پزشکی

فواید ماساژ سر و صورت با استفاده از نقاط فشار

ماساژ سر و صورت ، گردن و شانه ها با استفاده از نقاط فشار بوسیله متخصص یا خود شما قابل انجام است . اما این نوع ماساژ برای درمان چه سندرم یا بیماریهایی مورد استفاده قرار می گیرد و فواید آنرا در ادامه مقاله به تفصیل شرح خواهیم داد .

نقاط فشار چیست

برخی از نقاط بدن به فشار حساس می باشند که با ماساژ عملکرد طبیعی بدن را بهبود می بخشند . از جمله آنها سر و صورت ، گردن و شانه ها دارای نقاط فشار می باشند که قابل دسترس برای شما نیز هستند .بسیاری از این نقاط در جایی هستند که” فاصله “بین استخوان ها ، تاندون ها یا رباط ها وجود دارد.

فواید ماساژ سر و صورت

ماساژ سر و صورت دارای فواید بسیاری مانند ایجاد آرامش و به اصطلاح ریلکس شدن می باشد . ماساژ صورت می تواند به زیبایی پوست شما کمک کرده و ماساژ سر امکان دارد باعث کاهش فشار خون بالا شود .

فواید ماساژ نقاط فشار در سر

شناخته ترین فایده ماساژ سر برای اکثر افراد احتمالا کاهش سردرهای تنشی می باشد . جالب است بدانید که ماساژ سر در کاهش فشار خون بالا تاثیر گذار می باشد .

فواید ماساژ نقاط فشار بر روی سرعبارتند از :

  • رشد مو را تقویت می کند
  • فشار خون را پایین می آورد
  • علائم سردرد تنشی را کاهش می دهد ( تسکین میگرن ، سردردهای سینوسی )

فشار خون را پایین می آورد

بر هیچ کس پوشیده نیست که ماساژ پوست سر می تواند به کاهش استرس های روز و ایجاد احساس آرامش کمک کند. یک مطالعه در سال 2016 همچنین نشان داد که ماساژ 15 و 25 دقیقه ای پوست سر می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در زنان شرکت کننده کاهش دهد.

علائم سردرد تنشی را کاهش می دهد

سردرد تنشی معمولاً باعث ایجاد درد در سر و گردن و پشت چشم می شود. انقباضات عضلانی اغلب باعث این نوع سردردها می شوند.

انجمن ماساژ درمانی آمریکا گزارش می دهد که ماساژ پوست سر ممکن است به کاهش شدت ، مدت زمان و دفعات سردردهای تنشی کمک کند. این اتفاق ممکن است به دلیل آرامش بخش ماساژ سر بر روی عضلات گردن شما باشد.

نحوه انجام ماساژ سر

برای ماساژ سر تنها چیزی که به آن نیاز دارید نوک انگشتان شما می باشد . البته می توانید از روغن هم استفاده نمائید ، فراموش نشود که بهترین قسمت های سر برای ماساژ نقاط دارای فشار می باشند ، مراحل انجام عبارتند از :

زمان مورد نیاز: 5 دقیقه

  1. نشستن بر روی یک صندلی

    روی یک صندلی راحت بنشینید. اگر از روغن استفاده می کنید ، حوله را دور گردن خود و روی صندلی بگذارید تا در صورت هر گونه چکه کردن روغن با حوله تماس داشته باشد .

  2. ماساژ با نوک انگشتان

    ابتدا با نوک انگشتان یا ابزار ماساژ ، فشار سبک تا متوسط ​​را روی سر خود اعمال کنید. اگر از روغن استفاده می کنید ، نوک انگشتان خود را در روغن فرو کنید ، سپس ماساژ را ادامه دهید.

  3. حرکات دایره ای با نوک انگشتان

    با حرکات دایره ای کوچک در اطراف پوست سر خود حرکت کنید.

  4. مدت زمان ماساژ حداقل 5 دقیقه

    حداقل 5 دقیقه ماساژ دهید ، مطمئن شوید که کل سر خود را تحت ماساژ قرار داده باشید ، البته اگر برای تاثیر بر کاهش فشار خون بالا ماساژ سر را انجام می دهید این زمان می تواند تا 15 و حتی 25 دقیقه نیز ادامه داشته باشد .

  5. در نهایت می توانید روغن را با شامپو بشویید.

    روغنهای زیادی برای ماساژ درمانی کاربرد دارند شاید شناخته ترین آنها که برای تقویت موی سر هم کاربرد دارند روغن بادام ، روغن زیتون ، روغن رزماری ، روغن نارگیل ، کرچک و روغن زرده تخم مرغ می باشند .

ماساژ سینوس پیشانی

ابتدا با مالیدن دستان خود به یکدیگر گرم کنید. انگشتان اشاره و وسط خود را در دو طرف پیشانی ، درست بالای ابروها قرار دهید. به آرامی در یک حرکت دایره ای به سمت خارج ماساژ دهید ، و به سمت بیرون ، به سمت شقیقه ها حرکت کنید. این کار را حدود 30 ثانیه انجام دهید.

این نوع ماساژ در کنار روشهای تسکین دهنده دیگر مانند بخور اکالیپتوس می توانند دردهای ناشی از التهابات سینوسی را کاهش دهند . اکالیپتوس گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته می شود ، و در کنار راههای درمانی دیگر برای کاهش عفونتهای تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد .

فواید ماساژ صورت

ماساژ صورت نیز مانند ناحیه سر برای آرامش و البته ورزش پوست و زیبایی آن تاثیر گذار می باشد . این اثر آرامش بخش و جوان کننده است و به شما کمک می کند تا ظاهر و احساس بهتری داشته باشید.

مزایای ماساژ صورت عبارتند از :

  • ضد پیری و چین و چروک
  • کاهش فشار سینوس
  • ممکن است در کاهش آکنه موثر باشد
  • ایجاد پوست شفاف تر و درخشان
  • جریان خون پوست
  • جوانسازی صورت
  • بافت اسکار را بهبود و کاهش می دهد ( بافت اسکار به نقاطی از سطح پوست گفته می شود که بعد از صدمه دیدن پوست شکل می گیرد )

برای اینکه ماساژ صورت به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد درابتدا باید نواحی نقاط فشار بر روی صورت به خوبی بدانید .

نواحی نقاط فشار بر روی صورت

نواحی نقاط فشار بر روی صورت در طب فشاری مشخص شده است . اگر چه مطالعات در این طب محدود بوده ، اما به نظر می رسد که این روش ممکن است به کاهش درد جسمانی و همچنین استرس کمک کند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که ماساژ طب فشاری در کاهش علائم فلج بل موثر است., ودر عین حال می تواند علائم افسردگی نیز کاهش یابد. و یک مطالعه دیگر در سال 2019 بر روی افراد مبتلا به کمردرد مزمن نشان داد که طب فشاری خودسر باعث کاهش درد و خستگی می شود.

تعیین نقاط فشار در طب فشاری

ماساژ طب فشاری اغلب به عنوان روشی غیرتهاجمی برای کاهش درد استفاده می شود.که می تواند توسط ماساژور انجام شود ،ماساژ در ناحیه صورت توسط خود شما هم به راحتی قابل انجام است .

چندین نقطه در طب فشاری بر روی صورت و سایر نقاط بدن شما وجود دارد. نقاط جلوی صورت شما عبارتند از:

  • LI20
  • GV26
  • Yintang

نقاط فشار کنار صورت شما عبارتند از :

  • Taiyang
  • SJ21
  • SJ17

نقطه فشار LI20

LI20 در شیار بینی ، شیار محل قرارگیری سوراخ بینی با صورت شما قرار دارد. برای پاکسازی مجاری بینی و رفع احتقان و خارش بینی مورد استفاده قرار می گیرد .

نقطه فشار LI20
نقطه فشار LI20

نقطه فشار GV26

GV26 درست در مرکز بین لب ها و بینی شما قرار دارد. . ماساژ دادن این قسمت در تمرکز و آرامش ذهن موثر می باشد .

نقطه فشار GV26
نقطه فشار GV26

نقطه فشار Yintang

Yintang بین ابروهای شما واقع شده است ، منطقه ای که در غیر این صورت به عنوان “چشم سوم” شما شناخته می شود. ماساژ ناحیه مورد نظر به کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک خواهد کرد .

نقطه فشار Yintang
نقطه فشار Yintang

نقطه فشار SJ21

SJ21 در فرورفتگی قدامی شکاف فوق تراژیک واقع شده است ، درست در بالای ناحیه گوش ، نزدیکتر به صورت.. ماساژ این قسمت ممکن است برای درد دندان ، وزوز گوش و گرفتگی و کیپی گوش موثر باشد .

نقطه فشار SJ21
نقطه فشار SJ21

نقطه فشار SJ17

SJ17 درست پشت لاله گوش قرار دارد. به گفته لاگمن و سایر پزشکان ، این نقطه فشار ممکن است در درمان علائم فلج صورت ، دندان درد و قفل کردن تاثیر گذار باشد.

نقطه فشار SJ17
نقطه فشار SJ17

تا اینجا چندین نقطه فشار در ناحیه سر، صورت وکنار صورت ( گوشها ) را بیان کردیم . اما یک ناحیه دیگر که بی ارتباط با مزمون مقاله هم نمی باشد ، نقطه فشار LI4 است که می تواند در تسکین دردها و ایجاد آرامش در شما تاثیر گذار باشد .

نقطه فشار LI4

نقطه فشار LI4
نقطه فشار LI4

برای یافتن آن ، انگشت شست خود را تا پایه انگشت اشاره خود فشار دهید. می توانید آن را در بالاترین نقطه برآمدگی ماهیچه و تقریباً در انتهای چین و چروک قرار دهید.

نحوه انجام ماساژ صورت

ماساژ صورت را در خانه نیز می توانید انجام دهید ، فقط قبل از شروع ، صورت و دستان خود را تمیز کنید . از مقدار کمی سرم ، روغن یا مومیایی شوینده استفاده کنید تا انگشتان شما به راحتی روی پوست شما حرکت کنند و بچرخند.

ماساژ صورت
شستشو و تمیز کردن صورت قبل از ماساژ صورت

کدام روغن مناسب پوست شما می باشد

روغن بادام ، آرگان و جوجوبا همگی به خوبی روغن های ماساژ صورت عمل می کنند که منافذ پوست شما را مسدود نمی کند . انواع روغنهایی که برای پوستهای مختلف ( خشک ، متوسط ، چرب ) مناسب هستند عبارتند از :

  • برای پوست های بسیار خشک ، روغن آرگان یا بادام را انتخاب کنید.
  • برای پوست های متوسط تا چرب ، جوجوبا یا ترکیبی از جوجوبا و روغن کرچک را انتخاب کنید.
  • اگر نگران استفاده از روغن روی پوست خود هستید ، از مرطوب کننده مورد علاقه خود استفاده کنید.
  • اگر می خواهید در هنگام مالیدن روغن احساس گرما کنید ، قبل از شروع ماساژ صورت بطری روغن را در آب گرم نگه دارید.

فواید ماساژ ناحیه لنفاوی

ماساژ ناحیه لنفتوی
ماساژ ناحیه لنفاوی

ماساژ ناحیه لنفاوی به آزاد شدن سموم و جلوگیری از تجمع آنها در صورت شما کمک می کند.با استفاده از نوک انگشتان خود ، ناحیه لنفاوی خود را به مدت یک دقیقه با حرکت دایره ای ماساژ دهید.

ماساژ گونه و کناره های صورت

ماساژ گونه و کناره های صورت
ماساژ گونه و کناره های صورت

کناره های صورت خود را ماساژ دهید. با استفاده از همان حرکات انگشت دایره ای ، در امتداد کناره های فک خود ، از گوشه های دهان ، در کنار سوراخ های بینی و روی گونه های خود ماساژ دهید.

ماساژ پیشانی

ماساژ پیشانی
ماساژ پیشانی

پیشانی خود را ماساژ دهید. از یک حرکت دایره ای گسترده برای ماساژ همزمان دو طرف پیشانی خود استفاده کنید. از نزدیک شقیقه های خود شروع کنید و به تدریج به سمت وسط پیشانی خود حرکت کنید ، سپس به طرفین عقب بروید. یک دقیقه ادامه دهید.

ماساژ ناحیه چشم

ماساژ ناحیه چشم
ماساژ ناحیه چشم

ناحیه مهم و حساس چشم خود را نیز ماساژ دهید . انگشتان خود را در قوس ابروها قرار دهید. آنها را در گوشه های خارجی چشم خود بکشید ، آنها را به آرامی زیر چشم خود حرکت دهید و با انگشتان خود در گوشه های داخلی چشم خود خاتمه دهید. در امتداد دو طرف بینی و خط ابرو ادامه دهید. حرکت را به مدت یک دقیقه تکرار کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا