پزشکیپوست و مو و زیبایی

عوارض و فواید رتینول این محصول زیبایی ( OTC ) بدون نسخه چیست

فواید رتینول که یکی از محصولات زیبایی ساخته شده از ویتامین A می باشد ، برای بسیاری شناخته شده است . در این مقاله مزایا و عوارض احتمالی این محصول ( OTC ) بدون نسخه را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

ویتامین A و رتینوئیدها

ویتامین A نقش موثری در تقویت بینایی به خصوص در نور کم دارد . این ماده همچنین به عنوان رتینول شناخته می شود زیرا رنگدانه های موجود در شبکیه چشم را تولید می کند.

فواید ویتامین A برای بدن عبارتست از :

  • ویتامین A باعث تقویت بینایی می شود
  • ویتامین A در بارداری سالم و شیردهی نقش دارد.
  • رتینول یکی از مشتقات ویتامین a می باشد ( که به عنوان محصولات زیبائی و ضد آکنه شناخته شده می باشد )

همچنین مصرف مناسبی از ویتامین A در شکل گیری و حفظ سلامت دندان ها ، غشاهای مخاطی و پوست و بافت های اسکلتی و نرم موثر می باشد .

رتینول چگونه کار می کند

رتینول نوعی رتینوئید است که از ویتامین A ساخته شده است. مانند بسیاری از محصولات دیگر برای پوست بالغ، سلول های مرده پوست را از بین نمی برد.

رتینول در لایه میانی پوست به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند. این اتفاق منجر به افزایش تولید الاستین و کلاژن خواهد شد .

فواید رتینول چیست

فواید و اثر رتینول های OTC ممکن است تا چند هفته بعد از اولین استفاده دیده شود . مطالعه ای در سال 2015 بر روی افرادی که 12 هفته از این محصول زیبایی استفده کرده بودن کاهش ملموسی در چین و چرو کها را نشان داد .

مطالعه جدیدتری در سال 2019 درباره افرادی که 8 هفته از رتینول استفاده کرده اند ، نشان از کاهش نسبی در چین و چروک های اطراف چشم و گردن داشته است .

رتینول در درجه اول برای درمان بیماری های پوستی زیر استفاده می شود:

  • خطوط ظریف
  • چین و چروک
  • لکه های ناشی از نور خورشید و سایر نشانه های آسیب ناشی از نور خورشید که گاهی به آن پیری نور می گویند
  • بافت ناهموار پوست
  • ملاسما و سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون

برای دستیابی به بهترین نتایج از محصول مراقبت از پوست حاوی رتینول، سعی کنید هر روز از آن استفاده کنید.

در معرض نور آفتاب قرار گرفتن و رتینول

رتینول باعث خشکی و التهاب پوست می شود . و اگر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید ممکن است باعث تشدید عوارض این ماده شود .

عوارض رتینول چیست

استفاده از رتینول ممکن است اگزما و روزاسه را تشدید کند. همچنین توصیه شده است که افراد باردار از این ماده استفاده نکنند ، همچنین به دلیل اینکه باعث خشکی پوست می شود ،توصیه می شود زمانیکه در معرض طولانی مدت نور آفتاب قرار گرفتید از ضد آفتاب بر پایه مواد معدنی (با SPF حداقل 15) استفاده کنید.

عوارض دیگر رتینول عبارتست از :

  • سرخی
  • خارش
  • لایه برداری پوست

برای کاهش عوارض رتینول باید در زمان بندی آن دقت نمائید ، به طور معمول استفاده یک شب در میان و در صورت داشتن حساسیت حتی در صورت لزوم هر سه شب در میان ، نکته قابل توجه این است که در صورت بروز علائم و عوارض جدی باید در مورد نحوه استفاده از آن با پزشک متخصص صحبت کنید .

چه زمانی به پزشک متخصص باید مراجعه نمائید

رتینول های OTC بدون نسخه در دسترس هستند،بهتر است قبل استفاده از مارک خاصی از این محصول زیبایی با پزشک متخصص خود مشورت نمائید .

استفاده از محصولاتی با تاثیرات قوی تر عوارضی بیشتری نیز در پی خواهند داشت . پزشک متخصص در صورت نتیجه نگرفتن ممکن است پیشنهاداتی را به شما ارائه دهند .

مواد لایه بردار و ضد چین و چروک و پیری زودرسعملکرد
اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسیدهای گلیکولیک و سیتریکجهت جلوگیری از پیری زودرس
اسیدهای بتا هیدروکسی (اسید سالیسیلیک)برای کمک به بهبود بافت پوست و آکنه
لایه برداری شیمیاییبرای کمک به ریزش لایه بیرونی پوست برای بهبود تن و بافت
درم ابریژنممکن است به بافت پوستی کمک کند
پرکنندهبرای خطوط ریز و چین و چروک
لیزر درمانیبرای رنگدانه های قرمز و قهوه ای ناخواسته (مویرگ های شکسته) یا جای زخم
پیشنهادات احتمالی پزشک متخصص در صورت نتیجه نگرفتن از محصول رتینول

رتینوئیدها با اثرات ضد پیری و همچنین رفع یا بهبود آکنه پوست شناخته می شوند . رتینول در دسترس ترین شکل رتینوئیدها و همچنین بهترین انتخاب برای پوست به شمار می روند ،

سوالات متداول درباره رتینول جهت زیبای پوست :

چه مدت زمان می برد تا رتینول موثر واقع شود ؟

مدت زمان اثر گذاری رتینول در افراد مختلف با جنس پوستهای متفاوت متغیر می باشد . اما طبق تحقیقی که در سال 2015 و 2019 میلادی انجام شده است زمان آن 8 تا 12 هفته پیش بینی شده است .

فواید استفاده از رتینول چیست؟

رتینول ظاهر کلی پوست را بهبود می بخشد و باعث به تاخیر انداختن پیری زودرس خواهد شد . درمان آکنه خفیف و بهبود علائم اثرات در معرض نور آفتاب قرار گرفتن نیز از دیگر مزیتهای این ماده مشتق شده از ویتامین A می باشد .

آیا می توانید مرطوب کننده را روی رتینول قرار دهید؟

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، در صورت استفاده ار رتینول و یک محصول مرطوب کننده دیگر ، ابتدا باید صورت خود را خوب بشوئید و بعد از خشک شدن آن رتینول را بر روی آن قرار دهید . در نهایت و پس از چند دقیقه صبر کردن سپس کرم مرطوب کننده خود را استفاده بر روی رتینول قرار دهید .


آیا رتینول تاثرات مخرب هم دارد ؟

اکثر محصولات OTC رتینول که بدون نسخه و در دسترس بی خطر هستند . اما برخی عوارض جانبی رایج مانند پوست خشک ، لایه برداری ، حساسیت به خورشید و همچنین واکنش آلرژیک (نادر) بهتر است قبل استفاده و اطمینا خاطر حاصل کردن درباره آن با پزشک متخصص صحبت نمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا