موفقیت در کسب و کار

راههای موفقیت در کار و شاه کلیدهایی که باید داشته باشید

راههای موفقیت در کار با شاه کلید ساده ای استارت میخورند و آن هم آرامش و تمرکز است . در ادامه مقاله انواع روشهای موفقیت در شغل را زیر ذره بین می بریم .

عوامل مهم برای موفقیت در کار

چندین عامل مهم برای موفقیت در کسب و کار وجود دارد که بیشتر به سبک زندگی شما مرتبط می باشند . نحوه زندگی شما مشخص کننده میزان پیشرفت شما در بلند مدت خواهد بود.

راههای موفقیت در کسب و کار

راههای موفقیت شغلی برای افراد تحصیل کرده و یا نیروهای فنی کار تجربی یکسان است . در حقیقت برای کسب جایگاه شغلی بهتر و درآمد بالاتر باید در ابتدا تفکر درستی را پایه ریزی کنیم . بعد از طرز فکر درست است که می توانیم امیدوار به برنامه ریزی و عملکرد صحیح از خود را نیز داشته باشیم .

حالا که فرض را بر این گذاشتیم که پیش نیازها مهیا میباشند به سراغ موارد اصلی در مسیر ارتقاء شغلی می رویم که مانند طوفان زندگی شما را در جهت پیشرفت تحت تاثیرقرار خواهند داد .

در اینجا ۱۲ راز برتر موفقیت شغلی در مورد چگونگی برتری در کار آورده شده است که عبارتند از :

  • ابتکار عمل داشته باشید
  • ارزیاب خود باشید
  • برای یادگیری آماده باشید
  • در کار خود خبره شوید
  • نیازها را پیش بینی کنید
  • خوب ارتباط برقرار کنید
  • اهدافی را برای دستیابی تعیین کنید
  • در عمل نشان بدهید و نه در حرف
  • اعتماد به دست آورید
  • راه حل ایجاد کنید
  • مهربان باشید
  • مدیریت و کنترل استرس را فراموش نکنید

همانطور که می بینید راه حلها بسیار واضح و قابل درک هستند . اما در در ادامه با یک موشکافی دقیق تر ابعاد مهم و شاید پنهان برخی از موارد پیشنهادی را مورد بررسی قرار خواهیم داد . اما قبل از آن اجازه دهید مواردی بسیار کاربردی دیگر که در موفقیت کاری شما بسیار موثر است را توضیح دهیم .

عوامل کاربردی و موثر در موفقیت شغلی

اگر میخواهید در کار و زندگی موفق باشید در ابتدا خوب بخورید و خوب هم بخوابید . همچنین خود را در معرض استرس های روز مره تا حد امکان قرار ندهید و یا اینکه در صورت اجتناب ناپذیر بودن راههای مدیریت و کنترل استرس را در خود تقویت کنید .

از سوی دیگر به شما پیشنهاد می کنیم که از عملکرد صحیح هورمونها در بدن خود اطمینان حاصل نمائید، چرا که در صورت اختلال در هر یک از هورمونهامی توانند چرخه ای از مشکلات را برای شما بوجود بیاورند که به طور یقین در موفیقت شغلی و حتی بر زندگی خانوادگی و اجتماعی شما سایه بزرگی خواهد انداخت .

از سوی دیگر کائنات را هم نادیده نگیرید و همیشه تلاش کنید با انرژی مثبت در هر جایی حضور داشته باشید، که این خود نه تنها باعث ارتباط گیری و روابط عمومی بهترخواهد بود ; بلکه زمینه ساز توجهات بیشتر افراد و در حوزه کاری مدیران به پیشنهادها و فعالیتهای شما خواهد شد .

تاثیر برنامه غذائی در موفقیت کاری

برنامه غذائی شما به طور یقین بر موفقیتهای شغلی شما تاثیر گذار خواهند بود . به طور مثال رژیم غذای مدیترانه ای می تواند یکی از بهترین پیشنهادها باشد، رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس غذاهایی است که مردم کشورهایی مانند ایتالیا و یونان به طور سنتی مصرف می کردند که سرشار از :

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • غلات کامل
  • ماهی
  • آجیل
  • عدس
  • روغن زیتون

غذاهایی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات باید در حد اعتدال مصرف شوند و گوشت قرمز محدود است. و البته رژیم غذائی مدیترانه محدودیتهایی در مصرف برخی مواد غذائی مانند غلات تصفیه شده، چربی های ترانس، گوشت های فرآوری شده، شکر اضافه شده و سایر غذاهای بسیار فرآوری شده دارد .

به طور مداوم ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است که مصرف آن در حفظ سلامتی بدن به خصوص در بحبوحه شیوع کرونا حیاتی میباشد . همچنین در جبوگیری از اکسیداسیون در بدن و محافظت از سلولهای سالم بدن در مقابل رادیکالهای آزاد نقش تعیین کننده ای رابازی می کند .

هسپریدین و رزوراترول از جمله آنتی اکسیدانهای مطرح در میان انواع دیگر آن میباشند که به خصوص استفاده مداوم آن برای ساکنین کلان شهرها و شهرهایی که در معرض آلودگی هوا ناشی از انواع گازهای سمی میباشند بسیار توصیه می شود .

ارتباط میان ویتامین C و موفقیت در کسب و کار

شاید از خودتان بپرسید که ارتباط میان ویتامین C و موفقیت در کسب و کار دقیقا چیست ؟ پاسخ در سلامتی شماست، هر چه کمتر بیمار شوید موفقیتهای کاری بیشتری را کسب خواهید کرد بعلاوه اینکه از زندگی خود لذت خواهید برد و نسبت به همسن و سالهای خود از بنیه بدنی بهتری برخوردار خواهید بود .

ابتکار عمل شاه کلید موفقیت

ابتکار عمل یا همان خلاقیت شاه کلید موفقیت های شما در عرصه های اجتماعی و کاری خواهد بود . انجام کارها همیشه وابسته به اجرای پیچیده ترین راه حلها نیست، کافیست فقط کمی خلاقانه با مسئله روبرو شوید . شاید مسیرهای ساده تر و راحت تر بسیار زیادی نیز پیدا کردید که به شدت باعث قرار گرفتن شما در کانون مرکزی توجهات شود .

آماده هستید که غورباقه را قورت دهید ؟

بله درست شنیدید برای موفقیت در محیط کاری باید آمادگی انجام کارهای سخت در ابتدا را داشته باشید . این یک برنامه روزانه برای شما است که خودتان را عادت دهید که در ابتدا به سراغ سخت ترین کارها بروید .

در کارتان خبره باشید

اگر در کارتان خبره باشید برای شما چندین مزیت خواهد داشت . اول اینکه استرسهای کاری شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و دوم اینکه شما یک حرفه ای هستید که ازشغل و حتی زندگی خود لذت بالایی خواهید برد .

طبیعتا فردی که در کارش خبره باشد استرس های کمتری هم خواهد داشت . البته نباید فراموش کنید که در صورتی که یک فرد متخصص هم هستید نباید خود را در معرض استرسهای کنترل نشده به خصوص در بلند مدت قرار دهید .

تاثیر استرس های طولانی مدت در فضای کاری

تحقیقات معتبری انجام شده است که ارتباط بالقوه‌ای بین فرسودگی شغلی و افسردگی و اضطراب را نشان می‌دهد. در اینجا به برخی از علائم زیرکانه استرس نگاهی می اندازیم:

  • انرژی کم یا خستگی
  • سردرد
  • بیخوابی
  • تغییرات در اشتها
  • مسائل گوارشی ( احتمال بروز بیماری سندرم روده تحریک پذیر IBS )
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • عزت نفس پایین
  • از دست دادن میل جنسی
  • بیماری های مکرر

استرس روانی عامل مهمی برای ایجاد سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. شواهد بالینی و تجربی بیشتر و بیشتری نشان می دهد که IBS ترکیبی از روده تحریک پذیر و مغز تحریک پذیر است. سندرم روده تحریک پذیر یک عامل مختل کننده زندگی و کار در طول روز و کیفیت خواب پائین در طول شب میباشد .

استرس بلند مدت و سندرم روده تحریک پذیر

شواهد حاصل از مطالعات بالینی و تجربی نشان داد که استرس‌های روان‌شناختی بر حساسیت، تحرک، ترشح و نفوذپذیری روده تأثیر قابل‌توجهی دارد و مکانیسم زمینه‌ای ارتباط نزدیکی با فعال‌سازی سیستم ایمنی مخاطی، تغییرات در سیستم عصبی مرکزی، نورون‌های محیطی و میکروبیوتای دستگاه گوارش دارد.

تغییرات ناشی از استرس در مسیرهای عصبی-غدد درون ریز-ایمنی روی محور روده-مغز و میکروبیوتا-روده-مغز تأثیر می گذارد و باعث تشدید علائم یا اغراق در IBS می شود. IBS یک اختلال حساس به استرس است، بنابراین، درمان IBS باید بر مدیریت استرس و پاسخ های ناشی از استرس متمرکز شود.

تاثیرکیفیت خواب در موفقیت کاری

بدون شک کیفیت خواب شبانه یکی از عوامل موفقیت در طول روز محسوب می شود . خواب عمیق و حداقل ۸ ساعت باعث فرصتی برای ریکاوری مغز و بدن میباشد، که در صورت داشتن اختلال خواب با مشکل عدم تمرکز کافی در طول روز مواجه خواهید شد .

علت های بدخوابی و بی خوابی بسیار زیاد است که دلایل آن باید تحت نظر یک متخصص مشخص شود . اما آنچه که مسلم است دلایل بی خوابی هر چه باشد تاثیر مستقیمی با موفقیتهای اجتماعی و شغلی به ویژه در بلند مدت خواهد گذاشت . پس برای داشتن خواب عمیق هورمون ملاتونین را جدی بگیرید .

تاثیر هورمون ملاتونین در کیفیت خواب

هورمون ملاتونین کمک کننده برای یک خواب آرام و عمیق در شب میباشد . این هورمون در زمان تاریکی ترشح می شود، پس در نتیجه از استفاده از گوشی موبایل یا تماشای تلویزیون در طول شب جدا خودداری کنید . بگذارید ملاتونین به عنوان یک مکمل انرژی زا برای شما عمل کند .

روابط عمومی شاه راه موفقیت

شک نکنید که روابط عمومی شاه راه موفقیت است . ممکن است که در کارتان بسیار توانمند باشید اما بدون داشتن روابط عمومی خوب در هیچ کسب و کاری آنچنان که دوست دارید جایگاه شایسته خود را به دست نخواهید آورد . اولین گام در جهت ارتباط بهتر با همکاران و دیگران داشتن یک روحیه مثبت است .

عوامل موثر در تقویت حس مثبت اندیشی

عوامل موثر بر ایجاد حس مثبت اندیشی در بلند مدت بعضا بسیار ساده می باشند . کافیست تمرین و استمرار کافی در تقویت احساس خوشحالی را در خود تقویت کنیم، که برخی از آنها عبارتند از :

  • روی چیزهای خوب تمرکز کنید
  • قدردانی را تمرین کنید
  • یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید
  • آغوش خود را را به روی طنز باز کنید
  • وقت خود را با افراد مثبت اندیش سپری کنید
  • خودگویی مثبت را تمرین کنید
  • حوزه های منفی خود را شناسایی کنید
  • هر روز را با یک نکته مثبت شروع کنید

فراموش نکنید که همیشه یک یا چند دوست مثبت اندیش در کنار خود داشته باشید . یکی از آن دوستان که بسیار به شما نزدیک است و در مغز شما است هورمون دوپامین نام دارد، که به میزان قابل توجهی در داشتن انرژی مثبت کمک کننده میباشد .

فردی جذاب در محیط کاری خود باشید

سعی کنید فردی جذاب در محیط کاری خود باشید . افراد جذاب دارای خصوصیاتی هستند که آنها را از دیگران متمایز می کند، اما این ویژگی ها کمتر به ظاهر و چهره شما مرتبط هستند، اگر علاقه مند به دانستن فاکتورهای تاثیگذار در جذابیت هستید پیشنهاد می کنیم که مقاله خصوصیات افراد جذاب را در وب سایت پزشکی و سبک زندگی سالویا بخوانید .

برای موفقیت در کار همیشه در حال یادگیری باشید

برای برتری در حرفه خود، باید مایل باشید که یاد بگیرید رهبر شوید و بازخورد سازنده را بپذیرید. مهم نیست از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده اید یا چه نمرات کسب کرده اید، زندگی حرفه ای با دانشگاه بسیار متفاوت خواهد بود. آماده باشید که هر روزسوالهای بی شماری در مورد کاری که انجام می دهید مطرح شود. ممکن است چند روز طول بکشد تا وظایف خود را در شغل جدید خود را یاد گرفته و به خوبی انجام دهید، در نهایت باید به مدیر خود نشان دهید که شما همان فرد متخصصی هستند که همیشه به دنبال جذب او بوده .

هر کسی که یادگیری را متوقف کند پیر است، چه بیست سالش باشد چه هشتاد سال. هر کسی که به یادگیری را ادامه دهد جوان می ماند.

هنری فورد

تعلیم و آموزش مغز شمارا جوان نگاه میدارد، همین مورد به خودی خود یک امتیاز منحصر به فرد نسبت به رقبای کاری شما به حساب خواهد رفت و در دید مدیران ارشد به عنوان فردی باهوش و تعلیم دیده تلقی خواهید شد .

بگذارید عمل شما حرف بزند

فراموش نکنید عمل شما ناگفتنی های بسیار برای مدیر شما به همراه دارد . پس در عمل حرف بزنید تمام نقاط قوت خود را تقویت کنید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید، البته این به این معنا نیست که در بدو ورود به یک کسب و کار یا برای ارتقاء جایگاهها نحوه دیسپلین گفتاری و زبان بدن شما بی تاثیر است .

برای موفقیت در کار مانند یک رهبر عمل کنید

فراموش نکنید اگر یک مدیر هستید و یا یک کارمند ساده تفاوتی ندارد همیشه مثل یک رهبر عمل کنید . تنها طرز تفکر یک رهبری موفق می تواند به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس منجر شود . پس از همین حالا دیگرام را بپذیرید و دوست داشته باشید، اما فراموش نکنید که اولویت با خود شماست .

برای موفقیت در کسب و کار سبک زندگی خوبی داشته باشید

بله درست است تمام این مقاله در نهایت ارتباط پیدا می کند با سبک زندگی درست . روش زندگی شما در رژیم غذائی، روابط عمومی، ورزش، مثبت اندیشی، یادگیری مداوم مستتر شده است و همینطوراجتناب از خطراتی است ککه می تواند باعث نابودی جسم و روح شما شود .

منبع
National Library of Medicine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا