دستگاه گوارش

شکاف مقعدی یا شقاق از شایع ترین علت درد مقعد

شقاق یا همان شکاف مقعدی از شایع ترین علت های درد مقعد می باشد . بیماری که در قرن 21 به دلیل مصرف کم فیبر در وعده های غذائی شیوع بیشتری پیدا کرده است .

چندین اختلال آنورکتال می تواند با درد شدید مقعدی ظاهر شود. اما شقاق مقعدی شایع ترین دلیل درد مقعد همراه یا بعد از اجابت مزاج می باشد .

شقاق مقعدی چیست و چگونه ایجاد می شود

شقاق پارگی یا بریدگی آنودرم است . یبوست و دفع مدفوع سخت اغلب دلیل ایجاد شکاف مقعدی است ، اگرچه اسهال نیز می تواند در بروز آن نقش داشته باشد.

اعتقاد بر این است که کاهش جریان خون در قسمت خط میانی مقعد منجر به ایجاد یک محیط نسبتاً ایسکمیک می شود که در مقایسه با اسپاسم اسفنکتر مرتبط در اکثر بیماران مبتلا به شکاف مقعدی عمیق تر می شود .

شکاف مقعدی ” شقاق “

اسپاسم مقعدی یک واکنش طبیعی

اسپاسم مقعدی یک نوع دفاع طبیعی بدن برای جلوگیری کشش بیشتر کانال مقعدی و بدتر شدن پارگی می باشد . و در نهایت چرخه معیوبی ایجاد می شود که به موجب آن اسپاسم مقعد ایسکمی را تشدید می کند و از بهبود شقاق جلوگیری می کند ، که به نوبه خود اسپاسم مقعد را حفظ می کند تا از پاره شدن بیشتر جلوگیری کند.

علائم شقاق چیست

برخی از شکاف ها می توانند حداقل علائم داشته باشند . درد می تواند در مقعد قرار گیرد اما می تواند به باسن ، قسمت فوقانی ران ، یا پایین کمر سرایت کند. غالباً درد ناشی از اجابت مزاج است ، می تواند ساعت ها طول بکشد و شدید باشد.

خونریزی معمولاً قابل توجه نیست. اکثر بیماران مبتلا به شکاف سابقه یبوست دارند.

علائم شایع شقاق عبارتست از :

  • درد
  • خونریزی
  • خارش شدید

برای افراد مبتلا به شکاف مقعدی توصیه به مصرف آب و غذاهایی با فیبر بالا می شود .

دلایل درد مقعدی غیر از شقاق کدامند

چندین اختلال آنورکتال می تواند با درد شدید مقعدی ظاهر شود. شقاق مقعدی شایعترین علت درد همراه یا بعد از اجابت مزاج است و از دیگر موارد درد مقعد می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • سیفلیس
  • سل
  • نفوذ سرطان خون
  • سرطان
  • تبخال
  • بیماری کرون

علت های ذکر شده از موارد غیر معمول شکاف مقعدی محسوب می شوند .

درد مقعدی و توصیه مصرف غذاهای پر فیبر

کودکان و بزرگسالان برای سلامتی حداقل به 20 تا 30 گرم فیبر در روز نیاز دارند ، اما بیشتر آمریکایی ها فقط حدود 15 گرم در روز دریافت می کنند. برای مشاهده لیست غذاها شامل میوه ها ، سبزیجات و غلات حاوی فیبر می توانید مقاله غذاهای پر فیبر را مطالعه نمائید .

توصیه می شود در خصوص استفاده از انواع غذاهای فیبر دار و میزان مصرف روزانه با پزشک متخصص تغذیه کاردان مشورت های لازم انجام شود .

عمل جراحی برای درمان شقاق

بیش از 90٪ شکاف ها خود به خود بهبود می یابند . در صورت مشاهده عدم بهبود در طی یک هفته ، می توان به بیماران مبتلا به درد مقعدی شدید مداخله جراحی ارائه داد.

تزریق سم بوتولینوم نوع A : در اسفنکتر داخلی می تواند منجر به تسکین علائم و بهبود برخی از شکاف ها شود. به طور کلی ، ایمن است و بندرت باعث ایجاد درجه ای از بی اختیاری می شود. فلجی که ایجاد می کند ظرف چند ساعت پس از تزریق اتفاق می افتد ، طی یک هفته به اوج خود می رسد و می تواند بین یک تا سه ماه طول بکشد .

با این حال ، در بسیاری از بیماران تسکین موقتی است و عود شکاف طولانی مدت معمول است ، که اغلب تزریق های اضافی انجام می شود علاوه بر این ، بوتولینوم گران است.به همین دلایل ، ما تزریق را به عنوان تنها درمان ارائه نمی دهیم.

تزریق بوتولینوم با فیشورکتومی : برای یک زیر گروه از بیماران مبتلا به شکاف مقاوم به درمان پزشکی که در معرض بی اختیاری هستند یا تمایلی به انجام معالجه استاندارد جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی (LIS) ندارند ، ما تزریق بوتولینوم را با فیشورکتومی ترکیب کرده ایم.

از بین بردن لبه های فیبروتیک یک شکاف مزمن می تواند باعث تحریک بهبودی شود که با فیشورکتومی ترکیب شود.

جراحی شقاق مزمن مقعد LIS: موثرترین درمان جراحی شقاق مزمن مقعد LIS است (شکل 2). LIS می تواند بیش از 90٪ از شکافهای مقاوم به درمان پزشکی را در طی هشت هفته بهبود بخشد و با میزان عود بسیار کم و کمتر از 10٪ همراه است.

LIS شامل برش بخش کوچکی از جنبه دیستال عضله اسفنکتر داخلی است (شکل 2) ) عضله اسفنکتر داخلی به شروع و استراحت کمک می کند.

اسفنکتروتومی داخلی جانبی شکل شماره 2 الف
اسفنکتروتومی داخلی جانبی شکل شماره 2 ب

اسپاسم عضله اسفنکتر

اسپاسم این عضله منجر به درد شدید مقعدی می شود و جریان خون در ناحیه شکاف را کاهش می دهد. آزاد كردن بخشی از عضله باعث تسكین سریع علائم و بهبود شقاق می شود. به طور کلی ، این روش ایمن است و در بیهوشی موضعی با آرام بخشی از طریق ورید در بیشتر بیماران انجام می شود. میزان عارضه کم است.

یک زیر گروه از بیماران ممکن است بی اختیاری گذرا و موقتی گاز را تجربه کنند. در موارد نادر ، بی اختیاری می تواند شدیدتر یا دائمی باشد. قبل از تصمیم گیری در مورد عمل جراحی ، ارزیابی دقیق سطح قیاس پایه بیمار مهم است. اگر بیمار از درجه بی اختیاری قبلی برخوردار است ، بهتر است تزریق سم بوتولینوم نوع A را با فیشورکتومی یا در عوض روش فلپ برای پوشاندن شکاف در نظر گرفته شود .

منبع
US National Library of Medicine National Institutes of Health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا