات و معاینه پزشک متخصص مشخص می شود .

  • خونریزی در پشت چشم
  • کاهش دید
  • متورم شدن عصب بینایی و قسمت مرکزی شبکیه

اسکلریت Scleritis عارضه چشمی دردناک عاملی برای قرمزی چشم

اسکلریت یک التهاب دردناک در قسمت Sclera چشم است که اگر به موقع درمان نشود  ممکن است به قسمت های دیگر چشم منتقل شود .

علاوه بر قرمزی در Sclera ؛ علامت اصلی آن وجود درد متوسط تاشدید است که به لمس کردن حساس بوده بیشتر در نواحی پیشانی ، فک ،شقیقه یا سینوس ها منتشر می شود .

عوارض و خطرها

بدترین عوارض که می توان نام برد سوراخ شدن است که می تواند منجر به عفونت واز بین رفتن بینایی و چشم شود .

محرک های محیطی و قرمزی چشم

چشم های شما برای مقابله با محرک ها ماده ای به نام هیستامین تولید می کند که باعث گشاد شدن رگ های خونی در ملتحمه می شود و همین امر باعث می شود که چشم قرمز و پرخون به نظر برسد .

برخی از  دلایل و محرک های محیطی عبارتد از :

  • آلودگی هوا
  • هوای خشک
  • گرد و خاک
  • دود آتش سوزی و سیگار
  • سرماخوردگی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از عینک آفتابی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند کلر موجود در استخر

کمبود آب در بدن و مصرف بیش از حد غذاهای التهاب زا مانند غذاهای پرچرب،قند ها،شکرها و فست فودها میزان التهاب در بدن را زیاد می کند و در نهایت قرمزی چشم و یا تشدید آن را به دنبال دارد .

تاثیر خشکی چشم بر قرمزی چشم

خشکی چشم می تواند ناشی از این باشد که چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی کند و یا به دلیل عدم تعادل در ترکیب اشک (چربی ، آب و مخاط) که باعث می شود اشک خیلی سریع تبخیر شود . البته عوامل دیگری مانند مشکلات پلک ، برخی داروها و عوامل محیطی هم دخیل می باشند .

بیماران مبتلا به خشکی چشم ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند که یکی از آنها قرمزی چشم می باشد .

آیا نگهداری از حیوانات خانگی عاملی برای قرمزی چشم است ؟

پاسخ به این سوال مثبت است ؛ اما برای افرادی که به حیوانات خانگی آلرژی دارند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن آنها بسیار حساس می باشد . در واقع آنها به ادرار ، بزاق و شوره واکنش نشان می دهند . مواردی که باعث واکنش آلرژیک می شود به عنوان آلرژن ها شناخته می شود .

آلرژن ها بر روی سطوح تا مدت ها باقی می ماند و می توانند به غشایی که چشم را پوشانده وارد شده و سبب خارش ، تورم و التهاب چشم شوند و همین قرمزی چشم را به دنبال دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا