پوست و مو و زیبایی

علت ناگهانی ریزش مو از استرس تا تغییر هورمونها

ریزش ناگهانی موی سر از ژنتیک تا استرس و عوامل بیماری زا می توانند متغیر باشند . اما اگر علت ژنتیک را کنار بگذاریم علت ناگهانی ریزش مو را در گردش خون جریان ضعیف که خود عامل ثانویه می باشد و نه خود بیماری باید جستجو کرد .

علت ریزش ناگهانی مو

اگر دچار ریزش ناگهانی مو شده اید  اولین و مهمترین دلیل آن به خصوص در سنین پائین تر تغییر هورمونها می باشند که بر اثر استرس , بارداری ,  یائسگی و مشکل کم خونی می تواند بوجد آمده باشد .

هورمون استرس و ریزش ناگهانی مو

استرس بر اثر هورمون کورتیزول بوجود می آید البته این هورمون در صورت داشتن سلامت روانی در افراد به تنظیم فشار خون و سیستم بدنی انسان کمک شایانی می کند .

حالا بیایید ببینیم که هورمون کورتیزول در استرسهای مزمن و شدید چه تغییری در هورمون های انسان بوجود می آورد که سبب ریزش ناگهانی مو در افراد میشود و این روند تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود .به گفته بنیاد ملی آلوپسی آره‌آتا (NAAF) این نوع ریزش مو بسیار رایج است

هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول همانطور که پیشتر هم گفته شد می تواند منجر به استرس طبیعی و یا منفی شود . در صورتی که انسان دچار استرس مزمن شده باشد کورتیزول بالا باعث ایجاد ضعف سیستم بدنی خواهد شد که بی خوابی ناشی از هورمون کنترل نشده هورمون استرس یکی از آن موارد می باشد .

هورمون کورتیزول در فعالیت‌های زیر دخالت دارد:

  • تنظیم فشار خون
  • سوخت و ساز مناسب قند خون
  • آزادسازی هورمون انسولین برای حفظ سطح مناسب قند خون
  • سیستم دفاعی بدن
  • واکنش تحریکی و التهابی

استرس مزمن باعث به هم خوردن نحوه فعالیت هورمون کورتیزول در بدن شده و اثرات ناخوشایند بسیاری را در دراز مدت بر جسم و روح شما خواهد گذاشت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود .

استرس و ریزش ناگهانی مو

اثرات استرس مزمن :

  • ضعف سیستم ایمنی بدن انسان
  • بی خوابی و بد خوابی
  • کابوس شبانه
  • جریان خون نامناسب در بدن
  • جمع شدن خون در نقاط انتهایی بدن انسان
  • ریزش ناگهانی مو
  • اختلال در دستگاه شنوایی
  • اختلال در تمرکز
  • اختلال در بینایی
  • ایجاد چربی به خصوص در اطراف شکم بر اثر بی خوابی
  • پاکسازی نشدن مغز به علت خواب کم و بی کیفیت
  • تاثیر بر رشد انسان
  • در طولانی مدت ایجاد افسردگی در فرد می کند
  • ضعف سیستم عصبی انسان

محیطهای پرتنش و استرس زا که زمینه ایجاد اختلالات عصبی را نیز محیا می کنند به طور قطع و یقین تغییرات مهم بیو شیمیایی و فیزیکی در افراد بوجود خواهند آورد , که علت ریزش مو ناگهانی خود را در صورت داشتن چنین مشکلی می توانید در این راستا جستجو کنید .

به طور معمول ریزش 70 تا 100 فولیکول مو در روز طبیعی است و اگر احساس می کنید ریزش مو شما بیشتر از این مقدار می باشد حتما به پزشک متخصص جهت پیگیری مراجعه نمائید .

یکی دیگر از بیماریهایی که که باعث ریزش مو در نقطه ای از بدن می شود آلوپسی آرِئاتا می باشد . این بیماری ک یک نقص در سیستم ایمنی بدن محسوب می شود که با حمله به فولیکول های مو باعث ریزش موها می شوند . البته واژه آلوپسی به تنهایی به معنای ریزش موها در بخشی از بدن به دلایلی ماننده هورمونی، خود ایمنی، دارویی و البته استرسهای مزمن و موهای چرب و غیره می باشد .

بیماری آلوپسی آرِئاتا چیست

آلوپسی آرِئاتا یک نوع بیماری خود ایمنی می باشد که باعث ریزش موها در نقطه ای از بدن می شوند . در این بیماری سیستم دفاعی بدن فولیکول های مو را مورد هدف قرار می دهند .

آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه‌ای بیماری است که به سرعت با ریزش موها به شکل سکه ای خود را نمایان می کند . علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست، و درمان ها نیز بیشتر معطوف به تقویت موها بعد از ریزش موها می باشند .

استرس و جریان غذا رسانی به مو

استرس روند گردش جریان خون در بدن را دچار نقصان خواهد کرد و به این ترتیب در طولانی مدت روند گردش جریان در رگهای کوچگتر دچار اختلال جدی می شود که موهای انسان نیز در صورت نرسیدن اکسیژن و غذا مورد نیاز دچار ریزش ناگهانی خواهند شد .

ریزش ناگهانی حاد موی سر

در ریزش ناگهانی حاد موی انسان اگر زمان آن کمتر از 6 ماه باشد احتمال برگشت پذیری و رشد مجدد موی سر انسان بسیار بالا می باشد .

ریزش ناگهانی مزمن موی سر

در ریزش ناگهانی موی سر به شکل مزمن و مخصوصا اگر زمان بیش از 6 ماه به طول بیانجامد معمولا شانس برگشت پذیری آن کاهش پیدا کرده یا مدت زمان برگشت پذیری افزایش پیدا خواهد کرد .

تاثیر ویتامینها بر توقف ریزش ناگهانی مو

تاثیر انواع ویتامین برای تقویت مو

ویتامین B کمپلکس یکی از بهترین ویتاینها جهت جلوگیری از ریزش مو می باشند که اندامهای حیاتی دیگر بدن نیز متاثر از همین ویتامین خواهند بود . ازجمله ویتامینهایی که می تواند باعث افزایش گردش خون در بدن و موجب تقویت موها شود ویتامین E است . ویتامین C نیز با افزایش گردش بهتر جریان خون در مویرگها سبب تقویت موهای شما خواهد شد .

رتینول نیز که زیر مجموعه ویتامین A محسوب می شود نیز در تقویت موها موثر می باشند , رتینول در اکثر محصولات بهداشتی مراقبت از پوست نیز دیده می شوند این ماده می تواند متابولیسم سلول های پوستی را تحریک کند و تولید کلاژن را بیشتر نماید.

ویتامین A نه تنها موجب افزایش رشد موهای سالم می شود، بلکه به حفظ سلامت پوست، ناخن و چشم ها نیز کمک زیادی می کند.

استرس و حرف پایانی درباره علت ریزش ناگهانی مو

در هر صورت استرس به هر دلیلی بوجود آمده باشد باعث بروز اختلال در روند جریان و خونرسانی به خصوص در رگهای باریکتر ( مویرگها ) خواهند شد و در صورت بلند مدت بودن آسیب های جدی را به بدن انسان وارد می سازد .


سوالات متداول درباره ریزش ناگهانی موی سر

عوامل موثر در ریزش ناگهانی مو کدام هستند ؟

عواملی مانند ژنتیک ، تغذیه نامناسب ، عدم تحرک ، استرس مزمن ، کمبود ویتامین ، اختلال در گردش خون و عدم رعایت نظافت شخصی .

کدام ویتامینها در جلوگیری از ریزش ناگهانی مو موثر می باشند ؟

ویتامینهای موثر در تقویت و جلوگیری از ریزش مو عبارتند از ویتامین A ، ویتامین های B2 ، ویتامین C ، ویتامین D ، ویتامین B6 و B12 ، ویتامین E ، پانتوتنیک اسید یا ویتامین B5 در رشد و تقویت موها نقش موثری را ایفا می کنند .

آیا بیوتین برای رشد و تقویت موها مناسب می باشند ؟

بیوتین در درمان ریزش مو موثر می باشد البته ممکن است با نام آن در کاهش خطر شکستگی ناخن ها نیز آشنا باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا