گیاهان دارویی

خواص نعناع ازتنفس بهتر تا بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خواص نعناع از دستگاه تنفس تا عملکرد دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد . نعناع همچنین دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است که می‌تواند در درمان بیماری‌های عفونی و التهابی موثر باشد .

تاثیر نعناع بر افزایش دوپامین

برخی مطالعات نشان داده‌اند که عصاره نعناع ممکن است باعث افزایش سطح دوپامین (مواد شیمیایی مغزی مسئول ارتباطات بین سلول‌های عصبی، در بدن شود ) . هورمون دوپامین همچنین مسئول رفتارهای عاطفی، یادگیری، انگیختگی و حتی اعتیاد است.

 با این حال، مطالعات بیشتری لازم است تا بتوانیم به طور دقیقی تأثیر نعناع بر روی سطح دوپامین را بررسی کنیم. همچنین، بهتر است مصرف هر گونه ماده یا مکملی که احتمال افزایش دوپامین را دارد، به همراه مشورت با پزشک و تحت نظر او صورت گیرد. البته خواص نعناع بسیار گسترده تر میباشد .

خواص نعناع برای بدن

نعنا دارای خواصی زیادی برای بدن میباشد که مهمترین انها تاثیر بر روی دو هورمون مهم دوپامین و اندورفین میباشد . اما به طور کل خواص نعناع عبارتند از :

  • رفع بوی بد دهان
  • درمان سردرد
  • کاهش استرس و اضطراب
  • تسکین درد مفاصل و عضلات
  • بهبود عملکرد گوارش و کاهش سوء هاضمه
  • تحریک رشد مو و پوست سر سالم
  • کاهش ترشحات بینی و تسکین علائم سرماخوردگی

در ادامه این مقاله در وب سایت سالویا به خواص دیگر این ماده خوراکی اعجاب انگیز از جمله تاثیر آن بر سینوزیت و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر IBS خواهیم پرداخت .

مصرف نعناع و سندرم روده تحریک پذیر

استفاده از نعناع در افراد مختلف می‌تواند نسبت به نفخ معده و سیستم گوارشی آنها نتایج متفاوتی را در پی داشته باشد. در بعضی افراد، مصرف نعناع ممکن است سبب تسکین نفخ معده شود، به دلیل خواص ضد اسپاسمودیک و ضد التهابی آن. همچنین، مصرف نعناع ممکن است به عنوان یک درمان خانگی برای سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) که یک بیماری مزمن وابسته به تغذیه است، مؤثر باشد.

اما در برخی افراد مصرف نعناع، به دلیل تحریک مری القاکننده که منجر به تحریک اسفنجی گوارشی می‌شود، ممکن است به بروز نفخ معده منجر شود. بنابراین بهتر است افراد با تاریخچه نفخ معده قبل از مصرف نعناع با پزشک خود مشاوره کنند و مصرف نعناع را با دقت انجام دهند.

کاهش علائم سینوزیت با مصرف نعناع

نعناع می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی برای تسکین سینوزیت (التهاب پاراناسال) نیز مورد استفاده قرار گیرد. خواص ضد التهابی، ضد باکتری و آنتی اکسیدانی نعناع می‌تواند به کاهش التهاب و درمان سینوزیت کمک کند.

روغن اسانس نعناع

روغن اسانس نعناع می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای کاهش علائم و تسکین درد سینوزیت باشد. برای استفاده از روغن اسانس نعناع، می توان به محض احساس علائم سینوزیت، چند قطره از روغن را درون آب جوشانده و به صورت بخور آن را استنشاق کنید.

با این حال، برخی افراد ممکن است به دلیل حساسیت آلرژیک، نسبت به اسانس نعناع حساسیت داشته باشند. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع درمان خانگی، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف نعناع و بهبود علائم سرما خوردگی

مصرف نعناع در زمان سرماخوردگی، سردی، و همینطور عفونت گلو و بینی; می‌تواند سبب کاهش عوارض آنها شود. نعناع با توجه به خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی خود، به عنوان یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی و سایر علائم مربوط به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین زمان مصرف نعناع

نعناع می‌تواند به شکل خشک، تازه یا به‌صورت عصاره مورد استفاده قرار بگیرد. زمان مصرف نعناع بستگی به نوع مصرف آن دارد :

  • نعناع تازه :بهترین زمان مصرف آن در صبحگاه است . زیرا مصرف نعناع تازه در صبح روز باعث افزایش انرژی و برطرف شدن خستگی می‌شود.
  • نعناع خشک : می‌توان از نعناع خشک، در هر زمان از روز استفاده کرد، اما بهتر است قبل از خواب نخورید زیرا ممکن است به دلیل افزایش سطح دوپامین به شما در داشتن خواب بهتر کمکی نکند.

در کل، زمان مصرف نعناع بستگی به نوع مصرف و نیاز فرد به آن دارد. مصرف متعادل و مطابق با نیازهای بدن در هر زمان از روز، بهترین گزینه است.

بهترین روش مصرف نعناع

بهترین روش برای مصرف نعناع با سردی ترکیب آن با عسل و استفاده از آن به صورت چای گرم است. برای تهیه چای نعناع، کافی است یکی دو قاشق چایخوری از نعناع تازه را به یک لیتر آب اضافه کرده و آن را به جوش بیاورید، سپس آن را درون یک فنجان قرار داده و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.

این نوشیدنی با هیدراته نگه داشتن مجاری تنفسی باعث بهبود سرفه می‌شود و همچنین به خاطر خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی عسل با عفونت‌ها و التهاب‌ها مقابله می‌کند و باعث بهبود گلودرد نیز می‌شود.

نعناع یک مسکن طبیعی برای کاهش درد و خارش

توسط برخی از ترکیبات درون نعناع مانند منتول، نعناع می‌تواند به تسکین درد عضلانی، درد سر و درد کمر کمک کند. همه این اثرات دارویی نعناع به عنوان یک مسکن طبیعی برای کاهش درد و خارش موثر هستند. این اتفاق به دلیل تاثیر آن بر روی سطح افزایش سطح اندورفین در بدن است .

تاثیر نعناع بر افزایش سطح اندورفین در بدن

نعناع به عنوان یک گیاه دارای خواص داروئی، در کاهش استرس و افزایش سطح اندورفین در بدن اثرگذار است.

اندورفین یک هورمون طبیعی در بدن است که به عنوان یک آنالژزیک طبیعی عمل می کند و در کاهش درد و افزایش روحیه و خلق و خوی مثبت موثر است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که عطر نعناع باعث افزایش سطح اندورفین در بدن می‌شود.

در یک مطالعه، شرکت کنندگانی که بهترین ارزیابی از حضور نعناع در محیط داشتند، میزان سطح هورمون اندورفین در بدن آن‌ها بیشتر بود. این نتایج نشان داد که استنشاق عطر نعناع می‌تواند برای کاهش استرس و افزایش سطح اندورفین کاربردی باشد.

دمنوش نعناع دلپذیر و خوش طعم

دمنوش نعناع یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها در سراسر جهان است و به دلیل خواص آنتی‌باکتریال، ضدالتهابی و ضداسپاسمودیک آن برای کمک به مشکلات دستگاه گوارش، سرماخوردگی و خشکی گلو معروف است.

طرز تهیه دمنوش نعناع

  1. دو قاشق چای‌خوری نعناع

     دو قاشق چای‌خوری از برگ‌های خشک یا تازه نعناع را در یک فنجان کوچک گرم کنید.

  2. یک فنجان آب جوش به نعناع برسیزید

    یک فنجان آب جوش به نعناع بریزید و آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید.

  3. پس از گرفتن دم برگ‌های نعناع را از فنجان خارج کنید

    پس از گرفتن دم برگ‌های نعناع را از فنجان خارج کنید و در صورت نیاز به شیر یا شیرین کننده مثل عسل یا شکر، به دمنوش اضافه کنید.

بعلاوه، می‌توانید یک دمنوش مخلوط با استفاده از نعناع و سایر گیاهان بهبود دهنده مشکلات ناشی از سرما درست کنید. به عنوان مثال، با مخلوط کردن نعناع با آلوئه ورا، رازماری، چای سبز یا لیمون و ریختن آن در دمنوش، می‌توانید از ترکیب خواص ضدگرمایی، خنک‌کنندگی، ضدالتهابی و تسکینی آنها بهره‌مند شوید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا