دستگاه گوارش

باکتری هلیکوباکتر پیلوری علت اصلی ورم و زخم معده

باکتری هلیکوباکتر پیلوری یکی از عوامل اصلی زخم و التهاب معده می باشد که در مراحلی نیز می تواند باعث سرطان معده شود این باکتری از طریق ایجاد عفونت و با از بین بردن پوشش محافظ داخلی معده در برخی افراد مبتلا ملتهب کننده باشد .

عامل اصلی باکتری هلیکوباکتر پیلوری چیست

به گفته محققان علت اصلی پیدایش H.pylori هنوز نا مشخص است اما احتمال می دهند که میکروب ها از طریق بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند . باکتری هلیکوباکتر پیلوری از زمان نوزادی تا بزرگسالی ممکن است در معده وجود داشته باشد .

ممکن است عوامل ایجاد باکتری H.pylori یکی از موارد ذیل باشد :

  • غذائی که به روش ایمن تمیز یا پخته نشده را بخورید
  • آب آلوده به باکتری را بنوشید
  • عدم رعایت بهداشت شخصی وشستوشی دستها قبل از خوردن غذا
  • از طریق بوسیدن و انتقال بزاق دهان از فردی به فرد دیگر

علائم اصلی باکتری هلیکوباکتر پیلوری جیست

همانطور که پیشتر گفته شد این باکتری از دوران نوزادی تا بزرگسالی در معده فرد قرار داشته باشد و علائم خاصی نیز نداشته باشد اما در برخی افراد ممکن است با التهاب ، زخم یا ورم معده خود را نشان دهد .

ارتباط میان هلیکوباکتر پیلوری و بوی بد دهان

یک مطالعه جدید نشان می دهد که درمان H.pylori باعث از بین رفتن یا دست کم کاهش بوی بد دهان می شود . عفونت معده یکی از عوامل بوی بد دهان می باشد که بوسیله هلیکوباکتر پیلوری بوجود می آید .

چه کسی در معرض خطر عفونت H. پیلوری است

اولین فاکتور افزایش ریسک ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری سن شما می باشد ، چنانچه طبق تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از افراد باکتریایی در ایالات متحده بیش از 50 سال سن دارند . نژاد و قومیت هم ممکن است خطر ابتلا به باکتری هلیکوباکتر پیلوری را بالا ببرد . اگر زخم معده دارید درمان با ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و داروهای کاهنده اسید است .

تشخیص و درمان باکتری H.pylori چگونه است

بهترین راه تشخیص باکتری هلیکوباکتر پیلوری این است که فرد مبتلا به زخم معده بوسیله آزمایش هایی مانند خون ، نفس و مدفوع مورد بررسی قرار گیرد و در بعضی موارد ، ممکن است به آندوسکوپی فوقانی ، اغلب با بیوپسی ، نیاز داشته باشید.

منبع
U.S. National Library of Medicine Canadian Society of Intestinal Research

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا